Tetris 1987 - logikai | Forrás: Spectrum (128k) Enterprise |
Ki gondolta volna, Vadim Gerasimov és Dmitry Pavlovsky ilyen lavinát fog elindítani IBM PC-re írt játékával? Logikai játékuknak sikere csak a Rubik-Kockáéhoz hasonlítható. Az alapötlet Alekszej Leonyidovics Pajitnov Tetramino nevű játékából származik, melyet a pentamino nevű antik római társasjáték inspirált. Pajitnov, a Szovjet Tudományos Akadémia számítástechnikai központjában dolgozott a '80-as évek elején, itt készítette el 1984 júniusára, egy Elektronika 60 mainframe (DEC PDP-11 klón) gépre logikai játékát. Ebben négyféle különböző alakzatotkat kellett mozgatni a képernyőn a kurzor billentyűk segítségével úgy, hogy összeillesszük őket.
A játék kollégáinak is megtetszett, Dmitry Pavlovsky és Vadim Gerasimov készítette el IBM PC-re, melyben már a jól ismert hétféle alakzatot kellet rakosgatni. A Tetris név Pajitnov-tól ered a Tetramino és a Tennis szavak ötvözéséből. Bár üzleti lehetőséget láttak a játékban, a korabeli Szovjetunióban nem volt lehetőség magánvállalkozásban programot értékesíteni, pláne nem játékprogramot... A játék szabadon terjed gépről-gépre, így eljutván hazánkba is. A játék sorsa pont nálunk, Budapesten vett fordulatot. Az angol Andromeda cég magyar származású vezetője, Robert Stein, a Számítástechnikai Koordinációs Intézetnél tett látogatása során "találta" az egyik számítógépen. Az üzletember fel is vette a kapcsolatot a Moszkvai Tudományos Akadémiával. A moszkvai bürokratikus útvesztőben azonban elhúzódtak a tárgyalások, közben már a Mirrosoft hozzá is látott a különböző változatok elkészítéséhez. A játék 1987-ben jelent meg és hatalmas siker lett. 1988-ban már több cég is versenyzett a további jogok megszerzéséért, köztük a Nintendo és az Atari is. Csak az alkotók nem kerestek a játékukon...
A játék alapötlete zseniálisan egyszerű: Egy zárt térben különböző színű és alakú mértani idomok potyognak felülről lefelé. Az idomokat mozgathatjuk balra-jobbra, forgathatjuk és le is ejthetjük őket. Cél, hogy minél több sort ki tudjunk tölteni, ugyanis ez esetben a kirakott sor eltűnik, és a felette lévő sorok lejjebb csúsznak. Máskülönben hamar megtelik a verem...
A MirrorSoft verziójának betöltése után az 'O' megnyomásával juthatunk az opciókhoz, itt beállíthatjuk az irányítást (Billentyűzet, KEMPSTON, SINCLAIR, CURSOR), ki-bekapcsolhatjuk a hátteret (BACKGROUNDS ON / OFF), a zenét (TURN TUNE EFFECTS ON / OFF), továbbá kimenthetjük, visszatölthetjük a pontszámtáblát. (SAVE / LOAD HIGH SCORE TABLE).
Billentyűzetet választva, az irányítás a következőképpen lehetséges:
További billentyűk:
Indításkor a sebességi fokozat beállítható, játék közben fokozatosan gyorsul. Minden nehézségi szinthez más háttérképernyő tartozik. Sajnos a háttérkép egy kicsit zavaró (érdemes kikapcsolni). A képernyőn a következő kijelzőket láthatjuk:
Az ötlet igazán megérdemel minden elismerést, fiatalabb és idősebb korosztály egyaránt hamar megkedveli a játékot. | |