Olli & Lissa 3

1989 - Cartoon Time

ügyességi, mászkálós

Forrás:
576 kByte 1990/3

Spectrum (48k)

Régi ismerőseinkkel találkozhatunk az Olli & Lisa III. című játék keretében. A mókás kinézetű Olli ezúttal hétvégi piknikre csábítja szívszerelmét, ám az autója az utolsó pillanatban felmondja a szolgálatot. No igen, aki a Kísérteties kastélyban lakik (ez a neve...), az ne csodálkozzon, ha a szellemek éjszaka szétszedik az autóját és a darabjait elrejtik a kastély különböző rejtekhelyein! Ha Olli nem akar lemondani erről a csodálatos hétvégéről, muszáj minél előbb megjavítania járművét. Csak egy a bökkenő: A szükséges alkatrészek és szerszámok a kastély különböző helyiségeiben találhatók. Ezeket kell megtalálnia segítségünkkel, különben ugrott a "randi".
Válasszunk tehát autót és színt, s máris ajtóstól rohanhatunk a labirintusba. Vessünk egy pillantást a térképre! Első ránézésre kissé zavarosnak tűnhet, másodikra még inkább! Mint az látható, a kastély 48 szobát tartalmaz, az ajtókon (a térképen D betűvel vannak jelölve) keresztül tudunk a szobák között mozogni. A szintek közt lifteken közlekedhetünk (a térképen E betűvel vannak jelölve). A felvonó abba az irányba visz, amerre a kezelőpanelen a nyíl mutat (vagy amerre akar). A térképen az ajtók és liftek fölött két szám látható: az ajtó száma, és hogy melyik ajtóba nyílik. Mivel egy-egy szobában több ajtó is van, pillanatok alatt belezavarodhatunk, hol is vagyunk, főleg, hogy ha egy ajtón kimegyünk majd bejövünk, korántsem biztos, hogy ugyanoda jutunk...
Ha már tudunk közlekedni a kastélyban, vizsgáljuk meg mire is van szükségünk! Először is kerítsünk egy nagyítót, mivel Olli igencsak vaksi. (Vagy a tűszelepet keresi?) Csak ennek segítségével találhatjuk meg a keresett alkatrészt! Álljunk tehát a feltételezett rejtekhely elé, és a tűz gomb megnyomása után Olli előkapja a nagyítót és rövid kutakodás után megtudjuk, találtunk-e valamit. Ha megvan az alkatrész, - Olli jelzi, hogy OKÉ -, induljunk a garázs felé és szerezzünk egy villáskulcsot. Így már beszerelheti Olli a hiányzó alkatrészt a garázsban álló autóba. Feltéve, hogy mindeközben felvettük a kapukulcsot is, különben csak a vállunkat vonogathatjuk a bezárt garázsajtó előtt. Ha sikerül egy-egy alkatrészt a helyére tenni, újra és újra nagyítót, alkatrészt, villáskulcsot kell kerítenünk. (Egyszerre egyféle eszközből csak egy lehet nálunk.) Vigyázzunk, mert csak ebben a sorrendben vehetjük magunkhoz őket.
Érdemes a képernyő bal alsó sarkában pislákoló gyertyára is vetni néha egy-egy pillantást. Ha azt látjuk, hogy tövig ég, siessünk egy olyan helyiségbe, ahol gyertyát szerezhetünk. Ha nem sikerül, akkor a kihunyó gyertyafényben vehetjük tudomásul, hogy Lisa, legnagyobb bánatára kénytelen mással tölteni a szabadidejét. (Hiába ilyenek a nők!) Ha sikerül égve tartani a gyertyánkat, akkor is érhetnek minket balesetek: vagy a szobákban lévő lépcsőkről eshetünk le, vagy a kastélyban lévő háziállataink (pl. kutya, egér, kacsa) gáncsolnak el minket. Utóbbiak ellen bizonyos védelmet nyújt az a néhány palack varázsital, melyeket egyes szobákban találhatunk. Sajnos a hatása csak igen rövid ideig tart. Jobb tehát ha óvatosan elosonunk mellettük. A kastélyban szíveket is találunk. Ezeket akkor érdemes felszedni, ha egy-két életünket már elvesztettük, mert egyszerre legfeljebb három életünk lehet.
Macerás lehet a létrán közlekedés is: ugrálva tudunk feljutni, lefelé viszont csak a létra jobb-bal széléről tudunk egyet-egyet óvatosan(!) lelépni. (A 'le' billentyű más célt szolgál, lásd az irányításnál!) Néhány szobában lift nélküli, jobbra-balra mutató nyilakat találunk (lásd 3. képen, a bal alsó sarokban). Ezekkel a szobában lévő fehér oszlopot tudjuk ide-oda mozgatni.
Ha sikerül mind a nyolc alkatrészt beszerelnünk, rendkívül kellemes meglepetésben lesz részünk. Hogy mi az? Egyelőre legyen titok. A legjobb autószerelők és a legkitartóbb labirintuskutatók előbb-utóbb úgyis meglátják. Még néhány gondolat: van egy-két helyiség, melynek bizonyos részei el vannak zárva. Ide hiába is próbálnánk bejutni, talán még Olli megalkotója sem tudja a módját. Némi segítséget jelenthetnek a telefonok, belőlük az alkatrészek irányát tudhatjuk meg.
A játék grafikája egyébként egyszerű, de szellemes. A figura a labirintusjátékokhoz képest igazán jól irányítható. Az autó típusának és színének választott kombinációja az alkatrészek nyolc féle elhelyezkedését biztosítja, így újra és újra kezdhetjük a játékot anélkül, hogy bármit is tudnánk arról, hogy merre kéne mennünk. A program hangjai nem lennének rosszak, ha nem kéne kétszázötvenhatszor végighallgatni. Aki azonban kíváncsi a végkifejlettre, kénytelen ezt az apróságot elviselni. Meglátjátok megéri. Megéri?!!
Jó barangolást és acélidegeket kívánok.

Irányítás:
Ollit billentyűzettel (O, P, Q, A, Z) vagy KEMPSTON, INTERFACE, PROTEK botkormány illesztővel tudjuk irányítani. A billentyűzet szabadon definiálható.
A tűz gomb megnyomásával lehet tárgyat felvenni, nagyítóval keresni, ajtót vagy liftet használni. Ha a liftet akarjuk használni, NEM a lift ajtaja elé kell állni, hanem a kezelőpanel elé.
A játékban kétféleképen lehet ugorni: balra-fel, jobbra-fel: normál méretű ugrás, balra-le, jobbra-le hosszú ugrás!

  • SHIFT + X - hang kikapcsolása,
  • SHIFT + Z - hang bekapcsolása,
  • SHIFT + M - játék szüneteltetése,
  • SHIFT + C - játék folytatása,
  • SHIFT + SPACE - kilépés a menübe

Térkép