Last Mission

1987 - US Gold Ltd.

űrhajós, lövöldözős

Spectrum (48k)

Megszámolni is lehetetlen, csak 1987-ig hányszor indultunk úrhajóval megmenteni a emberiséget az idegenek inváziójától. No, most viszont a cím azt ígéri, hogy tényleg az utolsó küldetésre indulunk, ilyen célzattal... A küzdelem négy nehézségi szinten keresztül zajlik egy önmagába zárt területen, mely 16 szektorra van osztva. Célunk az ellenség űrállomásainak megsemmisítése. Mindeközben persze az ellenség - csészealjra hasonlító - űrhajóinak támadó kötelékei próbálnak ebben megakadályozni.
A megsemmisített úrállomások helyén felvehető dobozok különféle fegyverrendszereket rejtenek. Négyféle elsődleges fegyvert használhatunk, melyeket fejleszteni is lehet 2 fokozatban:

  • LASER - (L jelzésű doboz, ez van nálunk alapból) csak előre lő, egyre nagyobb tűzgyorsasággal,
  • PULS - (P jelzésű doboz) először négy, majd nyolc irányba lőhetünk egyszerre,
  • K-CHAN - (K jelzésű doboz) csak előre lö, de egymás melletti három lövedéket,
  • HYPER - (H jelzésű doboz) ugyanaz, mint a PULS, csak máshogy néznek ki a lövedékek...

Az S és N jelzésű doboz fejleszti az aktuális fegyverrendszert. Megjegyzendő, hogy bármelyik fegyvert is használjuk éppen, minden ellenségnek - még az űrállomásoknak is - elég egyetlen találat, hogy felrobbanjon, a nehézséget inkább a képernyőn uralkodó űrhajómennyiség okozza.
A D jelzésű doboz egy pajzsot rejt, ami rövid ideig megvéd minden sérüléstől.
A 'B' jelzésű konténerek pedig egy-egy energiabombát rejtenek, melyből kezdetben 6 darab már van az űrhajónkban. Ezt használva a képernyőn látható ellenséges űrhajók mind megsemmisülnek. Fölöttébb hasznos ez a bomba, de sajnos hiánycikk, ha életet vesztünk, a készlet akkor sem töltődik fel, csak minden szint végén kapunk két darabot belőle, valamint az előbb említett dobozban találhatunk egyet. Érdemes tehát beosztani és inkább a nehezebb szinteken használni! (6 darabnál több bomba nem fér az űrhajóra!)
Örvendetes, hogy a megszerzett fegyverek megmaradnak akkor is, ha elveszítjük egy életünket! Hogy örömünkbe üröm is vegyüljön, arról az gondoskodik, hogy a fejlesztett fegyverek muníciója véges! A játékképernyőtől jobbra, egy kék függőleges sáv növekszik a megsemmisített ellenfelek függvényében. Az emelletti fehér sáv pedig a muníciónkat jelzi. Ha ez elfogy, visszavált egy másik fegyverrendszerre, ha pedig már csak az alap (LASR) van meg, akkor arra (ez szerencsére nem tud kifogyni). Ha elfogy a muníció az azért is szomorú, mert az adott fegyver fejlesztései is elvesznek! Ha tehát már kevés a lőszer, inkább váltsunk át másik fegyverre.
A képernyő jobb alsó sarkában egy kis térképet láthatunk a pálya 16 szektoráról. A számok azt jelölik, hogy az adott szektorban hány űrállomás várja megsemmisítő találatunkat, a kék pedig a mező a pozíciónkat. Ha minden űrállomást szétlőttünk (esetleg kicsit előbb) valamilyen "főgonosszal" kell megküzdenünk az 1-3 szinten. Az első szint végén a támadó űrállomás kísérőit kell kilőni, a harmadik szinten egy "keret" zár közre minket, melynek egyik sarkát kilőve kiszabadulhatunk. Ezután csak jó sok lövést kell beleereszteni.

A játék coin-op (pénzbedobós) játékként kezdte pályafutását, ezt követte a C64-es és Spectrum verzió. Míg a C64-es változat még hasonlít is az eredetire, a Spectrum változat a shot-em-up játékok legrosszabb hagyományait követi: kétszínű képernyőn képben próbálja visszaadni azt a látványt, ami 256 színben még működött... Tehát pl. a sárga háttér előtt elszálló sárga űrhajók és lövedékek annyira azért nem mutatnak jól! A második szint a legrosszabb ebből a szempontból (majdnem olyan rossz, mint a Tomcat), a harmadik szint - ahol nincs is háttér, csak pár csillag -, viszont egész értékelhető. A kivitelezés inkább érdekes, mint jó: A scroll és az egész játékmenet lassú annak ellenére, hogy a játékképernyő kicsi, de a sebesség miatt legalább könnyebb a játék. (Ráadásul 5000 pontonként jutalom életet kapunk, ami azért hamar összejön.) Az sem emeli a játék fényét, hogy a negyedik szint után újra az első jön, semmiféle gratulációt nem kapunk. A grafika és a hangok semmi kiemelkedőek, de a zenét mindenképpen meg kell említeni! No nem azért mert rossz, hanem azért mert annyira jó! 48K-s viszonylatban nagyon jó zene szól a menüben! Esetleg érdekes összehasonlítani a sikerjátéknak készült Last Ninja 2 infernális nyekergésével. Ha másért nem, ezért érdemes kipróbálni a játékot!

Irányítás:
Menü nincs, csak az 1 vagy 2 megnyomásával kell kiválasztanunk, 1 vagy 2 játékos módban indítjuk a játékot (a 2 játékos persze felváltva játszik). Az irányításhoz használhatunk KEMPSTON, SINCLAIR botkormány illesztőt, vagy billentyűzetet (A - fordulás balra, S - fordulás jobbra, Y-O - tűz)
További billentyűk:
ENTER - bomba kioldása,
Z-M vagy SPACE - fegyverválasztás,
H - játék szüneteltetése / folytatása.

Térkép

Örökélet: POKE 57253,0
Végtelen bomba: POKE 57294,0
Sérthetetlenség: POKE 53097,24; POKE 53098,147