Deviants

1987 - Players Software

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

 

 

 

 

5150 nevezetes nap volt (lesz...) az emberiség számára. Ekkor vette kezdetét egy, a közeli naprendszerben található Krauze bolygó kolonizálása. Az első úttörőket hamarosan további űrutasok követték, új reményt adva a túlnépesedett emberiség számára, hogy új otthont találjanak. A Krauze tökéletesen alkalmas a földi élet számára, és így az sem volt különösebben meglepő, hogy a bolygón lakatlan, romos városok szolgáltak bizonyságul, hogy a bolygót egykor értelmes élőlények is lakták. Szerencsére azonban a "nagy találkozás" elmaradt, így semmi sem állt a bolygó benépesítése útjában egészen eddig... Azt azonban nem tudhatta az emberiség, hogy a bolygót korábban egy agresszív, harcos faj lakta, akiket csak "deviáns" (deviant) jelzővel neveztek az emberek. Ez a faj már 100000 évvel ezelőtt megkezdte a közeli Naprendszerek meghódítását (még szerencse, hogy a Földhöz nem jutottak el). A deviánsok azonban nem bírtak a trmészetükkel, a szülőbolygón kitört - pusztító fegyverekkel vívott - polgárháborúban csaknem teljesen kipusztult a faj. Az emberiség megjelenését azonban nem tűrhették a más bolygókon letelepedett "deviánsok", egy óriási aszteroidára épített katonai bázissal indultak a betolakodók elkergetésére.
Az emberek egyetlen reménye, ha a katonai bázist megsemmisítik, mielőtt az még a bolygó körüli pályára állna. Ekkora aszteroida megsemmisítéséhez azonban 30 atombomba egyidejű robbanása szükséges, a frontális támadás tehát nem vezetne eredményre. Az atombombákat szondák már a bázis területére juttatták, most a Starwarrior kommandó legrátermettebb katonájára hárul a feladat, hogy élesítse és időzítse ezeket.

A játék elején főhősünk megérkezik az egyik teleportkorongra (az első képen egy ilyen látható, használatára még visszatérünk). Egyetlen felszerelésünk egy géppisztoly, melyben kezdetben 100 lőszer van, de max. 200 fér a tárba. A muníció ugyan soknak tűnhet, de a bázis természetesen hemzseg az idegenektől. A "deviánsok" emberszabásúak ugyan, de nagyon rusnyák, a gyűrődést viszont jól bírják: 4 golyó ütötte lyuk kell, hogy elérjük a "kívánt hatást". A már lelőtt idegenek nem jelennek meg újra, ha később visszatérünk a tett helyszínére. Fegyverünk automata, de a lövöldözést érdemes megfontolni, mert lőszerünk igen szűkösnek bizonyul, annak ellenére, hogy a bázis területén lőszert is találhatunk (a 3. képen is látható fehér lőszer) 100-as kiszerelésben. Ha mégis elfogyna a lőszerünk, akkor megpróbálhatjuk az idegeneket átugorni minimális energiaveszteséggel.

Hősünk bármilyen magasról leeshet, de ha közelebbi kapcsolatba kerülünk egy idegennel, energiánk csökken. Megcsappant energiánkat bármikor visszaállíthatjuk kezdeti, 200 egységes értékére, ha beleállunk a 4. képen is látható zöld kapuk egyikébe.

A már említett teleportkorongok segítségével egy pillanat alatt eljuthatunk egy, a bázison lévő tetszőleges másik teleporthoz. Ehhez csak rájuk kell állni, majd a 'le' billentyű megnyomásával aktiválhatjuk a teleportot. Ekkor megjelenik a teleport neve, amin éppen állunk (LOCATION), és hasonló formában be kell billentyűzni, hova akarunk eljutni. Az egyes helyszínekre a következő nevekkel lehet hivatkozni:

DIZZIDUS, DENZIENT, CERBURUS, TROLLDOR, DEVIANTS, CYBERNIA, VESTRONA, JABBADOR, ZACARONT, XANTHIUS, EXCELSOR, AURIGUIS, GUZZLOID, ELECTRIX

Ha mégsem szeretnénk teleportálni, az ENTER megnyomásával folytathatjuk a játékot.
Érdemes megjegyezni, hogy VESTRONA-nál, egy képernyővel följebb 2 lőszeres csomag is várja hogy megszerezzük, ha elfogy a muníciónk teleportáljunk ide.

A játék célja a már említett 30 darab atombomba élesítése. Ezekek kinézetre nagy, kék oszlopok, melyek többsége a földön áll (3. kép), egy pár pedig a mennyezetre van szerelve (4. kép). Ha egy még nem élesített bomba elé állunk vagy ugrunk be kell állítanunk a bombát. Ez egy logikai feladvány segítségével történhet, sajnos azonban igen elfuserált módon: az 5. képen látható 6 kapcsolható szelep jelenik meg. Ezek némelyike nyitott állapotban van (villog), míg a többi zárt állapotban (piros színű). Hogy sikerüljön a manőver, 30 másodpercen belül valamennyit nyitott állapotba kell állítani. Ez elsőre könnyű feladatnak tűnik, mert az 1-6 számbillentyű megnyomásával az adott számú szelepet ellenkező állapotba billenthetjük. Sajnos azonban a számbillentyűk nem egy, hanem kettő vagy három szelepet billentenek egyidejűleg:

  • 1. billentyű: 1, 4
  • 2. billentyű: 2, 5
  • 3. billentyű: 1, 3, 5
  • 4. billentyű: 4, 6
  • 5. billentyű: 3, 5
  • 6. billentyű: 2, 6

A feladat teljesítésére ráadásul csak 30 másodpercünk van, mert különben a bomba felrobban, ami a játék végét jelenti! Ez az idő nagyon kevésnek tűnik, a feladat pedig zavaros. A sikeres élesítés után a bomba alján egy lámpa kezd villogni, így meg tudjuk különböztetni a többitől. A küldetés a 30. bomba élesítéséig tart, ezután a program gratulál nekünk.

Irányítás:
A játék elvileg csak billentyűzettel irányítható, de szabadon definiálhatjuk a billentyűket, így SINCLAIR, CURSOR típusú illesztő is használható. A fel, balra-fel, jobbra-fel billentyűkkel értelemszerűen ugorhatunk, míg a jobbra-le, balra-le megnyomásával átbukfencezhetünk olyan akadályok alatt, melyet nem tudnánk átugorni. Az élesítetlen bomba előtt sajnos nem tudunk áthaladni, sem ugorva, sem bukfencezve, csak miután élesítettük. Az ENTER megnyomásával szüneteltethetjük a játékot (folytatás: C), a játék indítása után olvasható mesét szintén az ENTER megnyomásával átugorhatjuk (ENTERPRISE: bal SHIFT). Az ENTERPRISE átiratot tetszőleges botkormánnyal irányíthatjuk, a STOP megnyomásával megszakíthatjuk, a HOLD (PAUSE) megnyomásával szüneteltethetjük a játékot.
A képernyő tetején folyamatosan olvashatjuk a program üzeneteit: SCORE - pontszámunk, ENERGY LEVEL x - energiaszint, AMMUNITION x - lőszer, BOMBS ARMED x - élesített bombák.

Összességében igen szórakoztató platformjáték lenne szép grafikával, igényes 128K-s zenével (hasonlít a Virgin Dan Dare c. programjára). A Players egyik legjobb játéka lehetett volna igen kedvező (1.99 font) ára mellett. Sajnos azonban a program minden erényét elhomályosítja a bombák időzítésének bonyodalma, mely nagymértékben rontja a játszhatóságot. Ez a korabeli szaksajtónak sem tetszett.
Az utolsó POKE ezen a problémán segít (a letölthető ENTERPRISE verzióban, a MODIFIED könyvtárban találjuk a "javított" változatot).

Végtelen energia: POKE 61196,0
Végtelen lőszer: POKE 35272,0; POKE 35286,0
Autoamtikus bomba élesítés: POKE 26524,0

Térkép