1986 - Virgin

akció

Forrás:
Játék és program Spectrum 4. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

Ki ne ismerné a 240 pályás STRANGELOOP, a helikopteres FALCON PATROL II., vagy az izgalmas történetet feldolgozó SORCERY játékokat. Nos a Virgin Games messze felülmúlta önmagát, amikor 1986 végén megjelent a piacon a DAN DARE című játékával. A szigetországban hasonló címmel jelent meg a hetvenes évek végén Frank Hampson folytatólagos képregénye, mely a játék alapötletéül szolgált. Dan Dare és barátja Digby egy aszteroida övezetben repülnek. Céljuk, hogy az időben előrehaladva megsemmisítsék a Föld jövőjét veszélyeztető idegenek bolygóját. A feladatot DAN hajtja vénre, DIGBY pedig várja őt. A bolygón aktivizálni kell az önmegsemmisítő rendszert, majd el kell menekülni a bolygóról, még mielőtt a robbanás megtörténik.

A program betöltődése után megjelenik a vezérlési menü:
Ha a billentyűzetet választjuk, DAN-t a következőképpen irányíthatjuk: Q - felfelé, A - lefelé, O - balra, P - jobbra, SPACE - tűz
Ezen túl kiválaszthatunk Cursor, vagy KEMPSTON típusú joystick interface-t is.
Kiválasztásunkat az ENTER-el érvényesíthetjük.

A bolygón egy hatalmas űrbázis található, amily egy önmegsemmisítő rendszer segítségével teljesen elpusztítható. Az önmegsemmisítő rendszer beindításához 5 aktivizáló energiaforrást kell elhelyezni a rendszer megfelelő helyén, ezek a telepek viszont a bázis különböző helyein lettek szétszórva, így azokat meg kell keresni, és a megfelelő helyre el kell vinni...

A játék kezdetén láthatjuk az űrsiklót, amelyen DAN és DIGBY megközelítik a bolygón található űrbázist. Ezt követően megjelenik a kezdő kép, főhősünkkel induljunk el a kockázatos feladat teljesítésére. Menjünk két pályát jobbra, és pottyanjunk le a bázis belsejébe vezető lyukon. A képernyő alsó részén bal oldalon egymás alatt látható az akció végrehajtásához még rendelkezésre álló időnk. A játék kezdetén ez az érték 2 óra 00 perc 00 másodpercre állítódik be, azaz összesen 2 óránk van a feladat teljesítése. Minden egyes életünk elvesztésekor 10 percet levon a program a még rendelkezésre álló időnkből. Az időt jelző műszer alatt láthatjuk a fegyverünkhöz rendelkezésre álló energia mennyiségét, ezalatt pedig mindenkori energiánkat jelentő mezőt. Ha az a mező elfogy, elvész egy életünk, és visszakerülünk annak a szektornak a startpályájára, amelyben éppen tartózkodunk. Középen láthatjuk az elért pontszámot , jobb oldalon pedig egy kijelző képernyő található.
Az űrbázosban 5 szektor található, a lyukon való bepottyanáskor az 1. szektorba kerülünk. Innen már nem tudunk Innen már nem tudunk visszajutni arról amerről jöttünk. Ha a programban bármikor elpusztulunk, az adott szektor start-pályájától folytathatjuk a játékot. Fontos dolog, hogy egy új szektorba való átlépéskor nem a start-pályáról indulunk. Ha közben megsoroztak minket és visszakerültünk a start-pályára, akkor balra, ha az érkezési pozícióban vagyunk. Jobbra induljunk el. A képernyőn megjelenő lifttel pedig induljunk el lefelé. A játék során a pályák többségében lifttel közlekedhetünk. Ez nagyon kényelmes, és könnyen használható. A lift mindig csak abba az irányba vehető igénybe, amelyre a két oszlop közötti nyíl mozog. A legtöbb lift csak egy irányba működik. Két irányba csak akkor közlekedhetünk, ha a megfelelő helyen a nyíl is két irányba mozog. Néhány lift csak "dísznek" lett elhelyezve, azokat nem használhatjuk. A lifteket a le-fel billentyűkkel üzemeltethetjük, de arra figyeljünk, hogy nem a liftre, hanem a lift MELLETTI fekete árnyékra kell állni!
Három szintet ereszkedjünk le a lifttel. Több pálya kétszintes, ezek a szintek a lift használatakor is külön szintnek számítanak. Most menjünk kétszer jobbra, és az új liften egy szinttel feljebb. Kiszállva a liftből, a helyiség bal oldalán a földön kis hordó alakú tárgyat találunk. Ez a detonációs szerkezethez szükséges energiatároló, amelyből ötöt kell összeszednünk, és ezeket el kell vinni a bázis önmegsemmisítésére képes detonációs berendezéshez. Minden szektorban egy ilyen energia-tároló lett elhelyezve. A legtöbb gondot a fali lézer-fegyverek fogják okozni. Ilyen fali lézerfegyver lett elhelyezve pl. az l. szektor start-pályáján is, óvatosan kell alatta átkelni, mert minden egyes átkelés erősen csökkenti az energiánkat. Veszélyesek energiánkra a szektorokat védő őrök is, akik lézer-fegyvereikkel szemrebbenés nélkül tüzelnek ránk. Ezt persze mi is megtehetjük, ha gyorsabbak vagyunk, az őröknek nincs idejük tüzelni. Ha egy pályán kilőttük az őröket, azokat többet nem adja vissza a program, ebből adódóan egy szektort teljesen ki tudunk takarítani. Könnyen előfordulhat, hogy bármikor visszakerülünk a start-pályára, ebben az esetben bátran vághatunk ismét neki küldetésünk végrehajtásának, az előzetesen eltávolított ellenségek nem fognak zavarni minket.
Az energia-tároló egységet egyszerűen megszerezhetjük, a 'fel' billentyű használatával rá kell ugornunk. A kénernyő felső részén ezután "NOW TAKE IT TO THE SELF-DESTRUCT SYSTEM" (Most vidd ezt az önmegsemmisítő rendszerhez) üzenet jelenik meg.
A tartály felvétele után menjünk le a lifttel két szintet, ezután négy szobát balra haladva beérünk az önmegsemmisítő rendszerhez. Menjünk egészen balra, és helyezzük a tartályt a helyére. Ekkor az önmegsemmisítő rendszer felső részén látható 5 tányérból az egyik villogni fog, és a képernyő alján üzenet jelzi, hogy a bázisban valahol kinyílt egy eddig még bezárt ajtó. Most a 2.szektorba vezető út nyílt meg.
A játék során energiánk pótlására azért adódik lehetőségünk, ahol lapos tányér alakú tárgy hever. Ezekre az energia-tárolóknál megismert módon ugorhatunk rá felülről, s energia-mezőnk feltöltődik. Lőszereink utánpótlására is van lehetőségünk. Sajnos a fegyver energiája meglehetősen korlátozott, elég kínos, ha ránk rohan három őr, és nem tudjuk lelőni őket. Ha kis kúp alakú tárgyat látunk, ezeket felvéve juthatunk lőszerhez.
A térkép szerint menjünk át a 2.szektorba de vigyázzunk mivel a szektor bejáratánál két párkány között kell átugranunk, s ez sokszor elhalálozáshoz vezethet. Ismét meglepetés érhet bennünket, mert most már a 2. szektor start-pályájához kerülünk vissza. Kétszeri jobbra menettel némi pót-lőszerhez juthatunk. Keressük meg az energia-tárolót. A start pályától jobbra eső szobából menjünk lefelé egyet a lifttel, majd két szobát menjünk jobbra és utána essünk le a párkányról. Ne ijedjünk meg, energiánk nem fog elveszni, tovább haladhatunk, de új "ellenség" tűnik fel a terepen, a földi "lézer-köpködő". Ez is igen hamar elveheti energiánkat, úgyhogy célszerű ugrálva közlekedni, egyébként ha ilyen fegyverrel olyan pozícióban találkozunk, hogy felülről pl. párkányról rá tudunk ugrani, úgy megbéníthatjuk. Földről közvetlenül a tetejére ugorva nem tudjuk hatástalanítani.
A párkányról leugorva menjünk jobbra, ereszkedjünk le és menjünk három szobát balra, majd egy liften felfelé egy zintet, ezután ismét balra és kiérünk a két szektor főépületét elválasztó szabad térre. Először talán nehéz lesz átugrani, de többszöri próbálkozással bizonyára sikerülni fog. A párkányon viszont át kell ugrani, mivel csak így juthatunk be egy balra és lefelé menettel az energia-tárolóhoz. Innen végig kell mennünk a 2.szektor alsó szintjén - útközben a földi lézer-fegyverek is veszélyeztetik energiánkat - és ezután vissza kell mennünk az l. szektorba, az önmegsemmisítő berendezéshez. A tárolót helyezzük el a helyén, mire a program ismét kiírja, hogy valahol kinyílt egy ajtó, ez a 3.szektorba vezető ajtó. Itt megjegyeznénk, hogy csak a 2.szektor illeszkedik teljesen külön az l. szektorhoz, a 3., 4. és az 5. szektor egymásból nyílik, vagyis egyre nehezebb lesz a feladatunk, mert az egyes energia-tárolókkal külön-külön vissza kell jönnünk az önmegsemmisítő berendezéshez, máskülönben nem nyílik ki a következő szektorba vezető ajtó.
A térkép szerint menjünk be a 3.szektorba, itt azért elhelyeztek egy trükköt, mivel az önmegsemmisítő berendezéstől jobbra lévő második szobából közvetlenül nem tudunk lemenni a lifttel, menjünk egyet még jobbra, egyet lel, egyet balra, igaz, most is ugyanabba a szobába kerültünk, de ha elindulunk lefelé a lifttel, az alatta lévő szinten nem fog megállni, így lejuthatunk az átjáróhoz.
Az átjáró szoba és a start-szoba egymás alatt található Ebben a szektorban viszont újabb ellenség tűnik fel a lézer-robot. A lézer robot igen szemtelenül viselkedik, megpróbál ránk tapadni, és igen hamar leszívhatja energiánkat . Lövéssel viszont rövid időre hatástalaníthatjuk, ekkor egérutat nyerhetünk. Az alsó folyosón egész végig kell mennünk, majd a szektor jobb oldalán a felső szinten találjuk meg az energia-tárolót. Itt látható egy zárt ajtó is, a 4. szektor bejárata, ami csak akkor nyílik ki ha a 3.szektorban talált tárolót elvisszük az önmegsemmisítő berendezéshez.
Most egy kicsit felgyorsítjuk az eseményeket. A 4. szektorban haljunk meg, és induljunk el a start-szobából. Innen menjünk el balra, majd lefelé, és ismét balra, de most négyszer. Menjünk a liften fel, azután menjünk balra, ismét lefelé, ezután pedig 5-ször jobbra és máris odaértünk a 4.szektorban található energia-tárolóhoz. Ezt is vigyük el az önmegsemmisítő berendezéshez. Most már négy tányér villog a berendezés tetején. Megnyílt az átjáró az 5.szektor felé, amelybe a 4. szektorból tudunk átmenni úgy, hogy a 4. szektor start pozíciójától elmegyünk balra, majd fel és ismét balra. Az 5.szektorban menjünk négyszer balra, háromszor felfelé, négyszer jobbra, majd ismét felfelé, ezután balra, újra felfelé, háromszor balra, majd felfelé, újra balra, lefelé, ismét balra és lám már meg is érkeztünk az 5.szektorban megtalálható energia-tárolóhoz.
Ezt is vigyük az önmegsemmisítő rendszerhez, mire az önmegsemmisítő rendszer működésbe lép és 11 perc múlva felrobban a bázis. A bal oldalon látható ajtó megnyílik, most menjünk háromszor balra, háromszor felfelé és kétszer balra. A gép kiírja, hogy megmenekültünk, miközben a űrhajónkban DAN-nel és DIGBY-vel végignézhetjük a visszaszámlálást és az ellenséges bolygó pusztulását.

Végtelen energia: POKE 47732,201
Végtelen lőszer: POKE 43544,0

Térkép