Satan

1989 -

akció

Spectrum (48k)

Enterprise

A gonosz erői elfoglalták a világegyetemet! A világot irányító mágusok a sátáni hatalom kezébe kerültek, a világ hemzseg a sátáni teremtményektől. Csak egy harcos vethet véget ennek a rémálomnak (na vajon ki?)... Mielőtt azonban a harcos visszakergethetné a Sátánt a Pokolba, mágussá kell válnia. Ennek egyetlen módja, ha áthaladunk az Elveszett Mágia Országának szokatlan tájain összegyűjtünk három varázslatos tekercset, amelyeket a félelmetes TAM LIN őriz. Mágikus hatalommal felvértezve elindulhatunk a Felhők Palotája falainak megszentségtelenítésére, ami a Sátán hét alakjának elpusztítását jelenti. A játék két külön betölthető részből áll: az első rész Elveszett Mágia Országának csarnokaiban játszódik (tekercs gyűjtögetés), a második rész a Felhők Palotája, azaz küzdelem a Sátánnal. A játék nem titkoltan a Black Tiger sikerének farvizén akart evickélni, mondhatjuk, hogy mérséklet sikerrel...
Az eseményeket tehát oldalnézetből látjuk. Az első részben a még véletlenül sem létrának kinéző faldarabokon, tudunk le fel mászni. Lőni csak oldalra tudunk, de akár mászás közben is. Az Elveszett Mágia Országa 9 különböző csarnokból áll (ezeknek a színe is eltér). Kapukon, átjárókon keresztül juthatunk át egy másik csarnokba. Persze az összeset be kell járnunk a három varázstekercs megszerzéséhez. Mindeközben végeláthatatlanul érkező alvilági szörnyek támadnak ránk. Ezekből többféle van, amik sajátságos harcmodorral törnek a vesztünkre:
  • TROW, a mester. A föld alól bújik elő, bár csak érintkezés esetén veszélyes.
  • KELPIE, a favágó. Túlméretes fejszét lóbál, ezért nem tanácsos közelíteni hozzá.
  • NAIRB, a vízköpő. Repül és tüzet köp az állkapcsából.
  • GLAISTIG, a törpe. Gyorsan - mondhatni osztódással - szaporodik. Amíg nem végzünk GLAISTIC anyával, nem fognak eltűnni.
  • TAM LIN, a fenevad, amik a tekercseket őrzik (2. kép). Jó nagydarab, ennek megfelelően sokat is kell lőni a szívébe, hogy elpusztuljon. A varázstekercs csak ekkor jelenik meg.

A harcban szerzett sérülések energiánkat csökkentik (bármilyen magasról leeshetünk), a bal alsó sarokban lévő piros sáv ezt jelzi. Jobb oldalon a portrénk melletti szán életeinket jelzi. Középen a vízszintes sáv a küldetésre fordítható időnket, ami bizony mellbevágó sebességgel csökken. Középen alul pontszámunkat láthatjuk. Nemcsak kell, de érdemes is aprítani, 10000 pontnál jutalom életet kapunk.
Az elpusztított szörnyek időnként értékes tárgyakat hagynak maguk után:

  • Pénzeszacskó: pontszámunkat gyarapítja.
  • Drágakő: szintén pontot ad.
  • Életelixír: Feltölti a harcokban megcsappant energiánkat.
  • Homokóra: Khronosznak, az idő istenének ajándéka. Több időt ad.
  • POW UP: növeli a lőerőt. Csak egy fokozat van és azt is elveszítjük életvesztéskor.
  • Villám: amit felvesszük, minden szörnyet elpusztít a képernyőn.

Ha minden viszontagság közepette megszerezzük a harmadik varázstekercset is, megkapjuk a második szint kódját, az ugyanis csak kóddal indítható el: 01020304.
A második részben - lévén közben varázslóvá váltunk - átalakul a játékmenet és a műszerfal is. Bal oldalon egy tárgylista látszik, jobb oldalon felül a Sátán hét alakjának aktuális energiája. Alatta a rendelkezésünkre álló idő (TIME), a sárga vízszintes vonal energiánkat mutatja. A portrénk mellet életeinket számolja a program. Ebben a részben "csak" a Sátán különböző alakú megtestesüléseivel kell megküzdenünk - más ellenség nincs. Nincsenek tehát egyéb ellenségek, melyektől tárgyakat szerezhetnénk, így a tárgyhasználat is átalakul: a bal oldali hegy oldalában található egy barlang, melyben egy "szerszámüzlet" működik. Belépni a 'le' iránnyal tudunk. Vásárolni persze csak pénzért lehet, kezdetben 1500 egység pénzünk van, ami nem sok mindenre elég. A tárgyakat akkor tudjuk használni, ha megnyomjuk a játék szüneteltetése (PAUSE) billentyűt, ekkor egy ikont mozgathatunk jobbra-balra az eszközök között. A tűz megnyomásával használhatjuk azokat a tárgyakat, amiből ténylegesen van is vásárolt készlet (tehát az ikonja mellett nem 0-át mutat a számláló). A hatás azonban csak akkor látszik, ha kilépünk a PASUSE / tárgyhasználat menüből, az EXIT ikonra kattintva. A választható tárgyak / ikonok:

  • TELECARD (ár: 600) - használatával teleportálhatunk egy előzőleg kijelölt helyre. A TELEPORT billentyűvel le kell raknunk egy T betűt (ide fogunk teleportálni), majd a Felhők Palotája tetszőleges pontján használnunk kell a TELECARD-ot.
  • SATAN SCANNER (ár: 500) - Rövid ideig "osztott képernyővé" válik a játéktér, jobb oldalon kis ablakban a Sátán kiválasztott alakja látszik. Mivel az ablak túl kicsi, hogy rájöjjünk mi van a háttérben, elég haszontalan funkció.
  • SHIELD DE FIRE (ár 1800) - Nevével ellentétben a támadásunk lesz erősebb. Nem kell aktiválni. Sok hatása nincs...
  • AXE MAGIC (ár: 800) - A kezünkben lévő fejszét dobófegyverré változtatja, melyet jó sok időn keresztül végtelen számban hajigálhatunk. Elengedhetetlen eszköz, ez kell legyen az első vásárlásunk! Ezt nem is kell aktiválni, vásárlás után rögtön használatba is vesszük.
  • LOADER DE ENERGY (ár: 1200) - Elvesztett energiánkat pótolja. Egy üvegcse kb. 50% energiát pótol.
  • SATAN SCANNER ADVANZED (ár: 1000) - Mint a SATAN SCANNER, de a kamera "mini kamera" a mi pozíciónkból indul - vagyis tudjuk az irányt - és hatása valamivel tovább tart. Ettől függetlenül továbbra is pénzkidobás.
  • SHIELD OF LIGHT (ár: 2500) - Mint a SHIELD DE FIRE, de erősebb. Határozottan használható! Nem kell aktiválni.
  • EXIT: A bolt (mármit barlang) elhagyása. Ez ingyen van...

A Sátán első, "klasszikus" alakja nem tud repülni, de ugrani igen. Őt a "talajszinten" érdemes keresni. A második (2-3) és harmadik alakok (4-7) viszont repülnek. Valamely toronyra, vagy a hegyre felmászva keressük ezeket. Persze jó sok találat kell mindegyikbe. Nincs az összes alak egyszerre a játéktéren, az első alak kétfelé, a második alakok szintén kétfelé válnak. A második részben kétféleképen lehet ugorni: a fel billentyűvel a "szokott módon", vagy az UP-DOWN billentyűvel függőlegesen a felettünk lévő platóra. A Sátán alakjainak energiakijelzője alatt kis ikon jelzi, mely alakot öltük meg (kereszt ikon), és melyik leledzik a játéktéren (pötty ikon). Az elpusztult alakok által szétszórt pénzérméket össze kell szedni, és mehetünk vásárolni.
Megemlítendő, hogy a program a Spectrum-játékok legrosszabb hagyományait követi: kevés olyan játék van, ahol ennyire nem látjuk, mi történik az egyszínű háttér előtt az azonos színű sprite-okkal... Még mai monitorokon is helyenként kihívás értelmezni a képernyőn lévő "masszát", pláne a korabeli TV-ken! No persze a játék nem a finom-scroll miatt színtelen, az ugyanis karakteres.

Irányítás:
Billentyűzet, vagy KEMPSTON, SINCLAIR botkormány illesztő. A billentyűzetet kiválasztáskor nekünk kell definiálni.

Térkép: Part 1, Part 2