Grid Master 1983 - Procom Software logikai, táblás |
Spectrum (48k) |
A dáma- és a halmajátékhoz hasonló játékot tervezett Martin Gardner matematikus, amelyet "Hat-gyalog"-nak (Hexapawn) nevezett el. A játék nagyon egyszerű, mondhatnánk triviálisnak is. Egy 3x3 mezőből álló sakktáblán 3 világos és 3 sötét gyalog helyezkedik el. Ezek a következő szabályok szerint léphetnek: egyenesen előre egy üres mezőre; vagy átlósan előre, ha ott ellenséges figura van (az ott álló gyalogot leütjük, mint a sakkban). A játék háromféleképpen nyerhető meg:
A játék nem is igazán nevezhető játéknak; egyrészt a lehetséges kombinációk kis számára tekintettel, másrészt azért, mert ha mindkét fél hibátlanul játszik, a kezdő játékos szükségszerűen veszít. Tökéletes demonstrációja a "programozható tanulási képességnek" (ld. részletesebben itt). Pontosan ezt teszi az abszolút "noname" Procom Software BASIC-ben készült (kilistázható) programja (melyet 4,95 Fontos áron forgalmaztak!): a program eleinte véletlenszerűen lép, azonban minden vesztett játszma után megjegyzi a hibás kombinációkat. Maximum 14 játszmát nyerhetünk meg, mielőtt a gép tökéletes játékossá válik... A program kezelése: |
|