1987 -

akció

Spectrum (48k)

Miután Arkos vezetésével sikerült legyőzni a gonosz uralkodónőt, Gremla-t, a távoli planéta lakói hatalmas ünneplést rendeztek. A buli elég zúzos lehetett, mert senki nem vette észre, hogy Gremla megmaradt hívei elrabolták a legfőbb ünnepeltet: Arkos-t. A változatosság kedvéért most egy másik börtönbolygóra hurcolták, mely a Phantis néven ismert a Galaxis lakói számára. Arkos kiszabadítására egyszemélyes mentőakció indul egy Locke névre hallgató ifjú hölgy személyében.

A játék ezúttal is két, külön betölthető részből áll. Az első rész négy egymást követő "jelenetből" áll:
Az első jelenetben űrhajóval közelítjük meg a Phantis bolygót. Az odafelé vezető utat ellenséges űrhajók kötelékei és meteorok teszik rázóssá. Ellenségből kétféle van: a sárga űrhajók csak kötelékben repkednek, ezek nem jelenthetnek különösebb problémát. A fehér űrhajók azonban pofátlan módon vissza is lőnek. A meteorokat több lövéssel szétlőhetjük, vagy kerülgethetjük. A sárga "csillagok" a háttérhez tartoznak. Valamennyi jelenetre igaz, hogy célszerű kerülgetés helyett inkább lelőni az ellenséget, mert 25 000 pontonként jutalom életet kapunk.
A második "jelenetben" a bolygó felszíne felett repülünk, épp egy vulkanikus terület felett. Itt is kétféle űrhajó bosszant minket: a kék űrhajók a hátunk mögül támadnak, a lila űrhajók elölről. Az ellenségnél azonban sokkal nagyobb gondot jelentenek a vulkánokból kilövellő, majd a felszínre visszahulló láva, és az űrből érkező meteorok.
Ezt követően egy barlangban kell keresztülhaladnunk, ahol űrhajók, repkedő kígyók és zöld "fuvallatok" támadnak ránk. Ezek már masszívabb darabok, több találat kell a megsemmisítésükhöz. Ebben a jelenetben - akárcsak az előzőben - nem szabad a talajnak, vagy a plafonnak ütközni!
A negyedik jelenetben immár - ha nem is gyalog, de egy különös lény hátán (tapasztaljuk majd, hogy a Phantos bolygót elég furcsa lények népesítik be) - folytatjuk az utunkat a börtön felé. A lény hátán csak jobbra tudunk haladni, viszont bármikor megállhatunk, vagy hátra is nézhetünk. Erre szükség is lesz, mert a helybéli vadállatok elölről, hátulról, sőt akár felülről is támadhatnak. Egy csillogó fegyverrel védekezhetünk, melyet a tűzgomb megnyomásával előrefele lendítünk, a tűz+fel billentyűkombinációval pedig a fejünk felett forgathatunk meg (ez utóbbi manőver a felülről támadó szárnyas vadállatok ellen hatásos). A javasolt taktika, hogy ne folyamatosan rohanjunk, inkább megfontoltan haladjunk!
A börtönhöz érve megtudjuk a második rész kódját:

18757

A második részben már (végre) összetettebb feladatunk van. Immár gyalog folytatjuk Arkos keresését, ráadásul felszerelésünk is erősen hiányos, kezdetben még fegyverünk sincs... Szerencsére akad egy kis segítségünk: A felszínen egy helyi őslakos (egy sapkát viselő morcos gombóc) kísér utunkon, és elkergeti az útjába kerülő ellenségeket. A gombóc (hivatalosan pelotrone a neve) szemérmesen a hátunk mögött követ minket, de a tűzgomb nyomvatartásával előre terelhetjük. Ha elengedjük a tűz gombot, újra mögénk sétál. A taktika meglehetősen egyszerű: mivel a lejárat balra van, tarsuk nyomva tartjuk a tűz gombot és megállás nélkül haladjunk balra, a lejáratig.
Szerencsére bármilyen magasról leeshetünk, így a lejáraton nyugodtan leugorhatunk. (Segítőtársunk a föld alá nem hajlandó követni.) Itt rögtön meg is találjuk felszerelésünk első és legfontosabb darabját: egy lézerpisztolyt végtelen energiával.
A második tárgy a proton-töltő (PROTON LOADER), de a küldetést e nélkül is tudjuk teljesíteni. Nem hiányozhat viszont gyűjteményünkből az 'S' jelet ábrázoló medál, amivel az azonos jelű kaput nyithatjuk ki. A labirintus egyébként nem nagy, a bejárandó és bejárható útvonal - a térkép használatával - szinte adott. Kisebb kitérőket gyakorlatilag csak a piros szívek összegyűjtéséért érdemes, ezeket felvéve jutalom élettel gazdagodhatunk, teljesen feltöltött életerővel. Ellenséggel érintkezve ugyanis csak az energiánk csökken, két-három "találkozást" még kibírunk. Energiánkat a információs sor jobb szélén (a pontszámunk felett) látható piros szív méretéből követhetjük nyomon.
Miután a medállal kinyitottuk a továbbjutást lezáró kaput, elfogy az út előttünk. Bátor ugrással egy föld alatti tóba csobbanunk, ahol különösen veszélyes lények hemzsegnek, a proton-töltő nélkül ezekkel "találkozva" azonnal elvész egy életünk. A víz alatt közelítő szörnyet ráadásul csak pontos időzítéssel lehet elpusztítani, csak akkor, amikor kidugja a fejét a vízből. Innen már egyenes út visz Arkos cellájáig: A barlangi tavon átjutva helikopteren folytathatjuk utunkat (ez automatikusan történik), majd lávatavon kell átugranunk és leomló kövek alatt átlavíroznunk.
Arkos cellájában, miután oda sétálunk hozzá, már csak a fergeteges végkifejletet kell megtekintenünk. (Nagy dologra nem kell számítani, de a a program legalább nem szúrja ki a szemünket egy CONGRATULATIONS felirattal).

A minket üldöző szörnyek elfogyására kár számítani, végtelen számban érkeznek. Emiatt azonban ne fájjon a fejünk, mert a program a második rész ugyanolyan bőkezűen osztja a jutalom életeket, mint az első. A program amúgy sem különösen nehéz (azért az első részt gyakorolni kell...), így a nosztalgiázni vágyóknak remek választás. A program nagyon szép, a játék során sokféle, szépen animált szörny állja utunkat.

Irányítás: a menüben KEMPSTON illesztőt, vagy billentyűzetet (O, P, Q, A, SPACE) választhatunk. A billentyűzet átdefiniálható.
R - játék megszakítása, H - játék szüneteltetése.

Örökélet (1. rész): POKE 58579,0
Örökélet (2. rész): POKE 57743,0

Térkép