1988 - Players

Ügyességi, verekedős

Spectrum (128k)

Enterprise

A verekedős játékok igen népszerű műfaj, mind a mai napig. Spectrum-ra is számtalan ilyen játék jelent meg. Az ember -logikusan- azt gondolná, ha egy játék egyszer sikert aratott, a következő hasonló stílusú játéknak felül kell múlnia elődjét. Ha verekedős játékokról beszélünk, a nagy előd az Exploding Fist, a "kihívó" a Shanghai Karate.

A kihívó két részből áll, az egyes részeket külön kell betölteni. Indítsuk el az első részt! A program menüje kimondottan jó, dinamikus, 128K-s zenével köszönt minket. A kihívott 48K-s "némaságba" burkolózva demóval köszönt minket. (a bajnok kissé öreges tempóban kezd, be is kap egy "tockost": 0 - 1 a kihívó javára)
A menüben beállíthatjuk a két játékos irányítását ('1', '2' billentyű), beállíthatjuk a játékosok számát ('3' billentyű), ki- vagy bekapcsolhatjuk a játék közben hallható hangokat ('4' billentyű), vagy az 'S' megnyomásával indíthatjuk a játékot. Ha nem nyúlunk a billentyűzethez, megtekinthetjük a pontszámtáblát.
A játék elindítása után tekintsük át a "szembetűnő" dolgokat, mint a grafikát! A bajnok szép színes grafikával rendelkezik, a háttér azonban jól elkülönül az előtérben zajló eseményektől, az emberek nem vesznek el a háttérben. A térbeli megjelenítésnek köszönhetően a játékosoknak látható az árnyéka is. A kihívó grafikája nem rossz - nem rossz, de mintha a készítők fekete-fehér monitort használtak volna a program készítése közben... A kék háttér előtt a kék emberek nem mindig látszódnak tökéletesen. A két küzdő fél semmilyen módon nincs megkülönböztetve. A képernyő tetején a két játékos pontszáma, és életeinek száma (kezdetben 4 ) látható, az alatta elhelyezkedő piros csík jelzi a játékos energiáját. (A kihívó könnyelműen elbízza magát, ezért hatalmas balegyenest kap be: 1-1)
Egy verekedős játéknál nem elhanyagolható szembont az irányítás, milyen "kunsztokat" tudunk bemutatni ellenfelünknek:

Jobbra - lépés jobbra (előre) Jobbra+tűz - Rúgás hasra
Balra - haladás balra (hátra) Balra+tűz - Ütés hasra
Fel - ugrás előre Fel+tűz - Felugorva rúgás fejre
Le - "égretekintés" reménytvesztett szemekkel... Le+tűz - Lábsöprés legugolva
Balra-fel+tűz - ütés mellkasra Jobbra-fel+tűz - rúgás fejre
Jobbra-le
Balra-le
- Legugolás Jobbra-fel
Balra-fel
- Védés

Furcsa (és zavaró) módon a tűz gombbal kiváltható funkciók nem fordulnak meg, ha emberünkkel megfordulunk. Az Exploding Fist-ben bizony több mozdulat szerepel, és az irányítás is egyértelműbb. (Zavaros adok-kapok után a bajnok tud értékelhető ütést bevinni: 2-1)
Ha a fenti felsorolt mozdulatok közül megpróbálunk egyet ellenfelünkön eszközölni, megdöbbentő élményben lesz részünk!!! Úgy látszik a programozóknak az "animáció" kifejezés tárgyalásánál hiányoztak az iskolából, mivel a programban gyakorlatilag nincs is animáció... Az egyes mozdulatok között nincs semmi átmenet, emberünk egyik pillanatban még áll, a következő pillanatban a levegőben van nyújtott lábakkal. Döbbenetes látvány a bajnok szépen animált harcosai után. (A kihívó könnyelműen belerohan egy hatalmas jobbhorogba, tehetetlen zsákként puffan a padlón. A kiütéstől csak a szünetet jelző gong menti meg: 3-1)

Szünet után nézzük optimistán a dolgot: a hiányosságokért biztosan kárpótol a jó játszhatóság: Minden nehézségi szinten 4-szer kell legyőznünk az ellenfelet. (Nekünk azonban összesen van 4 életünk!) A küzdelem nem időre megy, az veszít, akinek elfogy az energiája. Minden bevitt találat fogyasztja az ellenfél energiáját. A találatokat hangjelzés kíséri, és a képernyőn az ütés helye is látható. A verekedős játékoknál nem megszokott módon, a képernyő két szélén le lehet esni! Ha az egyik játékos leesik, elveszti a fordulót. Sajnos a gépet nem nagyon tudjuk leszorítani, nekünk viszont érdemes erre figyelni! (Minden találatkor a szenvedő fél hátrál egy kicsit.) Ne bízzuk el magunkat az első szint alapján: a 2-3 szinteken komolyan megizzaszthat minket a gép. Mindkét rész 3-3 szintet tartalmaz. A játékból hosszas adok-kapok kerekedik ki, ami korántsem olyan izgalmas, mint a bajnok "tömör és velős" küzdelmei. (A megroggyant kihívót egy jobbegyenes ismét földre küldi, többet nem moccan, hordágyon szállítják az öltözőbe: 4-1 a bajnok javára).

Azért legyünk igazságosak: a program korántsem olyan rossz, teljesen átlagos verekedős játék...

Végezetül egy kis "segítség" a második részhez:
POKE 37388,0