Puzznic

1990 - Ocean Software Ltd,

logikai

Spectrum (128k)

Enterprise

A Puzznic eredetileg a Taito által 1989-ben kiadott logikai játék, ami a logikai játékok rajongóinak okozhat kellemes perceket (egy Soko-Ban és egy Tetris parti között) - a játékstílus meglepő egy játékteremben... Az Ocean tőle szokatlan játékstílus vizeire evezett, amikor vállalta a 8-bites és 16-bites verziók forgalmazását. A játék alapötlete nagyszerűen egyszerű, mégis (vagy éppen ezért) igen szórakoztató tud lenni, képes hosszabb időre lekötni a játékost. (Már persze aki fogékony az ilyen stílusú játékokra.) Egy zárt veremben különböző jelölésű kockák várnak ránk. Feladatunk ezeket a kockákat egytől-egyig eltűntetni. Ehhez mindössze annyit kell tennünk, hogy két vagy több azonos jelölésű kockát egymás mellé (vízszintesen vagy függőlegesen, teát az átlós érintkezés nem jó!) juttatunk. A kockákat csak vízszintesen tudjuk mozgatni, mivel hat rájuk az a fránya gravitáció. Persze ennek meg van az az előnye, hogy ha egy kockát úgy tolunk arrébb, hogy alatta nincs semmi, lehullik. Feladatunkat a veremben néhány le-fel mozgó lift nehezíti (vagy éppen segíti). Feladatunk teljesítésére meghatározott idő áll rendelkezésünkre.
A játékképernyőn egy kurzort mozgathatunk. Egy kockát úgy tudunk arrébb mozdítani, hogy miután rávittük a kurzort, a tűz + balra, tűz + jobbra megnyomásával a kívánt irányba mozgatjuk (akkor is tudjuk mozgatni, ha felette egy másik kocka is van!). A képernyő bal oldalán látható fekete mezőben segítségképpen a program jelzi, hogy mely jelölésű kockákból éppen hány található a veremben. Efelett a feladat teljesítésére rendelkezésünkre álló időt (TIME), a nehézségi szintet, és pontszámunkat láthatjuk.
A programban 8 nehézségi szint található, de minden nehézségi szinten több választható "küldetésből" (az első egyből, a második kettőből, a harmadik háromból, a negyedik négyből stb.) áll. Minden küldetés négy megoldandó fejtörőt tartalmaz. A lelkesebbek már előre dörzsölhetik a kezüket, hogy 144 megoldandó fejtörő közül választhatunk. Minden "küldetés" teljesítése után újabbat választhatunk.
Talán mondanom sem kell, hogy a fejtörő sikeres megoldása után megmaradt időnk függvényében jutalompontokat kapunk.

A program betöltése után a 'C' megnyomásával állíthatjuk be az irányítást. Csak billentyűzetet, vagy azzal párhuzamos botkormány illesztőt (Sinclair, Cursor) használhatunk. A le, fel, jobbra, balra, tűz billentyűkön kívül egy 'RETRY' billentyűt is be kell állítanunk (alapértelmezés szerint: 'R'). Játék közben ezt a billentyűt megnyomva, több hasznos lehetőség közül választhatunk:

  • CONTINUE - a játék folytatása,
  • RETRY - a fejtörő újrakezdése (ha esetleg elrontottuk volna...) Mellette láthatjuk, még hány lehetőségünk van az újrakezdésre (kezdetben 3.)
  • USE DIGITS / BLOCKS - akit esetleg nem elégít ki a kockákon látható jelölés, itt átállíthatja azt: DIGITS módot választva a kockákat számmal azonosítja a program.
  • QUIT - kilépés a játékból.

Végezetül jó szórakozást kívánok ehhez a remek logikai játékhoz, az élvezetet néhány hasznos POKE-al tehetjük "teljesebbé":

Akárhányszor újrakezdhetjük a fejtörőt: POKE 37913,0
Nem fogy az idő: POKE 46084,0