Big Trouble in Little China

1987 - Electric Dreams Software

akció

Spectrum (48k)

Enterprise

Big Trouble in Little China (magyar címe: Nagy zűr kis Kínában) című film egy 1986-as fantasy akcióvígjáték. A film története egyszerű, mint a faék: David Lo Pan a San Franciscói kínai negyedben regnáló varázsló, a kinai fekete mágia gyakorlója. Démoni átok sújtja - örök életre van ítélve -, melyet csak úgy törhet meg, ha feleségül vesz egy zöld szemű lányt, majd feláldozza. A varázsló csatlósai el is rabolnak egy - a megfelelő paraméterekkel rendelkező lányt, Wang Chi menyasszonyát. Wang régi barátja, a kamionsofőr Jack Burton és Egg Shen segítségét kéri. Hárman indulnak a lány kiszabadítására.
Az Electric Dreams Software kapta meg a jogot, hogy kiadjon - az amúgy nagy pénzügyi sikert nem arató, de legalább szórakoztató - film alapján készült játékot, ami méltatlan színvonalú az amúgy középszerű filmhez is: Három szinten keresztül folyamatosan balra haladva el kell jutnunk valami szentélybe (ez lenne a 4. szint), ahol le kell győznünk Pan-t. A három nehézségi szint sorban: a kínai negyed utcái, a csatornarendszer, Pan főhadiszállása. Pan harcosai azonban mindent megtesznek, hogy megállítsanak minket. A játékban tehát a három főhős valamelyikét irányíthatjuk, melyek között gombnyomással választhatunk: 'B' - Jack Burton, 'C' - Wang Chi, 'S' - Egg Shen. A három karakter nem csak egyszerűen három életet jelent, mindegyikük eltérő képességekkel rendelkezik, és más-más fegyvereket használhatnak:
  • Jack Burton (B) a harc legegyszerűbb módját választja: ököllel püföli ellenfeleit. Az utunk során megszerzett remekbe szabott Bushmaster automata fegyverrel biztonságos távolságból lövöldözhet. A három karakter közül vele a legegyszerűbb játszani.
  • Wang Chi (C): a távolkeleti harcművészetekben jeleskedik. Parádés karaterúgásokkal támad ellenfeleire, vagy a megszerzett karddal kaszabolhatja őket miszlikbe.
  • Egg Shen (S) a mágia tudósa. Kezéből látványos szikrákat szórva sokkolja ellenfeleit. A szikrák hatótávolsága ugyan nem nagy, de a megfelelő varázsital megszerzése után erősebb mágiát is tud használni. Neki már derogál gyalogolni, mágikus felhőn lebeg a felszín felett...

A három karakter egymás nyomában halad, legelöl természetesen az éppen aktuális kiválasztott karakter. Valamennyi sérülés csak az aktív karakterre hat, a másik két karakter csak passzívan követi az elöl haladót. A megszerzett fegyverek hatása természetesen véges: a fegyverből elfogy a lőszer, a kard elkopik, végül eltörik, a varázsital elfogy. Szerencsére valamennyiből többet is találunk, így pótolhatók. És ami különösen fontos: mindenki csak a saját fegyverét képes használni!
Ellenfeleink a harcművészetek mesterei (ez azért költői túlzás), bosszantó tempóban ugrabugrálnak körülöttünk, és nem haboznak rúgásokkal fogyasztani az energiánkat. Némelyikük persze fegyvert is használ, kardot, vagy géppisztolyt. Ez utóbbival természetesen sokkal hatékonyabban fogyasztják energiánkat. Energiánkat a földön heverő ételek felvételével pótolhatjuk. A gyógyitalokat bármelyik karakter felveheti, ezek extra erőt adnak. A tárgyak (fegyverek) felvétele a lehető legegyszerűbb: csak oda kell menni hozzájuk. A játékképernyő alatt a három kisablakban látható a három karakter portréja (az aktuális szereplőé fehér színben), a Jin-jang szimbólumok energiájukat jelzik, a portrétól balra pedig az éppen használatban lévő tárgy képe látható.
Exploding Fist mélységű harcokra ne számítsunk (nehéz eldönteni, hogy a harci jelenetek szánalmasak vagy nevetségesek...), valamennyi karakter az alábbi kunsztokra képes:

balra - előre   tűz + fel - támadás fejre
jobbra - hátrálás   tűz + jobbra - támadás hasra
fel - ugrás (helyben)   tűz + le - támadás lábra
le - leguggolás   tűz + fel-balra - fegyverhasználat fej magasságban
fel + balra - ugrás előre   tűz + balra - fegyverhasználat mellmagasságban
    tűz + le-balra - fegyverhasználat lábmagasságban

Az ellenfeleken nem tudunk átszaladni, le kell győznünk őket. Egy idő után azonban az ellenfelünk is megunhatja a szánalmas ugrabugrálást, és inkább lelép.
A játékmenet túl sok változatosságot nem nyújt, leszámítva, hogy az ellenfelek egyre bosszantóbban ugrabugrálnak. Az unalmas játékmenetben az egyetlen említésre méltó dolog, a második szinten, a csatornák egyes járataiból közeledtünkre előugró szörnyek. Ezekkel nem tudunk harcolni, át kell előttük ugorni. Egy helyben sem érdemes sokat vacakolni, hiszen ekkor is újabb és újabb ellenfelek érkeznek szemből, ráadásul az idővel a passzív karakterek energiája is csökken lassan.
A negyedik szintként felfogható szentélyben Lo Pan-t kellene legyőznünk, ami "érdekes" feladat, hiszen halhatatlan... Egész képernyőnyi távolságra szór szikrákat és ráadásul ő is felhőn repked, mint Egg Shen. Javasolt Egg Shen-nel harcolni ellene, az ide tartogatott varázsitallal, hogy mi is egész képernyőre szórjuk a szikrákat. Elég sokat kell a varázslóra lövöldözni, ezért nem árt, ha Jack Burton is hoz egy töltött géppisztolyt. Legyőzni nem tudjuk, de az újabb és újabb alakjait hátra tudjuk szorítani a szentély végébe. Itt raboskodik az elrabolt menyasszony (egy idő után megjelenik), akit ha elérünk, a program nemes egyszerűséggel közli, hogy vége a játéknak...

Irányítás:
Billentyűzet: I - balra, O - jobbra, Y - fel, H - le, P - tűz. B, C, S - karakter választás.
SPACE - játék indítása, játék szüneteltetése / folytatása.

Az Enterprise verzió EXT1 botkormánnyal is irányítható.