A.I. Tic Tac Toe 2005 - Marcello Zaniboni logikai |
Spectrum (48k) |
Az EDSAC számítógépet a cambridge-i egyetem matematikai laboratóriumában helyezték üzembe 1949-ben. A már Neumann-elvek szerint működő szobaméretű számítógép 3500 elektroncsövet tartalmazott és 2 kbyte memóriával rendelkezett. Másodpercenként 600 parancsot tudott teljesíteni. Erre a gépre készítette el Alexander Sandy Douglas 1952-ben az OXO nevű egyszerű logikai játékát, amely a kétszemélyes absztrakt stratégiai táblás játék, a gomoku játékcsalád egy széles körben ismert tagja (nálunk Amőba néven ismert a játék). A játékot Douglas PhD-téziséhez írta, mely az ember-számítógép interakcióval foglalkozott. A játék annyira egyszerű volt, hogy gyakorlatilag inkább demoprogramnak fogható fel: a két játékos hagyományosan X és O alakú jelekkel (bábukkal) játszik. A 3×3 mezőből álló táblára felváltva teszik le a jeleiket, bármelyik még szabad mezőre. Az nyer, akinek sikerül egy vonalban 3 jelet elhelyeznie, vízszintes, függőleges vagy átlós irányban. Ha mindkét fél helyesen játszik, az eredmény szükségszerűen döntetlen lesz. A játékot telefontárcsa segítségével lehetett irányítani (annak a mezőnek a számát kellett "tárcsázni" ahova lépni szeretnénk), és a számítógéphez csatlakoztatott, eredetileg memóriaként szolgáló higanytartályok állapotát jelző primitív képernyőn lehetett látni. |
|