Captain Fizz
Meets the Blaster-Trons

1989 - Psyclapse

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

 

 

 

Egy űrhajós kommandós párost irányítva kell behatolnunk egy űrbázisba. Feladatunk megsemmisíteni a központi számítógépet, amely a bázis legalsó, 20. szintjén működik. A bázist védő robotok és a védelmi rendszer egyéb turpisságai mindent megtesznek, hogy megakadályozzanak ebben. A játékmenet tiszta Gauntlet, csak ezúttal sci-fi környezetben. A játék a kétjátékos-módra van kihegyezve, amikor is a két kommandós egymást segítve tör előre, de természetesen egyedül is játszhatunk. A játék a bázis első (legfelső) szintjén indul. Első pillantásra szemet szúr az osztott képernyő, a két játékos ugyanis egymástól teljesen függetlenül mászkálhat, amerre akar és tud (a Gauntlet-ben még egy képernyőn kellett maradniuk).
A bázis területén az ellenséges robotokon kívül megannyi akadály és tárgy várja az erre látogató kommandósokat:

  • Zöld pont: pénzként funkcionál (CREDIT): ezekből vásárolhatunk életenergiát (HEALTH) a világoskék energiatöltő állomásoknál (az első szinten a START pozícióban rögtön látunk is ilyet). Egy kreditért 250 egség energiát kapunk.
  • Piros, zöld, kék és sárga csík: belépőkártyák (CARDS). Kulcsként funkcionálnak az azonos színjelzésű ajtókat nyitják ki a kártyát birtokló kommandós előtt. Többször használatos darab, a pálya teljesítéséig nálunk marad. A kulcsok általában páros számban fellelhetők, hogy mindkét kommandósnak jusson, ugyanis az ajtó rögtön be is zárul a kártyát birtokló kommandós mögött. Mégis be tud jutni egy kártyával mindkét játékos: ha az ajtó elé áll a kártyát birtokló játékos, közvetlenül mögé az akinél nincs kártya, együtt berohanhatnak az ajtón, mielőtt visszacsukódik.
  • Piros pisztoly: fegyverünk sebzését (DAMAGE) növeli. Értelemszerűen, nagyobb sebzésű fegyverrel kevesebbet kell belelőni a robotokba, hogy megsemmisüljön.
  • Világoskék alapon A betű: páncélzatunkat (ARMOUR) erősíti. Ha erősebb a páncélunk, a minket ért sebzések kevesebb életerőt vesznek le.
  • Zöld akkumulátor: (CHARGE).

A bázis területén sok egyéb berendezést találunk:

  • Sárga liftajtó: ezen keresztül kell átjutni a következő szintre. Kezdetben azonban zárva van, így azt előbb ki kell nyitni. Kétjátékos módban mindkét kommandósnak el kell érnie a liftet!
  • Fehér alapon L betű: bármi is legyen ez, néha újabb robot mászik elő belőlük. Az összes ilyet meg kell semmisítenünk hogy kinyíljon a lift ajtaja. Néhány "L" betű visszaveri fegyverünk sugarát, amit célszerű kikerülni.
  • Piros alapon világoskék nyíl: egyirányú átjáró. Csak a nyíllal jelzett irányban tudunk rajta áthaladni.
  • Sárga-piros láda: úttorlasz, semmi más szerepe nincs a játékban. Megsemmisíteni nem tudjuk, de tologatni igen. Szerencsére más tárgyra (pl. belépőkártya) nem lehet rátolni. Néhány pályán Soko-Ban-szerű rejtvényt kell teljesíteni...
  • Zöld-fehér láda: szintén úttorlasz. Ezeket tologatni nem tudjuk, de pár lövéssel szétlőni igen. (A robotok is szét tudják lőni.)
  • Kék-fekete akna: ha hozzáérünk vagy belelövünk, villogni kezd, majd kb. 3 másodperc múlva felrobban. Ha a közelében maradunk, a robbanás hatására életenergiát veszítünk (az ellenséges robotokra persze nem hat...)
  • Villogó lézersugár: úttorlasz. Nem tudunk át jutni rajta, ki kell kapcsolnunk. Ha mégis belesétálunk életenergiát veszítünk és rövid időre elkábulunk (nem tudunk mozogni).
  • Piros mintás, fehér kapcsoló. A lézert lehet vele időlegesen kikapcsolni. Minden lézerhez négy kapcsoló tartozik. Ezekhez kell a megfelelő sorrendben hozzáérni. Ha jóhoz érünk hozzá, a SWITCHES felirat alatt kigyullad egy lámpa, ha rosszhoz, az összes világító lámpa kialszik és kezdhetjük elölről a próbálgatást. Ha mind a négy lámpa világít, a lézersugár hatástalanítva van. Ilyenkor sietnünk kell, mert a lézersugár rövid idő elteltével újra bekapcsolódik. Azon a pályán, ahol több lézersugár is van, bármelyik kapcsolócsoportot is használjuk, az összes kikapcsolódik.

A fentiek ismeretében a képernyő két szélén látható kijelzőkhöz már sok kommentár nem szükséges. Jobb oldalon a két EKG pirosan világít, ha sérülést szenved el az emberünk. A kéken villogó EXIT lámpa jelzi, ha kinyílt a liftajtó, a MINE pedig a felrobbanni készülő aknára figyelmeztet. Pontot (SCORE) minden tárgyfelvételért, elpusztított robotért kap a játékos.
A bal oldali kijelzőpanel szélén látható függőleges sáv fegyverünk hőmérsékletét jelzi. Ha folyamatosan lövünk, mint atom, a fegyver értelemszerűen melegszik, de ha kicsit "pihenünk" egy nyugalmas sarokban, gyorsan visszahűl. Megjegyzendő, fegyverünk lőtávolsága nagyobb, mint a belátható távolság. Ha a fegyver túlmelegszik, nem tudjuk használni, amíg kicsit le nem hűl. Van még egy korlátozottan használható fegyverünk, egyfajta energiabomba, amely a közelünkben (képernyőn) lévő összes robotot elpusztítja.

Vigyázzunk, a két játékos egymást is le tudja aprítani! Ha az egyik játékosnak elfogy a HEALTH-ja, nincs veszve minden, mert ha a másik játékos egyedül befejezi a szintet, a kiesett játékos 2000 életenergia-ponttal folytathatja a játékot.

Irányítás:

  • 1. játékos:
    KEMPSTON vagy SINCLAIR II (port 1) illesztő.
    Energiabomba: 'A'
  • 2. játékos:
    Billentyűzet, SINCLAIR II (port 2) illesztő.
    ('Z' - balra, 'X' - jobbra, 'J' - fel, 'N' - le, 'SPACE' - tűz)
    Energiabomba: 'B

'ENTER' - háttér változtatása,
'P' - játék szüneteltetése / folytatása,
'Q' - játék megszakítása.
'M' - zene ki/be.

A Captain Fizz először 16 bites gépekre jelent meg, csak ezt követték a 8-bites konverziók. Sajnos a grafikából semmi sem emlékeztet az eredeti 16-bites verziókra, sőt igazából nem is beszélhetünk grafikáról, minden "grafikai elem" karakteres, ráadásul jó apró. A Spectrum apró képernyőjéből is sok helyet elvesznek az információs panelek, így a két játéktérre alig jut valami hely. Igazság szerint a C64 verzió is szinte ugyanígy néz ki, csak a játéktérből látunk egyszerre valamivel többet. A korabeli szaksajtót is megosztotta a program 54-78 százalék közötti értékelések születtek.
Az Enterprise konverziót Geco készítette. A program alapos optikai tuningon ment keresztül (a 3., 4. 5. képek ebből készültek), emellett betöltés közben választhatunk a 48K-s beeper, 128K-s AZ és SID zene közül. (A SID verziót érdemes választani.). Az irányítás is némileg eltér:

  • 1. játékos:
    EXT1 botkormány.
    Energiabomba: 'F1'
  • 2. játékos:
    EXT1 botkormány, billentyűzet.
    ('F' - balra, 'G' - jobbra, 'Q' - fel, 'A' - le, 'SPACE' - tűz)
    Energiabomba: 'F2

'ENTER' - háttér változtatása,
'HOLD' - játék szüneteltetése / folytatása,
'ESC' - játék megszakítása.
'M' - zene ki/be,
F7 - örökélet.

Térkép