Darius+

1990 - The Edge

akció, lövöldözős

Spectrum (128k)

A Darius tagadhatatlanul az R-Type babérjaira pályázik! A programon látszik, hogy igen sok figyelmet fordítottak a grafikai megvalósításra. A játék vitathatatlanul nagyon szépen néz ki, azonban a készítők a grafikai megvalósítás mellett, már lényegesen kevesebb energiát fordítottak a játszhatóság kérdésére. A játékban hét egyre nehezedő nehézségi szinten kell utat törnünk az ellenségen keresztül. Érdekesség, hogy a játékmenet nem lineáris, minden szint után választanunk kell, mely -betűvel jelzett- pályán kívánjuk folytatni ténykedésünket. Így a programban 28 (!) különböző pálya van összesen, ami (elvileg) garancia a változatos játékmenetre, de ez a gyakorlatban nem igazán jött össze a programozóknak...
Az R-Type-on edződött játékosoknak a program semmi újdonságot nem tartalmaz. Megyünk jobbra, és lövünk mindenre. Némi csodálkozást esetleg ellenfeleink kinézete okozhat: igen érdekes formájú lények támadnak ránk. A legtöbb ellenség valamilye állatot formál: repülő haltól a légyig teljes a választék (tisztára állatkertben érzi magát az ember...) Fegyverzetünk lőtávolsága mindössze fél képernyőni!
Természetesen a felvehető extrák sem hiányoznak a programból. A szemből érkező repülő korongokat felvéve különböző hasznos dolgok történhetnek velünk. A fehér korongot felvételét melegen tudom ajánlani mindenkinek: rövid ideig sérthetetlenséget biztosít! A tűzerőt fokozó extrák másik csoportja felülről, hátunk mögül érkezik a képbe. Felvéve ezeket sorban a következő fegyvereket kapjuk:

  • Dupla tűzerő
  • Tripla tűzerő, amellyel előre, három irányba tudunk lőni.
  • Nagy teljesítményű ágyú, amellyel előre tudunk lőni, de letarol mindent az útjában. Használata az R-Type-hoz hasonlóan történik: ha nem lövünk egy rövid ideig, a tűz gomb következő megnyomására nagyobbat tudunk lőni. (Ez az egyetlen fegyver, amelynek lőtávolsága az egész képernyőt eléri.)

Űrhajónk elég jól bírja a gyűrődést, ha eltalálnak vagy ütközünk, csak az energiánk fogyatkozik. Ha elfogy, elvész egy életünk. Ilyenkor (szerencsére) a megsemmisülésünk helyétől folytathatjuk a játékot (a tűz gomb megnyomása után), viszont a megszerzett fegyvereink elvesznek.
Minden szint végén "természetesen" egy nagyobbra nőtt ellenfél fogad minket, amelyet csak úgy semmisíthetünk meg, ha sorban -több lövéssel- kilőjük azok gyenge pontjait. (Ha jó helyre célzunk, onnan tudjuk, hogy a soron következő célpont találatkor villog.) Ebbéli próbálkozásunk némi akadályba fog ütközni: ellenfelünk össze-vissza repked, és közben ő is veszettül lő ránk.
A játékképernyő felett, bal oldalon a pontszámunk látható. Középen az energiánk, ez alatt az utolsó fegyver energiája látható (na nem lövünk, folyamatosan töltődik). Jobb oldalon az életeink száma, és a megszerzett fegyverek láthatók. Az ENTER megnyomásával szüneteltethetjük a játékot. (Folytatás: tűz gomb.) A CAPS SHIFT + SPACE megnyomásával kiléphetünk a játékból.
A letölthető verzió az izgalmak fokozása érdekében megkérdezi kívánunk-e végtelen energiát vagy örökéletet.