Archon 1985 - Ariolasoft stratégia |
Spectrum (48k) Enterprise |
Az Archon egy igen korai, és igen sikeres játék volt. Nehéz eldönteni, hogy stratégiai, logikai vagy netán ügyességi játék? (Valószínűleg mind a három, az előző sorrendben). Az Archon ugyanis egy sakkszerű játék, ahol az ütés nem automatikus, hanem meg kell küzdeniük egymással a játékosoknak A játék alapötletet több élőszereplős, kosztümös sakkjáték látványa adta, ahogy azt is, hogy a figurák különböző fegyverekkel küzdjenek. A játékot 1989-ben az Electronis Arts is kiadta némileg feltuningolt grafikával, sőt 2. részt is készített.
Electronic Arts
|
Ariolasoft
|
Képzeljünk el egy kilencszer kilenc cellából álló táblát, ami
leginkább a sakk táblájára hasonlít, tehát vannak rajta fekete és fehér mezők.
Azért persze eltérés is van a sakktáblához képest, ugyanis van pár (a nyolcvanegyből
harmincegy) sárga színű mező, valamint öt villogó mező is a táblán, minden szép
szimmetrikusan. A táblán van két szembenálló hadsereg is, akik szintén sakkszerű
felállásban, két sorban néznek morcosan egymásra. A sakkhoz hasonlóan van a
seregeknek "királya", "királynője" (kettő is, de itt varázslók alakítják ezt a szerepet), parasztjai, és szintén sakkszerűen
speciális páros egységei. A sakktól eltérően nincsenek szabott lépésformák, csak hatótávolságok.
Az Archonban unatkozó mágusok játsszák a szokásos Rend Vs. Káosz meccseket,
mindkét szembenálló játékos a jók vagy a rosszak seregét irányítja - nagy sajnálatunkra
barátságos Rend Rend ellen vagy Káosz Káosz ellen meccseket nem lehet játszani.
A játékot az a csapat nyeri, aki kiírtja a mocskos ellenfelet, vagy elfoglalja
az öt mágikus pontot (villogó izék). A két csapatból egy-egy figura egymás után
lépeget, miközben ütögetik az ellenfelet. Igen ám, de a táblás játékoktól (például
sakk) eltérően nem statikus szabály dönti el, kinek a figurája esik el, hanem
egy jópofa (bár kissé primitív) ügyességi rész, ahol a két figura mészárolja
egymást. A két sereg vezére, a két mágus ezenkívül mindenféle defenzív/offenzív
varázslatokkal is segítheti a győzelmét. Dióhéjban ennyi, lássuk az egységeket.
A Rend egységei:
|
|||
Név | Lépésfajta | Táv |
Támadás |
Valkűr | repül |
3 |
Lassú, gyenge lövedék |
Gólem | lép |
3 |
Nagyon lassú, nagy, nagyot sebző lövedék |
Unikornis | lép |
4 |
Nagyon gyors, közepesen erős lövedék |
Dzsinn | repül |
4 |
Gyors, nagyon erős lövedék |
Varázsló | teleport |
3 |
Gyors, nagyon erős lövedék |
Főnix | repül |
5 |
újjászületés * |
Íjász | lép |
3 |
Lassú, közepes lövedék |
Lovag | lép |
3 |
Közelharc |
* Kis távolságú támadás. Támadása alatt sebezhetetlen.
A Káosz egységei:
|
|||
Név | Lépésfajta | Táv |
Támadás |
Lidérc | repül | 3 |
Sikoly ** |
Troll | lép | 3 |
Nagyon lassú, nagy, nagyot sebző lövedék |
Baziliszkusz | lép | 4 |
Nagyon gyors, közepesen erős lövedék |
Alakváltó | repül | 5 |
Alakváltás *** |
Varázslónő | teleport | 3 |
Gyors, nagyon erős lövedék |
Sárkány | repül | 4 |
Gyors, nagyon erős lövedék |
Mantikór | lép | 3 |
Lassú, gyenge lövedék |
Goblin | lép | 3 |
Közelharc |
** A főnix újjászületésének párja,
de a támadása alatt nem sérthetetlen és kisebbet is sebez.
***Igen mókás kis lény, ugyanis ha megtámad egy figurát,
annak az alakját (és harci képességeit) felveszi a harc idejére.
Mint látható háromféle lépési mód van. Aki lép, az nem haladhat át sem baráti, sem ellenséges figurán - előbbivel a következő körben arrébb lépni, az utóbbival azonnal végezni lehet, és máris szabad az utunk. A repülő figurákat és a kissé színpadiasabb teleporttal közlekedő varázslókat ez a szabály nem köti. Az, hogy mennyit léphet egy figura azt jelzi, hány mezon haladat át egy "lépés" alatt. Átlósan haladni nem lehet, csak két lépésben.
Ha
megtámadunk egy ellenséges figurát, jön a csata. Fentebb a táblázatban jelöltem,
melyik figura hogy támad, értelemszerűen a támadás fajtája / sebessége / erőssége
határozza meg, mivel mit érdemes támadni. A harc alatt kap szerepet az is, hogy
milyen színű mezőn küzd a két fél. (egy kis stratégia) Mint láttuk, háromféle
mező található a táblán: fekete, fehér és sárga. Sötét mezon a Káosz figurái
jobban szerepelnek (több életerő), mint a Rend erői, és ez fordítva igaz a fehér
mezőkre is. A sárga mezők pedig felváltva segítik a két hadsereget.
Amikor elkezdődik a harc, a két ellenséges figura megjelenik a képernyő két
oldalán néhány blokk társaságában. A blokkok töltik be a fedezékek szerepét,
ezeken sem áthaladni, sem rajtuk keresztül támadni nem lehet, csak közelharci
fegyverrel (gyalogok, Főnix, lidércek). Amikor egy ilyen blokk megjelenik, egy
idő múltán "kopni" kezd. A kopott blokk már nem gátol, csak lassít,
ezeken áthaladni és "átlőni" is lehet, csak lassabban. A kopott blokkok
egy idő múlva eltűnnek, hogy aztán máshol jelenjenek meg, ezzel biztosítva a
dinamikus csatateret.
A harc alatt a keret annak a mezőnek veszi fel a színét, ahol a két figura küzd,
a csatatér két oldalán pedig megjelenik két csík, amelyek magassága jelzi az
ellenfelek életerejét. Ha lövünk (mindig a haladási irányunkba lövünk), a mi
oldalunkon felül látható pont eltűnik, és egy darabig nem fogunk tudni újra
támadni. Ilyenkor ki kell húznunk, amíg a pont újra megjelenik (ezt hangjelzés
is kíséri). Ez természetesen igaz az ellenfél teremtményére is. Sikeres támadás
esetén a támadott életereje csökken - természetesen az nyer, aki sikeresen nullára
veri az ellenfelet.
Már csak a varázslatok vannak hátra. Ha a két vezér egyikével a játékos varázsolni akar, miután kiválasztotta a varázslót, a tűzgomb megnyomásával (ha a kurzor még mindig a varázslón van) elő tudja hozni a varázslatok listáját. Ha varázslatot használunk, az lépésnek számít, és a varázslatot a játékban többet nem lehet használni. Fontos az is, hogy a mágikus pontok ellenállnak a mágiának, tehát semelyik varázslat sem mondató ki mágikus ponton álló figurára. Mágikus pontra teleportálni sem lehet.
A játékot célja tehát az öt mágikus pont elfoglalása, ha ez valamelyik félnek sikerül a játék véget ér. Különleges nyerési mód az, ha az ellenfélnek már csak a vezére, vagy egy szörnye él, és azt sikeresen börtönbe zárjuk. Az erőviszonyok (szerintem) semerre sem húznak, hiszen a főnix sikeres használatához kötélidegek kellenek, az alakváltoztatót viszont remekül ki lehet használni, ugyanakkor a két darab lidérc szinte csak lovagirtásra használható.
Az Electronic Arts féle változatban a menü előtt kirajzolódik a tábla, meglehetősen lassan. Ha a SPACE billentyűt nyomva tartjuk, a tábla kirajzolása elmarad, és a menü is gyorsabban kirajzolódik. Mindkét változatot játszhatjuk Kempston, vagy Sinclair botkormánnyal, akár a gép ellen, vagy két játékos egymás ellen. Ha bemutató játékot szeretnénk nézni, megtehetjük, hogy mindkét játékosnak a számítógépet állítjuk be. (A demóból a SPACE megnyomásával léphetünk ki.)