Mutan Zone

1989 - Opera Soft

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

A lakott Scorpio bolygó naprendszerének kozmikus szomszédságában felrobbant egy szupernóva. A felszabaduló kozmikus sugárzás számtalan génmutációt okozott a bolygó élővilágában, melynek eredménye "furcsa" lények garmadája. A Föld bolygó valamely tudományos tanácsa egy kutatókból álló csapatot küldött a bolygóra, hogy megvizsgálják az eseményeket, és ha lehet, csökkentsék a hatalmas ionizáló sugárzás élőlényekre gyakorolt káros hatásait. Azzal azonban a kutatók sem számoltak, hogy a mutáció a korábban békés lények viselkedését is megváltoztatta, akik így igencsak barátságtalanul fogadták a látogatókat... Az elrabolt kutatócsapat megmentésére EGYETLEN harcost küldenek a bolygóra. Az egész bolygóra...! A spanyol Opera Soft programja technikailag szinte ugyanolyan, mint a Sol Negro címre hallgató szintén '89-es rettenet: Színtelen, átláthatatlan, csúnya grafika, hangok csak 128K-s módban vannak, lassú irányítás, és ha a Sol Negro nehéz akkor ez minimum játszhatatlan. A játék most is két, külön betölthető szintet tartogat számunkra, melyben annyi a dolgunk, hogy a pálya bal kezdetétől eljussunk a jobb oldali végéig, jelentős mennyiségű mutáns élőlény testén keresztül.
Menü nincs, egy-egy rész betöltése után (a betöltőképernyőn) tetszőleges billentyű megnyomásával egy mini-játékot indíthatunk. Az első rész mini-játékában a bolygó felé közeledünk egy űrhajóval. A szemből érkező támadó űrhajókat kell lelőni. Minden lelőtt űrhajóért plusz egy életet kapunk a játékra, az elszökő (nekünk ütköző) űrhajókért életlevonás jár. A mini-játék maximum két percig tart, de az ENTER megnyomásával bármikor megszakíthatjuk.
Az első szinten gyalog rohangászunk, meg kell szereznünk a nukleáris meghajtású légpárnás kerékpárt, ami természetesen a pálya legvégén található. Kétféle fegyverrel tudjuk elhárítani a szörnyek támadását: egy végtelen energiával feltöltött neutrínó lőfegyver és egy atombuzogány(!) képezi a fegyverarzenálunkat. A buzogánnyal jó nagyokat tudunk rásózni az elénk merészkedő delikvensre (az ENTER billentyű megnyomásával). Felszerelésünk részét képezi még egy felettünk lebegő radarrobot, ami (állítólag) képes előre jelezni a szörnyek támadását. Ez hasznos lenne, mert a szörnyek a legalattomosabb módon a föld alól előugorva, az indák közül lecsapva, repkedve, vagy a képernyőn kívülről lövöldözve nehezítik életünket, de ez mind semmi az előttünk tornyosuló terepakadályokhoz képest! A fekete mocsárba nem szabad beleesni, és a leglehetetlenebb akrobatamutatványokkal kell platformról platformra ugrándoznunk. A platformok szélébe kezünkkel is megkapaszkodhatunk és felmászhatunk rájuk! Bizony, ebben a játékban minden lépést, minden ugrást meg kell fontolni, de inkább memorizálni... Korlátlanul vacakolni sem lehet azonban, mert a sárga sáv (és a mellette látható számláló) időlimitet jelent. Ez elvileg valami energia lehet, mert az utunkba eső elem felvételével újratölthető.
Hősünk egyébként elég sok mutatványra képes: tud ugorni (jobbra+fel, balra+fel, fel), le tud hasalni a veszélyek elől (le), tud több irányba lőni (tűz, tűz+fel, tűz+le) és persze buzogányt lóbálni (ENTER). Lőni ugrás közben is tudunk, de ilyenkor egy pillanatra "megakadunk" a levegőben. Vélhetően a programozók ezt nem így tervezték...

A második szint mini-játékában a frissen zsákmányolt járművünkhöz kell egy labirintusban alkatrészeket keresgélni, plusz életekért cserébe. A labirintust a saját szemszögünkből látjuk, a fehér mezőben egy iránytű segíti a tájékozódást. (Az alkatrészeket a SPACE megnyomásával fel kell venni!)
Ezen maximum 4 perces intermezzo után légbiciklire pattanunk! Nem kell tehát ugrándozni, repkedhetünk kedvünkre. Gondolnánk, így talán könnyebb dolgunk lesz. Hát nem... Járművünk lassan reagál a kormánymozdulatokra és bár eléggé fel tud gyorsulni, a szűk alagútban az akadályt képező oszlopok között ez inkább nehézség. Ha nyomva tartjuk az ENTER billentyűt, légbiciklink megáll és lebeg ugyan egy helyben, de ilyenkor lőni sem tudunk. A történet szerint most az ellenség főhadiszállásához vezető folyosókon repkedünk, a szint végén pedig a főgonosszal kell megküzdenünk, hogy a tudósokat kiszabadíthassuk. Légbiciklink a már ismert neutrínó fegyverrel (tűz), és bombákkal (tűz+le) van felszerelve. Megjegyzendő a bomba ránk nézve is veszélyt jelent, alacsony magasságból ne potyogtassunk! "Érdekesség", hogy az utunkat álló oszlopok - mivel a játék monokróm - ugyanolyan színűek, mint a háttérhez tartozó oszlopok. Ráadásul ezeken mi nem tudunk keresztül lőni, de ellenfeleink igen.
Még egy megjegyzés: a kerettörténet szerint a föld legkiválóbb tudósait kell kiszabadítanunk. Na most, ha sikerül legyőzni a főgonoszt (muhaha!) és megnézzük milyen fazonokat szabadítottunk ki, kezdhetünk megijedni, hogy a jövőben elég nagy gond lesz a Föld bolygón...

Irányítás:
SINCLAIR Interface, vagy billentyűzet a választék:
O - balra, P - jobbra, Q - fel, A - le, SPACE tűz.
ENTER - atombuzogány / légbicikli megállítása,
M - játék szüneteltetése / folytatása,
G - játék megszakítása,
X - tinta színének változtatása.
Enterprise tulajdonosok a billentyűzet mellett tetszőleges botkormányt is használhatnak.

Térkép