Archon II: 1989 - Electronic Arts stratégia |
Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
Egy régi-régi játék, béna grafikával és béna zenével, de á
játszhatóság mindent kárpótol. Leginkább a később megjelent Chaos-hoz
hasonlít, de itt nem egy varázslót (és annak varázslatait) irányítjuk, hanem
egy kisebb csapatot. A cél természetesen a másik csapat megsemmisítése. A játékot
ketten, vagy egyedül, a gép ellen játszhatjuk.
Betöltés után el kell döntenünk az irányítás módját: Kempston vagy Sinclair
botkormány, illetve billentyűzet között választhatunk, a 0 megnyomásával léphetünk
tovább. Ha billentyűzetet választunk a két csapatnak más-más a billentyűzet-kiosztása.
A CHAOS csapatot a 3, 4, Q, A, CAPS billentyűkkel, az ORDER csapatot pedig a
B, N, P, L, SYMBOL billentyűkkel irányíthatjuk. A következő képernyőn kiválaszthatjuk,
hogy a két csapatot (CHAOS, ORDER) ki irányítsa (3-4 - a számítógép vagy játékos),
a két csapat erősségét (1-2) valamint beállíthatjuk, melyik csapat kezdjen (5).
A 0 megnyomásával indíthatjuk a játékot. Figyelem! Az alapbeállítás szerint
gépi játékos játszik gép ellen, tehát a túlzott igényű emberek, akik játszani
is szeretnének a játékkal, állítsák be a játékosokat.
A játéktér két oldalán feláll a két csapat (bal oldalon a CHAOS, jobb oldalon
az ORDER). A két fél (a sárga és a kék) természetesen a másik kiírtásán fáradozik.
A játékot négyféleképpen lehet megnyerni:
A játék egy 5 részre osztott pályán játszódik:
A
táblán 6 varázspont (VP) van elhelyezve: 16 lehetséges hely van a pályák sarkaiban,
A fennmaradó 2VP a két üres (fekete) mezőn találhatóak, ezek azok a bizonyos
"ötödik fajtájú" pályák. A VP-k a négy fő pályarészen mindig változnak
(föld - víz - levegő - tűz -), míg a 2 fekete mező mindig tartalmaz VP-t. A
nyeréshez Csak a 6 aktuális pontot kell elfoglalni! A tábla elhelyezkedését
mutatja a következő ábra.
Gondolom felmerült egy (pár...) kérdés a szerencsétlen olvasóban: "hogy
a fenébe lehetne elfoglalni azt a rakás VP-t, ha a játék elején csak 4 nyomorult
banyával rendelkezünk?"
Jó kérdés, de azt hiszem, hogy a válasz egyszerű: majd a banyák varázsolnak
különféle karaktereket. A varázslás természetesen nem ingyen van, a képernyő
szélén lévő (kezdetben kis) csík jelzi a varázserőt. Ha az összeset elvarázsolgatjuk,
a következő kör Game Over-rel kezdődik. Ha a kiválasztó mezőt az egyik banyára
visszük, akkor (tűzgomb után) a vezérlés a banyára kerül. Léphetünk vele. Jelöljük
ki a célpozíciót (lehetőleg ugyanolyan típusú mezőt, mert a típusváltás csökkenti
a varázserőt!) és nyomjunk újra tüzet. A varázsbanya odateleportál, és a másik
játékos következik. Ha a varázslóval varázsolni szeretnénk, kétszer nyomjuk
meg a tűzgombot! Egy varázslatnév jelenik meg az információs ablakban. A joy
fel/le mozgatásával választhatunk az alábbi varázslatok közül:
A küzdelmet a varázsolt teremtmények fogják megvívni, így egyáltalán nem
mindegy milyen lényeket kreálunk. Tekintsük át részletesen a summon, a szörnykészítő
varázslatot! A két félnek különféle karakterei vannak.
A KÉK CHAOS (bal oldali) játékos emberkéi:
A SÁRGA, ORDER (jobb oldali) játékos emberkéi:
A kiválasztás után a kerettel elhelyezhetjük a teremtményt, de csak a banya alatt lévő mező típusával egyező mezőre és nem az ellenfél egyik banyájára. Minden körben egy karakterrel léphetünk (ez lehet varázsló, vagy teremtmény), vagy varázsolhatunk egyet. A lényekkel való mozgás meglehetősen érdekes. Azon a típusú mezőn, ahol a karakter áll, bárhova léphetünk, de ha másmilyen típusú mezőre szeretnénk átlépni, csak a mellettünk lévő pozícióba léphetünk. Ha az ellenfél egyik emberére helyezzük, csata alakul ki. Ez egy elég szerencsétlenül kivitelezett része a játéknak. Bal oldalon a kék, jobb oldalon a sárga harcos látható. A csíkok a kereten a kel játékos erejét jelzik. Ha ez elfogy, az aktuális harcos megdöglik. Lőni nem tudunk korlátlanul, csak akkor, ha a felső sorban megjelenik egy jel (színe megegyezik a csapatunk színével). Ha lőttünk, egy ideig várnunk kell, míg újra támadhatunk. A pályán az aktuális pályatípus szerinti akadályok vannak; tehát a földpályán kövek, a fekete pályán semmi, stb. (lásd elől!) Ha lehet a tűzbe ne sétáljunk bele! Megtámadhatjuk az ellenfél varázslóját is teremtményeinkkel, de ebben az esetben kemény (és esélytelen) csatára készüljünk fel, a varázslók nagyon erősek!