Gauntlet

1987 - US Gold Ltd.

akció, mászkálós

Spectrum (128k)

1985-ben jelent meg az Atari fantasy témájú coin-op játéka. Bár a készítők nem találták fel a "spanyolviaszt" - hiszen "egyszerű" mászkálós játékból 8-bites gépekre már addig is számtalan készült - a grafika lényegesen szebb, mint az otthoni mikrogépeken. A "játékautomata jellegnek" köszönhetően az RPG és kalandjáték rajongóknak csalódniuk kell: nem a világot kell megmentenünk, - gyarló módon - mindössze kincseket kell gyűjtenünk, és aprítanunk a ránk támadó szörnyeket. A Spectrum változat nyilvánvalóan elvesztette "grafikai varázsát", azonban a 2 játékos mód lehetősége és a pörgős játékmenet megmaradt.
Betöltés után az első dolgunk kiválasztani, hogy 1 vagy 2 játékos kíván-e hadakozni, valamint négy lehetséges karakter közül kell kiválasztani a szimpatikusat, kit szeretnénk irányítani:

  • Thor a harcos (Thor a Skandináv-germán mitológiában a mennydörgés, a vihar és a termékenység istene):
    Páncélzat: páncél (20%-al csökkenti a sebzést)
    Varázserő: gyenge
    Támadás távolra: nagyon erős (kalapácsokat hajigál)
    Közelharc: nagyon erős

  • Thyra a valkűr (A valkűrök a skandináv mitológiában úgynevezett diszek (dísir), kisebb jelentőségű istenségek, Odin szolgálói. A feladatuk az volt, hogy kiválasszák a csatában elesettek közül a leghősiesebbeket, és a Valhallába vigyék őket. A valkűrök páncélja "furcsa vibráló fényt áraszt, amely fel-felvillan az északi égbolton, létrehozva azt, mit az emberek "Aurora Borealis"-nak, avagy "északi fény"-nek hívnak".)
    Páncélzat: mágikus pajzs (30%-al csökkenti a sebzést)
    Varázserő: közepes
    Támadás távolra: közepes
    Közelharc: jó (karddal hadakozik)

  • Merlin a varázsló
    Páncélzat: nincs
    Varázserő: nagyon erős
    Támadás távolra: jó
    Közelharc: gyenge

  • Questor az elf (Az elf mitikus lény volt a pogány germán népeknél. Apró, de gyönyörű fiatal férfiakként és nőkként ábrázoltak, akik az erdőkben, a föld alatt vagy kutakban és forrásokban éltek, halhatatlanok voltak (na nem ebben a játékban...) és varázserővel rendelkeztek.)
    Páncélzat: bőr pajzs (10%-al csökkenti a sebzést)
    Varázserő: erős
    Támadás távolra: gyenge
    Közelharc: közepes (tőr)

A karakterek kiválasztása után az irányítást állíthatjuk be a két játékosnak külön-külön. A karakterek választásánál az 5-8 billentyűkkel tudunk navigálni, a menüben a 6-7 billentyűkkel léptethetjük a kurzort, választás: SPACE. Érdemes megjegyezni, hogy az előzőekben csak azért kellett beállítani a játékosok számát, hogy mindkét játékos tudjon karaktert választani, ill. az irányítást beállítani. Játék közben bármikor csatlakozhat a második játékos.
Az irányítás történhet SINCLAIR, KEMPSTON, PROTEK botkormány-illesztővel, vagy billentyűzettel:

1. játékos
 
2. játékos
fel 1   fel 8
le Q   le I
balra S   balra K
jobbra D   jobbra L
tűz Z   tűz M
varázslás CAPS SHIFT   varázslás SPACE
játék szüneteltetése (PAUSE)   
P

Sajnos a billentyűzetet nem tudjuk átdefiniálni. A varázslás billentyűt értelemszerűen akkor is használnunk kell, ha botkormányt választunk.

A játékmenet rendkívül egyszerű: egy labirintusban kell kincseket gyűjtögetnünk, és megtalálva a kijáratot továbbléphetünk a következő labirintusba. A továbbjutáshoz nem szükséges minden kincset összeszednünk, és a szörnyek elöl elfuthatunk. A játékmenet nem teljesen lineáris, mert némely pályán (pl. rögtön az elsőn) több kijárat is van, mely a megadott labirintusba vezet (EXIT TO x.) Minden szörnyfajtának van odúja, melyből szakadhatatlanul özönlenek ki. A szörnyeket hiába írtjuk sohasem fogynak el, a "szörnyutánpótlást" kell megszüntetni, ha nyugtot szeretnénk: az odúkat több lövéssel szét lehet lőni, illetve Thor és Thyra közelharcban is szét tudja ezeket rombolni (elég csak nekimenni). A közelharc abból áll, hogy nekimegyünk a szörnynek. (Ezért több pont jár!) Varázsolni csak akkor tudunk, ha begyűjtöttünk varázsitalt. Egy varázsláshoz (CAPS SHIFT / SPACE) egy flakont használunk fel. A varázslás hatásfoka a kiválasztott karaktertől függ:

A játékban a következő szörnyekkel találkozhatunk:

Szellem:
Ha megérint, csak egyszer sebez, utána eltűnik. Gyenge, egy találattal bármelyik szereplő el tudja hesegetni.
Gyalogos katona:
Ha elkap, egy jó nagy bunkóval csap fejbe újra, és újra, amíg el nem hesegetjük. Nem túl erős ő sem.
Démon:
Távolról tűzlabdákat köpköd felénk (a falon nem tud átlőni), ha a közelünkbe ér, megharap. A tűzlabda többet sebez, mint a harapása.

Kőhajító:
Bosszantó szokása, hogy akár falon keresztül is képes köveket hajigálni ránk. Ráadásul pontosan is céloz... Persze nem olyan buta, hogy ránkrohanjon, inkább biztos távolságból hajigál, amíg el nem kapjuk.

Mágus:
Időnként láthatatlanná válik, ilyenkor nem tudjuk eltalálni. Jó szokása, hogy csak akkor lesz újra látható, ha a közelünkbe ér. Szerencsére nem lövöldözik.
A Halál:
Nevéhez hűen a legveszélyesebb ellenfél! Ha megérint, elszívja az életerőnket (legalább 200 pontot elszív, utána eltűnik). Fegyverrel nem tudjuk megsemmisíteni, csak varázslattal! Szerencsére ő nem odúból mászik ki, csak kevés van belőle (persze minden relatív...)

A labirintusokban a szörnyeken kívül zárt ajtók is nehezítik dolgunkat, és teleportokkal is találkozhatunk, melyre rálépve a labirintus más pontjára kerülünk. Ha csapdába lépünk, a közelünkben lenyílik egy fal, ami mögött általában szörnyek garmadája várja, hogy ránkronthasson. Ennyi nehézség között szerencsére akad néhány tárgy is, mely a segítségünkre lesz:

Figyelnünk kell, mert a kincsesládák kivételével általában a tárgyakat is meg tudjuk véletlenül semmisíteni! A két játékos általában nem tudja egymást sebezni, de vannak kivételt képező labirintusok is! Bár a program nem ad időlimitet a mászkáláshoz, játék közben sajnos lassan fogy az energiánk, tehát nagy körsétákra nincs időnk!
Némely labirintus után a program közli, hogy kincseskamrát találtunk. A kincseskamrában nincsenek szörnyek, csak kincs, de abból jó sok. Nekünk megadott idő alatt kell a lehető legtöbb kincsesládát összegyűjtenünk, és lehetőleg elhagyni a kamrát a kijáraton át. Ha az idő letelte előtt megtaláljuk a kijáratot, az összegyűjtött kincsek után jutalompontot is kapunk. A 'P' (PAUSE) billentyű a kincsesszobában hatástalan!
Még egy tipp: a játék végén a nevünk beírásánál ne nyomjuk szét a billentyűzetet, a "varázslás" billentyűvel fejezhetjük meg a nevünk (3 betűs monogramunk) beírását.

Térkép