Robot Messiah

1985 - Alphabatim

akció, mászkálós

Spectrum (48k)

Enterprise

A galaxis egy távoli bolygólyán az a - már morbid - helyzet áll fent, hogy robotok tartanak rabszolgasorsban robotokat (!?). Ez abban nyilvánul meg, hogy egy hatalmas bányában dolgoztatják őket. Egy napon az egyik robot, aki a SID névre hallgat, sikeresen feltöri a belétöltött - bányászásra kényszerítő - programját és találkozik a szintén föld alatt raboskodó idősebb társával, akit Szókratésznek hívnak. Szókratésztól megtudja, hogy az őket fogvatartó robotok központi számítógépe irányítja a raboskodó robotokat, melynek leállító programját szintén a föld alatti járatokban (de nem a bányában) rejtették el, három darabban. A papírra kinyomtatott programlistát (!!!) három borítékban lelhetjük meg, melyeket eljuttatva a központi számítógéphez, és betáplálva a programot felszabadíthatjuk társainkat is.
Az Alphabatim egyetlen kiadott programjához a legjobb helyről igyekezett ihletet meríteni: a játékmenet tagadhatatlan módon az 1985-ös év nagy sikerére, a Nodes of Yesod-ra hasonlít: Egy 152-képernyőből álló labirintusban bolyongunk borítékokat keresve, platformról-platformra ugrálva, miközben a semmiből előbújó, repkedő, és a földön rohangászó ellenségek gondoskodnak robotunk leamortizálásáról. Robotunk a vizet sem szereti, a pocsolyák is kerülendők, viszont bármilyen magasról leeshet. A központi számítógépet nem kell sokáig keresnünk. Rögtön a játék indítása után megleljük, ugyanis pontosan mellőle indulunk a nagy kalandra, mindenféle felszerelés nélkül. A küldetés telesítéshez azonban elengedhetetlenül szükségünk lesz néhány tárgyra:

  • Pisztoly: ennek hiányában védekezni sem tudunk. A repülő ellenségek ellen hatásos, a földön szaladgáló vadállatok ellen hatástalan. A start képernyőtől nem messze, töltetlen állapotban találjuk!
  • Lőszer: lőszer nélkül a pisztoly használhatatlan! A lőszert csak akkor tudjuk felvenni, ha a pisztoly már nálunk van. Egy lőszer(csomagot) felvéve 12 lövésre elegendő munícióhoz jutunk, nagy lövöldözésre tehát ne számítsunk!
  • Robotunk energiája az ugrásoktól és a minket ért sérülésektől is fogyatkozik, ezért rendszeresen pótolnunk kell. Ezt eléggé meglepő módon a fellelhető ehető készítményekkel pótolhatjuk. Sajnos azonban ezek nem töltik fel teljesen az energiánkat. A gyümölcsöket nem is kell külön felvenni, ha hozzájuk érünk, automatikusan megesszük. Párat azonban érdemes átugorni, hagyni a visszaútra is.
  • Súly: a borítékok nem a bánya területén, hanem a fogvatartó robotok biztonsági részlegében találhatók. Ide csak a második képen, a padlón látható energiamezőt kinyitva juthatunk be. Ennek módja, ha a zöld "sámlira" egy súlyt rakunk le. Két energiamezőhöz két súly tartozik.
  • Akkumulátor (PSU): a biztonsági részlegből egy teleport segítségével juthatunk vissza a bányába, ezt azonban csak egy akkumulátor felhasználásával tudjuk használni (le kell rakni a teleportban).
  • Piros borítékok. Ezeket kell összegyűjteni, és visszavinni a központi számítógéphez.

Egyszerre három tárgy lehet csak nálunk és három boríték van. Mivel a pisztolyt erősen ajánlott magunknál tartani, és egy akkumulátor is kell a teleportáláshoz, egyszerre nem tudjuk a borítékokat a számítógéphez vinni, csak egyesével (összesen viszont csak öt akkumulátor van a teleporthoz!). Ez persze csak elméleti probléma, mert a játék örökélet nélkül játszhatatlan, így viszont a fegyver már nem is feltétlenül szükséges... Örökéletel tehát két fordulóval is át lehet vinni a bányába a három borítékot. A program viszont nem variálja a tárgyak helyét, minden játékban ugyanott vannak.
Megemlítendő, hogy a bánya és a biztonsági zóna között egy alagút is húzódik, melyben egy autóval furikázunk. Ez a rész csak arra jó, hogy az itt repkedő ellenségek fogyasszák az energiánkat. A jármű pajzsát aktiválva elkerülhetjük az ütközésből eredő nagyobb energiaveszteséget. A biztonsági zónában megváltozik a látvány, illetve a légtérben mászkáló nagyobbacska sárga robotokat sem tudjuk lelőni.

Igazából a játék tisztes iparosmunka, a grafikára rosszat nem lehet mondani, bár a föld alatt zöldellő pálmafák és ósdi televíziók kicsit meglepőek egy idegen bolygón működő bányában. A játék azonban kicsit unalmas (robotunk komótosan lépeget) és eléggé reménytelen is. Térkép használata elengedhetetlen.

Irányítás:
A menüben választhatunk billentyűzetet (N - balra, M - jobbra, S - ugrás, A - tűz, X - tárgyfelvétel), vagy KEMPSTON, CURSOR, INTERFACE II illesztővel (Botkormányon a 'le' a tárgyfelvétel.)
P - játék szüneteltetése.

Örökélet: POKE 53336,0
Végtelen lőszer: POKE 53779,96; POKE 53780,2

Térkép