The Caped Crusader

A Bird in the Hand

1988 - Ocean

akció, mászkálós

Forrás:
Commodore Világ 2. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

Úgy 50 éve történhetett, valahol az USA-ban. A rádióból Glenn Miller-zene áradt, az utcákon vidám emberek sétáltak és értetlen szemlélték az újságok ijesztő híreit, amelyek az Európában zajló háborúról szóltak. Egy ilyen újságosbódéhoz lépett oda egy elegáns tweed-öltönyt és szalmakalapos viselő fiatalember, és egy színes füzetkére mutatva a kővetkező kérdést intézte az újságoshoz (nyelvi akadályok elkerűlése céljából a beszélgetést szinkronizáljuk): "Ne haragudjon már, de mi az ördög az ott?!". Az újságos megtörölte az orrát (az elmúlt héten egy kicsit megfázott), majd eképp szóla: "Hát az ottan egy képregény vóna...". A fiatalember elhúzta az száját, de némi aprópénzt kotort elő a zsebéből és vett egyet a füzetből. Kissé eltartotta magától, hogy alaposabban megvizsgálhassa szerzeményét. A címlapon ez állt: BATMAN 1. szám...
A fenti kis eset óta fél évszázad telt el és a világban sok minden megváltozott: Európában nincs háború, Glenn Miller is elég ritkán megy a rádióban (nem baj, van helyette Bros), sőt az újságos is kigyógyult a náthájából... A BATMAN-füzetek azonban nem változtak: azóta is havonta megjelennek, sőt a füzetek mellett kéthavonta könyvet; félévente (fél)évkönyvet kap a BATMAN-re szomjazó közönség. A sorszámozásról persze leszoktak a kiadók, ugyanis már nehezen férne el a borítón... BATMAN nem változik, csak az idők: a képzeletbeli Gotham City nemeslelkű és keményöklű fekete lovagja, valamint Robin nevet viselő elválaszthatatlan társa az eddig megjelent a részben már minden elképzelhető (és elképzelhetetlen) ellenféllel harcoltak :- a japán agresszoroktól kezdve, az arab terroristákig és a világűrből érkezett gonosz idegen lényekig. Órökös ellenfelei közé tartozik két meglepő figura is: PENGUIN (kövér; szivarozó bácsi, pizsamanadrágban, zakóban valamint esernyővel) és JOKER (szélesmosolyú gyilkológép).
Egészen 1989-ig úgy tűnt, a két legnépszerűbb képregényfigura, SUPERMAN és BATMAN versenye döntetlen. Idén azonban megjelent a BATMAN-film a mozikban, amelyhez a rendezőknek a lehető legjobb színészgárdát sikerült összeverbuválni: a férfi főszerepet Michael Keaton, a nőit Kim Basinger játsza; a filmbeli JOKER pedig Jack Nicholson. A film már eddig is dollármilliókat hozott a forgalmazó konyhájára, de még ezt is túlszárnyalja a nyomán kitört BATMAN-mánia (ha úgy jobban tetszik: BATMANIA). BATMAN-jelvény, BATMAN-póló, BATMAN-szappan, BATMAN-kanál, BATMAN-zokni, BATMAN-BATMAN... Beindult a showbusiness. A BATMAN-hisztéria szerves részét képezi az alábbiakban ismertetésre kerülő játék is.
Az OCEAN már foglalkozott a témával anno 1986 tájékán: (BATMAN) egy HEAD OVER HEELS-féle 3D mászkálós programban dolgozták fel a sorozat egy epizódját. Úgy látszik, a képregény copyright-jogait birtoktó Titan Books céggel még mindig jó a kapcsolatuk, mert ismét "megszámítógépesítettek" két részt: a PENGUIN a Bird in the Hand (Madár a kézben) a JOKER az A Fete worse than Dead (Egy fétis rosszabb, mint a halál) című BATMAN-epizódon alapul. A két játék egyszerre jelent meg, és tulajdonképpen ugyanaz a program, csak néhány modul (a sprite-ok és a játéktér) cserélődött ki benne, a kezelés megegyezik. A grafikai kivitelezés meglehetősen eredeti: ha egy ajtón átjutva egy új helyszínre kerülünk, akkor a program egy új ablakot nyit a képernyőn, és a cselekmény ott folytatódik.
A játékot Kempston, Sinclair, Cursor joystick-kel, vagy billentyűzetről irányíthatjuk. Az egyes joystick-mozdulatokra főhősűnk a következőképpen viselkedik:

A játék céja az, hogy a játék szobáiban szétszórt különböző tárgyakat (villogó kockák jelzik őket) összegyűjtve és felhasználva (már amelyiket lehet...) a játékot 99%-ra teljesítsük. Ha egy tárgyat felvettünk, akkor a képernyőn megjelenik a NOW YOU HAVE felirat, valamint az imént felvett tárgy képe és neve. Összesen 12 tárgy lehet nálunk egyszerre. Ezeknek a képét a parancsmenüben vizsgálhatjuk meg.
A parancsmenü ikonvezérlési módszer alapján dogozik. Felső részén az eddig teljesített százalékot láthatjuk. Alatta három kezet láthatunk: az elsővel az aktuális tárgyat eldobhatjuk. Az aktuális tárgy meghatározása egyszerűen úgy történik, hogy rávisszük az egeret (sőt, bőregeret) és megnyomjuk a 'tűz' gombot. A játékban van néhány haszontalan tárgy, illetve olyan, amit csak egyszer kell használnunk. Ezeket alkalomadtán eldobhatjuk. Megjegyzendő, hogy egy szobában csak maximum négy tárgy lehet, tehát ha egyszerre ennél többet akarunk eldobni, akkor egy másik szobában keli folytatnunk a "szemetelést".
A második kézzel visszaléphetünk a játékhoz.
A harmadik kézzel az aktuális tárgyat tudjuk használni. Ha erre nem történik semmi, és a parancsmenüben maradunk, akkor a tárgy abszolút nem, vagy nem itt használható fel. Ha a program visszatér a játékhoz, akkor BATMAN felhasználta a tárgyat - csak az a kérdés, hogy mire...
A kezek alatt egy sírkövet ábrázoló ikon található. Választásával újraindíthatjuk a játékot. Tőle balra a tintásüveggel ki-be kapcsolhatjuk a játékban a színeket, a jobb oldalon papírtekerccsel pedig a háttér színét állíthatjuk be.
A képernyő alján négy grafikon létható, amelyek a főhősünkre vonatkozó információkat jelzik. Az első mutatja az energiánkat, a második az életerőnket, a harmadik az állóképességünket, a negyedik pedig fogalmunk sincs mit (tatán önbizalom). Mind a négy tulajdonság folyamatosan csökken, akkor is, ha egy helyben állunk vagy a menüben vagyunk (nem beszélve az ellenfelek támadásairól...). Ha valamelyik teljesen elfogyott, akkor a menüben pittyegő hangjelzés is figyelmeztet bennünket. Amikor az összes tulajdonság grafikonja nullát mutat, a játék véget ér és a program közli velünk, hogy hány százalékot sikerült teljesítenünk. Mind a négy tulajdonság együtt növelhető a nálunk lévő ételek és italok (kóla, limonádé, répa stb.) "használatával", azaz elfogyasztásával.

Ennyi talán elég is lesz a kezelésről, jöhet tehát a megoldás. Nem lépésről-lépésre receptet adunk, hanem az egyes tárgyak funkcióját ismertetjük. Az útvonal és a sorrend megválasztása egyénileg történik.
Mr. PENGUIN hasonló kaliberű gazember, mint JOKER. Egy ideig börtönben üldögélt eddigi viselt dolgai miatt, de nemrégiben kiszabadult és megvásárolt egy esernyőgyárat. Speciális komputert szerkesztett, amelynek segítségével robotpingvineket gyárt. A szörnyű pingvinhordákkal át akarja venni a hatalmat a világ felett. Már csak elegendő számú pingvinre van szüksége célja eléréséhez. A játékban a cél, hogy bejussunk PENGUIN házába és megállítsuk az ördögi számítógépet... Ismét BATMAN házikójából indulunk, ahol először is fel kell vennünk az összes ott található tárgyat, majd a kijárat mellett található szerszámkészlettel megjavítanunk főhősünk elromlott személyi számítógépét (a startszobában). Ezután el kell helyeznünk benne a vezérlő lemezt, majd indulhat a kaland...

CHEAT az Enterprise verzióhoz:
B betöltés közben, a betöltőképernyő megjelenése előtt nyomjuk le és tartsuk nyomva a bal oldali SHIFT és a 'C' billentyűket. Ekkor a képernyő alján megjelenik egy szövegmező. Gépeljük be: CHEAT31a6. Az ENTER megnyomása után folytatódik a töltés, a játék közben örökéletet kapunk.

Térkép