Joust
(Ostron)

1983 - Softek

ügyességi

Spectrum (16k)

A '80-as évek elején, amikor még nem forrottak ki "bejáratott" játékstílusok. Az útkeresés ezen időszakaszában érdekes, egyedi vagy éppen egész elmeroggyant ötlettől vezérelt alkotások is születtek. Szubjektív vélemény szerint pl. a Centipede ez utóbbi kategóriába tartozik, de a Joust "érdemei" már-már vitathatatlanok... A Williams Electronics 1982-es arcade játékában egy repülő(!) strucc(!!) hátán lovagolva(!!!) kell legyőznünk a légtérben repkedő ellenfeleinket. Ez csak úgy lehetséges, hogy felülről csapunk le rájuk, vagyis úgy rontunk nekik, hogy főhősünk sprite-ja ütközéskor legalább egy pixellel magasabban van, mint az ellenfél. Ha alatta vagyunk, vagy azonos magasságban, akkor ő győz, és egy élet elvesztése árán kezdhetjük elölről szintet. A játék alapkoncepciója is abszurd tehát, de a kivitelezés is garancia az élvezhetetlen játékmenetre... Ráadásul ezért pénzt kértek (5,95 Fontot)!
A Spectrum változat némileg egyszerűsödött (ellenfeleink nem hagynak hátra tojásokat). A fehér lovag lennénk mi, ellenfelekből négyféle van az eredet ismertető szerint, de mind ugyanúgy néz ki, csak a színük más: blue bearers - 50 pontot ér, green chasers - 75 pontot ér, red knaves - 100 pontot ér, dark knights - 150 pontot ér. A négy ellenfél másként viselkedik, ebben a sorrendben egyre célirányosabban támadnak ránk. A kék ellenségen kívül az összes többi kifog rajtunk, már csak azért is mert helyzeti előnyben vannak: mi mindig a képernyő legaljáról indulunk, tehát minden ellenfelünk felettünk van. Akkor van csak szerencsénk, ha az ellenfelek elakadnak a sárga platók sarkában, vagy egymásban. A pálya végig ugyanaz, alul, két oldalt eredetileg láva volt, de a Spectrtum-változatban ez kék, tehát nevezzük víznek. Lényeg a lényeg: a strucc nem tud úszni, tehát nem szabad belepottyanni.
Minden támadási hullámban (nehézségi szinten) megadott számú ellenséggel kell megküzdenünk, ami semmilyen változatosságot nem ígér. A szintek végén jutalompontot kapunk, 2000 pontonként pedig jutalom életet. Ha valami csoda folytán elérne valaki 10 millió pontot (ami kvázi lehetetlen), üzenetet kapunk egy kóddal, hogy vegyük fel a kapcsolatot a kiadóval. Hogy mi okból kellett volna megtenni, az örök rejtély martad...
Az első kiadás után a játék címe - vélhetően jogi problémák miatt - Ostron-ra változott.

Irányítás:
A játék csak billentyűzetről játszható:

  • 1, 2, 3, 4, 5, Q, W, E, R, T, A, S, D, F, G - balra,
  • 6, 7, 8, 9, 0, Y, U, I, O, P, H, J, K, L, H, J, K, L, ENTER - jobbra,
  • Z, X, C, V, B, N, M, SPACE (alsó sor) - szárnycsapkodás (emelkedés)
  • ENTER + 0 kilépés a játékból.

A címképernyőn az alsó sor bármely billentyűjét megnyomva elolvashatjuk a háttértörténetet, miszerint mi (a fehér lovag) az egyetlen, aki képes megmenti az emberiséget. (Bármely billentyűt nyomva kell tartani a scroll-hoz.)
Bármely más billentyű megnyomásával elindíthatjuk a játékot.