Gauntlet 1987 - US Gold Ltd. akció, mászkálós |
Spectrum (128k) |
1985-ben jelent meg az Atari fantasy témájú coin-op játéka. Bár a készítők nem találták fel a "spanyolviaszt" - hiszen "egyszerű" mászkálós játékból 8-bites gépekre már addig is számtalan készült - a grafika lényegesen szebb, mint az otthoni mikrogépeken. A "játékautomata jellegnek" köszönhetően az RPG és kalandjáték rajongóknak csalódniuk kell: nem a világot kell megmentenünk, - gyarló módon - mindössze kincseket kell gyűjtenünk, és aprítanunk a ránk támadó szörnyeket. A Spectrum változat nyilvánvalóan elvesztette "grafikai varázsát", azonban a 2 játékos mód lehetősége és a pörgős játékmenet megmaradt.
A karakterek kiválasztása után az irányítást állíthatjuk be a két játékosnak külön-külön. A karakterek választásánál az 5-8 billentyűkkel tudunk navigálni, a menüben a 6-7 billentyűkkel léptethetjük a kurzort, választás: SPACE. Érdemes megjegyezni, hogy az előzőekben csak azért kellett beállítani a játékosok számát, hogy mindkét játékos tudjon karaktert választani, ill. az irányítást beállítani. Játék közben bármikor csatlakozhat a második játékos.
Sajnos a billentyűzetet nem tudjuk átdefiniálni. A varázslás billentyűt értelemszerűen akkor is használnunk kell, ha botkormányt választunk. |
A játékmenet rendkívül egyszerű: egy labirintusban kell kincseket gyűjtögetnünk, és megtalálva a kijáratot továbbléphetünk a következő labirintusba. A továbbjutáshoz nem szükséges minden kincset összeszednünk, és a szörnyek elöl elfuthatunk. A játékmenet nem teljesen lineáris, mert némely pályán (pl. rögtön az elsőn) több kijárat is van, mely a megadott labirintusba vezet (EXIT TO x.) Minden szörnyfajtának van odúja, melyből szakadhatatlanul özönlenek ki. A szörnyeket hiába írtjuk sohasem fogynak el, a "szörnyutánpótlást" kell megszüntetni, ha nyugtot szeretnénk: az odúkat több lövéssel szét lehet lőni, illetve Thor és Thyra közelharcban is szét tudja ezeket rombolni (elég csak nekimenni). A közelharc abból áll, hogy nekimegyünk a szörnynek. (Ezért több pont jár!) Varázsolni csak akkor tudunk, ha begyűjtöttünk varázsitalt. Egy varázsláshoz (CAPS SHIFT / SPACE) egy flakont használunk fel. A varázslás hatásfoka a kiválasztott karaktertől függ:
A játékban a következő szörnyekkel találkozhatunk:
Szellem: Ha megérint, csak egyszer sebez, utána eltűnik. Gyenge, egy találattal bármelyik szereplő el tudja hesegetni. |
|
Gyalogos katona: Ha elkap, egy jó nagy bunkóval csap fejbe újra, és újra, amíg el nem hesegetjük. Nem túl erős ő sem. |
|
Démon: Távolról tűzlabdákat köpköd felénk (a falon nem tud átlőni), ha a közelünkbe ér, megharap. A tűzlabda többet sebez, mint a harapása. |
|
Kőhajító: |
|
Mágus: Időnként láthatatlanná válik, ilyenkor nem tudjuk eltalálni. Jó szokása, hogy csak akkor lesz újra látható, ha a közelünkbe ér. Szerencsére nem lövöldözik. |
|
A Halál: Nevéhez hűen a legveszélyesebb ellenfél! Ha megérint, elszívja az életerőnket (legalább 200 pontot elszív, utána eltűnik). Fegyverrel nem tudjuk megsemmisíteni, csak varázslattal! Szerencsére ő nem odúból mászik ki, csak kevés van belőle (persze minden relatív...) |
A labirintusokban a szörnyeken kívül zárt ajtók is nehezítik dolgunkat, és teleportokkal is találkozhatunk, melyre rálépve a labirintus más pontjára kerülünk. Ha csapdába lépünk, a közelünkben lenyílik egy fal, ami mögött általában szörnyek garmadája várja, hogy ránkronthasson. Ennyi nehézség között szerencsére akad néhány tárgy is, mely a segítségünkre lesz:
Figyelnünk kell, mert a kincsesládák kivételével általában a tárgyakat is meg tudjuk véletlenül semmisíteni! A két játékos általában nem tudja egymást sebezni, de vannak kivételt képező labirintusok is! Bár a program nem ad időlimitet a mászkáláshoz, játék közben sajnos lassan fogy az energiánk, tehát nagy körsétákra nincs időnk!
Némely labirintus után a program közli, hogy kincseskamrát találtunk. A kincseskamrában nincsenek szörnyek, csak kincs, de abból jó sok. Nekünk megadott idő alatt kell a lehető legtöbb kincsesládát összegyűjtenünk, és lehetőleg elhagyni a kamrát a kijáraton át. Ha az idő letelte előtt megtaláljuk a kijáratot, az összegyűjtött kincsek után jutalompontot is kapunk. A 'P' (PAUSE) billentyű a kincsesszobában hatástalan!
Még egy tipp: a játék végén a nevünk beírásánál ne nyomjuk szét a billentyűzetet, a "varázslás" billentyűvel fejezhetjük meg a nevünk (3 betűs monogramunk) beírását.