1988 - Activision

űrhajós, lövöldözős

Forrás:
Spectrum Világ 21. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

Az R-Type az egyik legszebb, és ugyanakkor legnehezebb arcade játék. Természetesen coin-op konverzió, a történet pedig egészen különleges: ellenfeleink az Alien filmek hangulatát idéző szörnyek és biomechanikus lények. Nyugodtan nevezhetjük a műfaj etalonjának. Betöltéskor megtekinthetjük (meg is kell nézni, mivel nem tudjuk elnyomni) az űrhajónk műszaki paramétereit, majd az első szint betöltése után tűz gombbal indíthatjuk a játékot. A játék célja: lőni mindenre ami mozog... 8 szinten kell végigküzdenünk magunkat, a szintek végén valamilyen nagyobb ellenség vár ránk, amiket csak akkor tudunk megsemmisíteni, ha ismerjük a gyenge pontját (ha jó helyre lövünk hangjelzést is halhatunk). Űrhajónk lézerfegyverrel van felszerelve, aminek sajátossága, hogy változtatható a tűzereje -ha tovább tartjuk nyomva a tűzgombot nagyobbat lőhetünk, amit a képernyő alatt a BEAM feliratú műszer is jelez.
Az ellenség minden irányból támad ránk. Hogy ennek hatékonyabban tudjunk ellenállni, a megsemmisített ellenségtől időnként megszerezhetünk extra fegyvereket. A legelső amint kapunk, mindig egy szonda, amit igen hatékonyan tudunk felhasználni: ha az ellenség a szondával érintkezik, ugyanúgy megsemmisül, mintha lőnénk. A szondát felcsatolhatjuk a hajó orrára, vagy a farára, így neki érinthetjük az ellenségnek. A szondát bármikor le is választhatjuk az űrhajóról, vagy ismét magunkhoz hívhatjuk (a SPACE gomb megnyomásával, az Enterprise verzióban: ENTER). A leválasztott szonda követi az űrhajónk mozgását, így igen hatásos módszer, ha a szondát beküldjük a "dolgok sűrűjébe".
A szonda után kaphatunk még tűzerő fokozó extrákat, valamint az űrhajó alá és fölé kaphatunk védő szondákat (ezek a szondák nem irányíthatóak). Sajnálatos módon, hogy ha elveszítjük egy űrhajónkat, vele az összes extra fegyverünket elveszítjük, ráadásul nem onnan folytathatjuk a játékot, ahol megsemmisültünk, hanem egy meghatározott pontról (ami mindig hátrább van...).

Íme egy kis segítség a szintek teljesítéséhez:
1.szint: A nagy gyűrűt kék pontjának eltalálásával tehetjük ártalmatlanná, esetleg úgy, hogy lekapcsoljuk (DETACH) a szondát és előre küldjük a gyűrű belsejébe. A szint végén először a szörny négy szemét lőjük ki majd az előbukkanó fejét sorozzuk meg. Az is megoldás, ha a szörny mögé kerülünk alul, és megvérjuk, hogy kimenjen a képből. A szintnek ilyenkor is vége, csak a pontszámunk lesz kevesebb.
2.szint: Óvakodunk a nagy kígyótól. A tetején megjelenő kék gömb sokszori meglövésével robbantható fel, de gyorsabb, ha az űrhajónk orrára kapcsolt szondával ráereszkedve megérintjük.
3.szint: A hatalmas ellenséges űrhajó tetején ki-be mozgó alkatrészt kell többször eltalálnunk, vagy megérintenünk.
4.szint: Írtsuk az állandóan növekvő zöld falat. A szint végén megjelenő űrhajó 3 darabra válik, ekkor az egyes részek zöld pontjait célozzuk meg.
5.szint: A rejtekéből végül előbukkanó űrhajó a középpontjára a legérzékenyebb.
6.szint: A nagy mozgó tömböket a középpontjukon, vagy hátulról kell többször eltalálnunk. A szint végén "csak" ki kell tartanunk.
7.szint: A szint végén a jobb oldalon megjelenő alakot kell bombáznunk, de az is lehetséges, hogy itt is elég bizonyos ideig élve maradnunk. Pajzsok nélkül nincs esélyünk.
8.szint: Aki idáig eljutott, annak már nincs szüksége útmutatásra.

A játék teljesítése gyakorlatilag még örökélettel is lehetetlen, de szerencsére a program betöltéskor egy praktikus menüvel indul.

Térkép