Archon II:
Adept

1989 - Electronic Arts

stratégia

Forrás:
Commodore Világ 33. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

Egy régi-régi játék, béna grafikával és béna zenével, de á játszhatóság mindent kárpótol. Leginkább a később megjelent Chaos-hoz hasonlít, de itt nem egy varázslót (és annak varázslatait) irányítjuk, hanem egy kisebb csapatot. A cél természetesen a másik csapat megsemmisítése. A játékot ketten, vagy egyedül, a gép ellen játszhatjuk.
Betöltés után el kell döntenünk az irányítás módját: Kempston vagy Sinclair botkormány, illetve billentyűzet között választhatunk, a 0 megnyomásával léphetünk tovább. Ha billentyűzetet választunk a két csapatnak más-más a billentyűzet-kiosztása. A CHAOS csapatot a 3, 4, Q, A, CAPS billentyűkkel, az ORDER csapatot pedig a B, N, P, L, SYMBOL billentyűkkel irányíthatjuk. A következő képernyőn kiválaszthatjuk, hogy a két csapatot (CHAOS, ORDER) ki irányítsa (3-4 - a számítógép vagy játékos), a két csapat erősségét (1-2) valamint beállíthatjuk, melyik csapat kezdjen (5). A 0 megnyomásával indíthatjuk a játékot. Figyelem! Az alapbeállítás szerint gépi játékos játszik gép ellen, tehát a túlzott igényű emberek, akik játszani is szeretnének a játékkal, állítsák be a játékosokat.
A játéktér két oldalán feláll a két csapat (bal oldalon a CHAOS, jobb oldalon az ORDER). A két fél (a sárga és a kék) természetesen a másik kiírtásán fáradozik. A játékot négyféleképpen lehet megnyerni:

A játék egy 5 részre osztott pályán játszódik:

A táblán 6 varázspont (VP) van elhelyezve: 16 lehetséges hely van a pályák sarkaiban, A fennmaradó 2VP a két üres (fekete) mezőn találhatóak, ezek azok a bizonyos "ötödik fajtájú" pályák. A VP-k a négy fő pályarészen mindig változnak (föld - víz - levegő - tűz -), míg a 2 fekete mező mindig tartalmaz VP-t. A nyeréshez Csak a 6 aktuális pontot kell elfoglalni! A tábla elhelyezkedését mutatja a következő ábra.
Gondolom felmerült egy (pár...) kérdés a szerencsétlen olvasóban: "hogy a fenébe lehetne elfoglalni azt a rakás VP-t, ha a játék elején csak 4 nyomorult banyával rendelkezünk?"
Jó kérdés, de azt hiszem, hogy a válasz egyszerű: majd a banyák varázsolnak különféle karaktereket. A varázslás természetesen nem ingyen van, a képernyő szélén lévő (kezdetben kis) csík jelzi a varázserőt. Ha az összeset elvarázsolgatjuk, a következő kör Game Over-rel kezdődik. Ha a kiválasztó mezőt az egyik banyára visszük, akkor (tűzgomb után) a vezérlés a banyára kerül. Léphetünk vele. Jelöljük ki a célpozíciót (lehetőleg ugyanolyan típusú mezőt, mert a típusváltás csökkenti a varázserőt!) és nyomjunk újra tüzet. A varázsbanya odateleportál, és a másik játékos következik. Ha a varázslóval varázsolni szeretnénk, kétszer nyomjuk meg a tűzgombot! Egy varázslatnév jelenik meg az információs ablakban. A joy fel/le mozgatásával választhatunk az alábbi varázslatok közül:

A küzdelmet a varázsolt teremtmények fogják megvívni, így egyáltalán nem mindegy milyen lényeket kreálunk. Tekintsük át részletesen a summon, a szörnykészítő varázslatot! A két félnek különféle karakterei vannak.
A KÉK CHAOS (bal oldali) játékos emberkéi:

A SÁRGA, ORDER (jobb oldali) játékos emberkéi:

A kiválasztás után a kerettel elhelyezhetjük a teremtményt, de csak a banya alatt lévő mező típusával egyező mezőre és nem az ellenfél egyik banyájára. Minden körben egy karakterrel léphetünk (ez lehet varázsló, vagy teremtmény), vagy varázsolhatunk egyet. A lényekkel való mozgás meglehetősen érdekes. Azon a típusú mezőn, ahol a karakter áll, bárhova léphetünk, de ha másmilyen típusú mezőre szeretnénk átlépni, csak a mellettünk lévő pozícióba léphetünk. Ha az ellenfél egyik emberére helyezzük, csata alakul ki. Ez egy elég szerencsétlenül kivitelezett része a játéknak. Bal oldalon a kék, jobb oldalon a sárga harcos látható. A csíkok a kereten a kel játékos erejét jelzik. Ha ez elfogy, az aktuális harcos megdöglik. Lőni nem tudunk korlátlanul, csak akkor, ha a felső sorban megjelenik egy jel (színe megegyezik a csapatunk színével). Ha lőttünk, egy ideig várnunk kell, míg újra támadhatunk. A pályán az aktuális pályatípus szerinti akadályok vannak; tehát a földpályán kövek, a fekete pályán semmi, stb. (lásd elől!) Ha lehet a tűzbe ne sétáljunk bele! Megtámadhatjuk az ellenfél varázslóját is teremtményeinkkel, de ebben az esetben kemény (és esélytelen) csatára készüljünk fel, a varázslók nagyon erősek!