Game Over

1987 -

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

A spanyol Dnnamic software-ház a legtöbb Spectrum tulajdonosnak ismerősen csenghet, számtalan játék fűződik a nevükhöz, de igazán átütő sikert egyikkel sem tudtak elérni. Ennek ellenére van egy-két kimondottan jónak mondható játékuk. Legismertebb játékai talán az Army Moves, és az itt bemutatásra kerülő Game Over.
Egy messzi galaxisban egykoron fényes birodalom virágzott. Egy csodálatos nő, Gremla, irányítása alatt. A ő uralmának szentelte hűségét Arkos főhadnagy. Azonban - ahogy Gremla hatalma egyre nőtt, a dolgok rosszra fordultak. Megalomániájának köszönhetően az egykor fényes birodalomban a félelem, a diktatúra lett az összetartó erő. Végül az uralkodó már Arkos-ban is ellenséget látott, és egy börtönbolygóra záratta. Arkos főhadnagy az igazság védelmezője Gremla ellen fordult, hogy megdöntse -egykor tisztelt- uralkodójának hatalmát.

A játék két részből áll, melyek a 48k-s verzióban két külön programot alkotnak, így azokat tetszőleges sorrendben tölthetjük be. A 128K-s változat egyben betölti a két részt, és a menüből választhatjuk ki, hogy melyikkel szeretnénk játszani. (A második rész választása esetén itt egy kódot kell megadni, amit az első rész sikeres teljesítésekor kapunk meg).
Az első rész a börtönbolygón, a Hypsis-en játszódik, ahol feladatunk, a börtönből való megszökés, majd űrhajót szerezve eljussunk a birodalom központjába: a Sckunn bolygóra. Célunk elérése érdekében 20 képernyőn -folyamatosan jobbra haladva- kell utat törnünk magunknak. Utunkat őrrobotok, őshonos zöld szörnyek, lézerágyúk, és vadászgépek nehezítik. Ezek ellen lézerfegyverünkkel, vagy gránátokkal védekezhetünk. A tűz gomb megnyomásával lézerfegyverünket használhatjuk. Az ellenségeknek egy-két találat elég. Ha nagy tömeg támad a nyakunkba, a SPACE (Enterprise-on: ENTER) megnyomásával gránátot dobhatunk a nyakukba. A gránát rombolóereje területre hat, és a legtöbb ellenfélen azonnali hatást eredményez... Gránátból csak véges készlet áll rendelkezésünkre! A lézerágyúkra ne lövöldözzünk, nem tudjuk őket megsemmisíteni. Ha eltalálnak, vagy ellenséggel érintkezünk, csökkenni fog energiánk. Ahhoz, hogy továbbhaladjunk, némely képernyőn egy létrán felmászva visszafelé is kell haladnunk, vagy mocsaras területeket kell átugornunk. Ha olyan helyre esünk, ahol nincs alattunk talaj, elvész egy életünk!
Némely képernyőn piros hordókat láthatunk, ezek felszerelésünk kiegészítésére szolgálnak. Ha több lövéssel szétlőjük a hordókat, a helyükön felvehető tárgyak maradnak:

  • Gránát - felvételükkel gránát-készletünket egészíthetjük ki.
  • POWER UP - fegyverünk tűzerejét növeli meg.
  • Erőmező: hősünk körül rövid ideig egy erőmezőt hoz létre, ami megóvja a sérülésektől.
  • Akna - ha nekimegyünk, felrobbanunk, és energiánk mennyiségétől függetlenül elvész egy életünk!
  • Életerő - (szív alakú) Energiánkat maximális értékre állítja vissza. (Vigyázzunk! A szív felfele repül, gyorsan el kell kapnunk!)

Ha a sérülések, vagy akna következtében elvész egy életünk, több "negatív" dolog történik velünk: Egyrészt a szint elejéről indulunk újra (ez mondjuk durva!!!), másrészt a szétlőtt piros hordók helyére nem kapunk újakat! Ez utóbbi nagy "kiszúrás" a játékossal, ha az első életünkkel nem tudunk végigrohanni a pályán, utánpótlás nélkül semmi esélyünk!
További kellemetlen esemény, hogy a szint felénél szembe találjuk magunkat egy fél képernyőt betöltő -igen jóképű- zöld monstrummal, amely ráadásul igen kitartó: csak 40 találattól "fekszik meg", vagy ezzel egyenértékű gránát-találattól (egy gránát 4 lövésnek felel meg). A móka a szint végén is hasonló: itt három óriás-robotot kell eliminálni egyenként 20 találattal! A gránátokat érdemes ide tartogatni.
Áthaladva a 20. képernyőn utunk végére értünk, tölthetjük a második részt, a 128K-s változatban pedig megkapjuk a második rész kódját:

18024

A második rész célja, hogy megkeressük az óriás-őrrobotot (megsemmisítéséhez mindössze 30 találat szükséges). Hogy megtaláljuk, és sikerrel felvegyük ellene a harcot két dolog szükséges: meg kell szereznünk egy POW feliratú tárgyat, amely elegendő tűzerőt biztosít, valamint egy pajzsot kell szereznünk, hogy egyáltalán eljussunk az őrrobothoz! (A város előtti mocsárba kell beleereszkedni.)
A második részben egy a városhoz közeli erdőből indulunk, ahol kenguruhoz hasonló őshonos élőlények boldogítanak. A város határát elérve több új dolgot fogunk tapasztalni. A játék innentől nem lineáris, liftekkel tudunk le-fel közlekedni. Sajnálatos módon nincsenek piros hordók, viszont helyette találunk bőven piros aknákat, amelyeket át kell ugornunk. (ha rálépünk azonnal elvész egy életünk.). Szerencsére, ha már bejutottunk a városba, annak földszintjéről indulunk újra, és nem a szint elejéről.
Az őrség is "masszívabb" lett: az őrrobotok és a repkedő lények komoly fejfájást fognak okozni. A kék oszlopokon található lézerágyúk bosszantóan pontosan céloznak ebben a részben. Az ellenük bevethető fegyverzetben is változás tapasztalható: a gránátok helyett most mega-lézert vethetünk be, amely az útjában letarol minden ellenfelet. Mega-lézer készletünket a SHOOT feliratú tárgy felvételével tudjuk kipótolni.

A képernyő felépítése mindkét részben ugyanaz: bal oldalon az életeink számát, a POINTS pontszámunkat, a PLANET a bolygót mutatja, ahol tartózkodunk. Középen a gránát / mega-lézer készletünket láthatjuk, a POWER az energiánkat jelzi.
A 'H' megnyomásával szüneteltethetjük a játékot, a '0' megnyomásával (Enterprise-on: STOP) visszaléphetünk a menübe. A játék Spectrum-on csak billentyűzetről vagy Kempston-botkormányról játszható, Enterprise-on a belső-, vagy külső botkormány működik.
Összességében nem rossz játék a Game Over,a grafika szép, kár, hogy ilyen nehézre csinálták a játékot...

Térkép 1, Térkép 2