Tetris

1987 -

logikai

Forrás:
Spectrum Világ 8. rész

Spectrum (128k)

Enterprise

Ki gondolta volna, Vadim Gerasimov és Dmitry Pavlovsky ilyen lavinát fog elindítani IBM PC-re írt játékával? Logikai játékuknak sikere csak a Rubik-Kockáéhoz hasonlítható. Az alapötlet Alekszej Leonyidovics Pajitnov Tetramino nevű játékából származik, melyet a pentamino nevű antik római társasjáték inspirált. Pajitnov, a Szovjet Tudományos Akadémia számítástechnikai központjában dolgozott a '80-as évek elején, itt készítette el 1984 júniusára, egy Elektronika 60 mainframe (DEC PDP-11 klón) gépre logikai játékát. Ebben négyféle különböző alakzatotkat kellett mozgatni a képernyőn a kurzor billentyűk segítségével úgy, hogy összeillesszük őket.
A játék kollégáinak is megtetszett, Dmitry Pavlovsky és Vadim Gerasimov készítette el IBM PC-re, melyben már a jól ismert hétféle alakzatot kellet rakosgatni. A Tetris név Pajitnov-tól ered a Tetramino és a Tennis szavak ötvözéséből. Bár üzleti lehetőséget láttak a játékban, a korabeli Szovjetunióban nem volt lehetőség magánvállalkozásban programot értékesíteni, pláne nem játékprogramot... A játék szabadon terjed gépről-gépre, így eljutván hazánkba is. A játék sorsa pont nálunk, Budapesten vett fordulatot. Az angol Andromeda cég magyar származású vezetője, Robert Stein, a Számítástechnikai Koordinációs Intézetnél tett látogatása során "találta" az egyik számítógépen. Az üzletember fel is vette a kapcsolatot a Moszkvai Tudományos Akadémiával. A moszkvai bürokratikus útvesztőben azonban elhúzódtak a tárgyalások, közben már a Mirrosoft hozzá is látott a különböző változatok elkészítéséhez. A játék 1987-ben jelent meg és hatalmas siker lett. 1988-ban már több cég is versenyzett a további jogok megszerzéséért, köztük a Nintendo és az Atari is. Csak az alkotók nem kerestek a játékukon...

A játék alapötlete zseniálisan egyszerű: Egy zárt térben különböző színű és alakú mértani idomok potyognak felülről lefelé. Az idomokat mozgathatjuk balra-jobbra, forgathatjuk és le is ejthetjük őket. Cél, hogy minél több sort ki tudjunk tölteni, ugyanis ez esetben a kirakott sor eltűnik, és a felette lévő sorok lejjebb csúsznak. Máskülönben hamar megtelik a verem...
A MirrorSoft verziójának betöltése után az 'O' megnyomásával juthatunk az opciókhoz, itt beállíthatjuk az irányítást (Billentyűzet, KEMPSTON, SINCLAIR, CURSOR), ki-bekapcsolhatjuk a hátteret (BACKGROUNDS ON / OFF), a zenét (TURN TUNE EFFECTS ON / OFF), továbbá kimenthetjük, visszatölthetjük a pontszámtáblát. (SAVE / LOAD HIGH SCORE TABLE).

Billentyűzetet választva, az irányítás a következőképpen lehetséges:

  • I - balra
  • P - jobbra
  • O - forgatás
  • SPACE - leejtés

További billentyűk:

  • Y - sebességi fokozat növelése
  • S - a következő test kijelzésének be- kikapcsolása
  • Q - kilépés a játékból

Indításkor a sebességi fokozat beállítható, játék közben fokozatosan gyorsul. Minden nehézségi szinthez más háttérképernyő tartozik. Sajnos a háttérkép egy kicsit zavaró (érdemes kikapcsolni). A képernyőn a következő kijelzőket láthatjuk:

  • LEVEL - nehézségi szint
  • LINES - Az eddig eltüntetett sorok száma
  • SCORE - pontszámunk (Az eltüntetett sorokkal gyarapodik.)
  • STATS - A Tetris játékok körében egyedülálló (és ötletes) funkció! Statisztikát kapunk a verembe eddig esett tárgyak számáról fajtánként (színük szerint azonosítva), és összesen.
  • HELP - segítség a program kezeléséhez
  • NEXT - ha bekapcsoljuk a következő test kijelzését, itt jelenik meg.

Az ötlet igazán megérdemel minden elismerést, fiatalabb és idősebb korosztály egyaránt hamar megkedveli a játékot.