Atic Atac

1983 - Ultimate Play the Game

akció, mászkálós

Forrás:
Sinclair Spectrum Játék és Program 1. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

1983-ban, családi vállalkozásban alapították a Stamper fivérek az egyik leghíresebb Spectrum-os játékfejlesző céget. Az újonnan alakult cég a Ashby de la Zouchnevet kapta, azonban ezt - az angolban nem túl jól csengő nevet - csak egy játék erejéig használtak, ami nem volt más, mint a nagy sikert hozó Jeptpac. A céget hamar Ultimate Play The Game-re nevezték át. A fejlesztő csapat legtöbb játéka osztatlan sikert aratott, mivel szinte mindegyikben tudtak újdonságot mutatni, mind technológiailag, mind játékmenetben. Példa erre az Atic Atac című játékuk, amely műfajteremtő a maga nemében, technikailag majd' két évvel megelőzve a konkurenciát. (Az amúgy remekül sikerült Wizad's Lair c. klón 1985-ben jelent meg.)
A történet "minimális": csapdába ejtettek a gonosz által kísértett kastélyban, feladatod, hogy megkeresd az A.C.G rejtett aranykulcsát és elszökj az egyetlen kijáraton, a Főkapun keresztül.

 

 

A kastély ötszintes, a tetőteret és a barlangokat beleértve, amik számtalan szobát tartalmaznak. A távozás a kezdő teremben levő nagy díszes ajtón lehetséges. Ekkor meg kell szereznünk annak kulcsát, mely három részletből rakható össze, csak egyféleképpen. A várkastélyban kétféle ajtót találunk, az egyik időközönként nyíló záró, a másikfajta ajtón csak akkor juthatunk át, ha a vele azonos színű kulcs (kiskulcs) a birtokunkban van. Ilyen kiskulcs négy van, piros, kék, sárga és zöld, melyek szintén a kastélyban vannak elrejtve.
A kastélyban barangolva különböző szellemekkel, űrhajósokkal és mérges gombával találkozunk, ezeket kerüljük el, mert "szívják" az energiánkat. Az energiánk szintjét a jobb oldalon látható grillcsirkén lehet lemérni. Az ellenfelek többségét meg tudjuk semmisíteni, de a "nagyobb kaliberű ellenfeleket" viszont maximum távol tarthatod magadtól az őket riasztó eszköz birtoklásával: Frankenstein a csavarkulcsot, Quasimodo a karmot, Dracula a keresztet, a múmia pedig a falevelet nem szereti.
Az egyes szobákban található élelmiszerekkel (tej, fagylalt, stb.) pótolhatjuk veszteségünket. A képernyő jobb oldalán a címkén láthatjuk aktuális energiaállapotunkat.
Az energiánkat növelő ételeket menet közben automatikusan felvesszük, de a kulcsok illetve a nagykulcs darabjait a 'Z' billentyű (Enterprise verzióban: ENTER) megnyomásával szerezhetjük meg / rakhatjuk le. Sajnos azonban összesen csak 3 tárgy lehet nálunk így a díszes ajtó kulcsának darabkáit csak egyesével tudjuk a kijárathoz vinni.
Rejtett ajtókon át is közlekedhetünk, ez a menülapon választható ki:

4 - KNIGHT (lovag) esetén a faliórán,
5 - WIZARD (varázsló) esetén a szekrényen,
6 - SERF (jobbágy) esetén a hordón is át tudunk menni,

A kastélyban 5 emelet van, ezek beosztásában ne keressünk logikát, az ajtókon áthaladva korántsem biztos, hogy a szomszéd szobába jutunk. Egyes segédeszközökkel a szellemek ellen vívhatunk eredményes harcot, pl. a kereszttel Drakulát,a falevéllel a múmiát tartjuk távol magunktól.
A különféle tárgyak tárolására három férőhelyes tartónk van, jól jegyezzük meg, hogy melyik tárgyat (kulcsot) hol hagytuk!

Vezérlés: joystick, vagy
billentyűzet Q - balra, W - jobbra, E - le, R - fel. T - lövés,
Z - tárgy magunkhoz vétele, illetve letétele.

Az ellenség nem fogyasztja az energiánkat:
POKE 38519,0
POKE 35353,0
POKE 35362,0
POKE 36571,0
POKE 39092,0
POKE 28075,0

Térkép, Térkép