Doomsday Castle

1983 - Fantasy Software

ügyességi

Spectrum (48k)

Ziggy, a földön kívüli űrhajós az élet végső kérdését megválaszoló bűvös számsorozat birtokában sem ülhetett a babérjain. A végtelenül gonosz Scarthax átfésülte a világegyetemet, hogy megszerezze az életerő hat ősi kövét. A világuralmat célzó gonosz manipulációit a hangzatos nevű Ítélet Nap kastélyában műveli: egyesítve az ősi kövek erejét, a romlottság hullámait sugározza keresztül szerte az ismert univerzumon. Természetesen csak Ziggy képes megmenteni a világegyetem összes civilizációját Scarthax zsarnoki hatalmától, az örök sötétségtől, pusztulástól, stb., stb... Feladatunk, hogy ellopjuk a hat követ és Scarthax ellen fordítsuk az erejüket, így megsemmisítve az Ítéletnap Kastélyt, és - nem utolsó sorban - elmeneküljünk a végső kataklizmaszerű robbanás előtt.
A termek berendezése azonos: Minden szobából négy ki-, bejárat nyílik, ezeket egy-egy biztonsági ajtó védi. A kék ajtó mögöttünk záródik be, amikor belépünk a terembe, ezt nem tudjuk kinyitni. A piros az ajtót darabonként szét lehet lőni pár jól irányzott lövéssel, de csak akkor, ha a kapszulánk fel van töltve thétasugárzással (ilyenkor a kapszula fehér színű). 16 lövés után fegyverünk energiája lecsökken, a kapszulánk sárga színűre változik. Minden szoba közepén van egy kis kamra, aminek két oldalán egy-egy biztonsági ajtaja van és mindig valami fontosat rejt. Az ajtaját a kijáratokhoz hasonló bánásmódban kell részesíteni, azaz darabonként szétlőni. A kamrában lehet Heliconium kristály, amit megszerezve a kapszulánk pajzsait tápláló plusz energiát nyerhetünk, és persze lehet még a hat ősi kő egyike is a kamrában (ezek mindegyike ugyanolyan formájú, de különböző színűek, az első képen pl. kék színű). Ha eljutunk az utolsó terembe semmi sincs a kamrában, de erről majd késöbb ejtünk szót.

 

 

A kastélyban 25 terem található, ezeket folyosók kötik össze egymással. A termekből kilépve az ajtó bezárul mögöttünk, ilyenkor nincs más dolgunk, míg megvárni, hogy a szemközti ajtó kinyíljon. Az ajtó kinyílásáig urkok, neukloidok és orphacokok társaságában múlathatjuk (ld. alább) az időt.
A kastély termeiben és folyosóin Scarthax kreatúrái mindent megtesznek, hogy a kastély méltó legyen nevéhez: a világot megmenteni igyekvő szuperhősök elhullási aránya meglehetősen magas errefelé.

  • Az urkok talán a legfurcsább teremtmények az Univerzumban. Bármilyen lénynél komplexebb reproduktív rendszerük bekerült az Encyclopaedia Galactica-ba, amely egy egész kötetet szentel ennek az elképesztően bonyolult mechanizmusnak. Az urkok számtalan alakot felvehetnek (értsd: minden teremben más alakot öltenek), de mindig ugyanúgy viselkednek: a képernyő tetejéről ereszkednek lefelé. Scarthax egy egész sereg urkot toborzott, a kastély védelmére. Az urkok nagyon veszélyes teremtmények, ahogy idegen tárgyakkal érintkezve elporladnak, robbanásszerűen thétasugárzást bocsátanak ki. Ezt ki tudjuk használni: ha kapszulánk fegyvere lemerül és teljesítménye csökken (a kapszula ilyenkor sárga színűre változik és a piros ajtókat nem tudjuk szétlőni), 8 ilyen teremtményt szétlőve újra feltölthetjük fegyverünket.
  • A garthrogok ostoba, de nagyon erős teremtmények. Scarthax garthrogokat ültetett a kijáratok melletti liftekhez és azt a feladatot adta nekik, hogy lőjenek minden betolakodóra. Gyakorlatilag inkább össze-vissza lövöldöznek, de annál szorgalmasabban, néha éppen egy urkokot találnak el, aki ettől rögtön el is pusztul. Sajnos fegyverünk csak megcsiklandozza őket, amit egy rosszalló grimasszal vesznek csak tudomásul... Ennél is szomorúbb, hogy fölöttük, a lift kötélzetén sem tudunk átlőni (ami igen hatásosan hátráltat minket az ajtók szétlövésében).
  • A googly egy madarszerű lény, iszonyú ronda és nagyon aluszékony. Rendkívül hosszú életének 99%-át alvással tölti, de ha felébred, abban nincs sok köszönet. Minden teremben egyetlen ilyen lény van, akik a terem közepén, a kamra tetején alszik. Háborítatlanul alszik a körülötte zajló legvadabb lövöldözésre is, de ha egy urkok a fehére száll, az felbosszantja őket. Ennek nagyon nem fogunk örülni: bár csak rövid időre ébred fel - amíg felszáll a terem tetejéig, majd vissza -, de köpése (?!) a teremben elképesztő sebességgel pattog (!) vissza a falakról, és ha eltalál, pajzsunk energiáját erősen fogyasztja, hogy elhárítsa annak erősen korrodáló hatását. Sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat, ha nem hagyjuk, hogy egy urk a fejére szálljon...
  • A neukloidok igen primitív életformát képviselnek. Egy magból és az azt körülvevő ködös radioaktív plazmából állnak. Csak a mag kilövésével lehet őket megsemmisíteni, ami nagyon pontos célzást igényel. Fontos őket elpusztítani, megakadályozva, hogy túl nagy számban felszaporodjanak. A nukleoidok elképesztő tempóval szaporodnak. Csak a folyosókon találkozhatunk velük: vízszintesen repkednek faltól-falig.
  • Az orphacok egy primitív robot, rotációs mechanizmus segítségével tud repülni. Energiatöltetet hordoznak, amit kibocsátanak, ha betolakodóval érintkeznek a folyosókon. Programjuk szerencsére meglehetősen egyszerű, kiszámítható pálya mentén repked a kastély folyosóin.

Küldetésünk kezdetén, a kastélyba belépve 1000 egység a pajzsunk energiája, aminek állapotát folyamatosan követhetjük a képernyő alján. Egy életünk van, ha elfogy a pajzs energiája, az a játék végét jelenti! Elvesztett energiánkat csak a Heliconium kristályok megszerzésével pótolhatjuk. A kristály lehet piros, lila, zöld vagy kékeszöld, ezek 200, 300, 400 vagy 500 egységgel növelik pajzs energiáját.
A kastély kijáratét rejtő teremben kamra üres. Ha sikerült megszereznünk mind a hat követ, akkor azokat el kell helyezni a kamrában, ami olyan szikrázó láncreakciót vált ki, ami megsemmisíti mind a köveket, mind a kastélyt. Csak néhány másodperced van, hogy a kataklizmaszerű robbanás előtt elmenekülj a kastélyból. A kastély kijárati ajtaja a jobb felső ajtó, amikor ezen kilépünk, vége a játéknak. Egy tipp: mielőtt berakjuk a köveket a kamrába, bontsuk ki a kijáratot is, hogy legyen időnk távozni a kijáraton!
Pontot csak a kövek gyűjtésével lehet szerezni: 10 000 a kék, 20 000 a vörös, 30 000 a lila, 40 000 a zöld, 50 000 a világoskék, és 70 000 pontot ér a fehér kő. 50 000 pont bónusz jár az Univerzum megmentéséért jár. A pontszámunk azonban csökken a feladat teljesítésére töltött idő arányában, tehát a feladatot a lehető leggyorsabban kell teljesíteni.
A menü és a vezérlés megegyezik az első részben megismertekkel.

Végtelen energia: POKE 43012,201
A garthrogok "kikapcsolása": POKE 42168,0; POKE 42440,0