Centipede
(Centi-Bug)

1983 - DK'Tronics Ltd.

ügyességi

Spectrum (16k)

1980-ban jelent meg az Atari Centipede arcade játéka, mely eléggé a Space Invaders hatását mutatja. Itt azonban - mint az a címből is kiderül - nem űrbéli idegenek ellen kell hadakoznunk, hanem százlábúak ellen. A játék nem csak coin-op gépre jelent meg, hanem 1982-ben az Atari játékkonzoljaira is (Atari 2600 és Atari 5200). Valamilyen rejtélyes okból a játék sikeres lett, pedig szerintem már akkori szemmel is gagyi volt. Viszont pont a primitív játékmenet és grafika miatt könnyű volt megvalósítani az akkor már rohamosan terjedő 8-bites mikrogépekre is, így minden létező platformra számtalan klónja készült. A DK'Tronics marketingeseit cseppet sem zavarta, hogy 1982-ben már kiadtak egy Centipede játékot, '83-ban újra kiadtak egyet (a címképernyőt legalább "újra lehetett hasznosítani"). Eme verzió talán jobban sikerült, teljesen átlagos, játszható változat. Jogi problémák elkerülése végett a program most más nevet kapott: a kazettaborítón a Centi-Bug cím olvasható, de a programban a Centipede cím felejtődött benne...
A játékban egy százlábú közeledik felénk a képernyő tetejéről indulva. Míg azonban a Space Invaders űrlényei a képernyő szélét elérve jönnek lejjebb egy sort, itt a pályán véletlenszerűen szétszórt gombákba ütközve váltanak irányt. A közeledő százlábúnak van két érdekes tulajdonsága: Ha a fejét találjuk el (ami más színű, mint a teste), egyből elpusztul. Ha viszont a testét, a találat helyén egy új gomba nő ki a földből, és a százlábú kettő vagy még több részre szakadva közeledik felénk. Űrhajónk - vagy bármi is legyen az - már nem csak jobbra-balra tud mozogni, hanem korlátozott sávban fel-le is. Ha a százlábú részei elérik a képernyő legalsó sorát, ezen a pár soron fognak mozogni, amíg el nem pusztítjuk az összes részét. A gombákat is szét tudjuk lőni, igaz egy gombát háromszor kell eltalálni, hogy eltűnjön. Jutalompontért lelőhetjük a véletlenszerűen megjelenő és függőlegesen lefelé, vagy vízszintesen átrohanó bogarakat is. Őket nem zavarják a gombák, sőt az eredeti arcade játékban a függőlegesen közeledő bogár gombákat is hagy maga után, ebben a verzióban nem. Veszélyes ellenfél viszont a szintén véletlenszerűen megjelenő pók, aki a képernyő alján (ahol mi is mozoghatunk) cikázik keresztül a képernyőn, viszont tetemes mennyiségű jutalomponttért lelőhetjük.
Ha sikerült elpusztítani a százlábút, kezdődik elölről a "móka", de a képernyő mindig más színben (rondábbnál rondább színkompozíciókban...) pompázik, azt az érzetet keltve, mintha több pálya is lenne.

Irányítás:
Billentyűzet (O, P, Q, A, M)
H - játék szüneteltetése, S - játék folytatása.
A címképernyőn az 'R' megnyomása után szabadon átdefiniálhatjuk a billentyűzetkiosztást, a K megnyomásával KEMPSTON botkormány-illesztőt választhatunk. A játékot bármely egyéb billentyű megnyomásával indíthatjuk.