![]() |
Turbo Amoeba 1993 - Miklán Attila Logikai |
Enterprise |
Enterprise
gépre az első amőba program még a gép forgalmazásának kezdetén "robbant
be" a köztudatba: a Five in a Row egy egyszerű,
funkcionális BASIC nyelven írt program volt. Összességében elmondható, hogy
lehetett vele amőbázni...
A lényegesen később megjelent Turbo Amoeba más oldalról közelíti meg a dolgot:
amellett, hogy a gép nagyon erősen játszik, a - nevét szerényen elhallgató - készítő
(a programot Miklán Attila készítette, a grafika Bakai András keze munkáját dícséri) nagy hangsúlyt fektett, a program kinézetére. Ez sikerült is,
a design osztályon felüli, a program méltó az Enterprise képességeihez! (Telhetetlenek
esetleg a zene hiányát kifogásolhatnák, de hát végül is ez egy amőba játék...).
A szerző elárult némi "műhelytitkot" is:
"Érdekességképpen megemlíthető, hogy a program két hét alatt készült el
és eredetileg karakteres képernyőn működött. Az akkori "Ötödölő" TV-műsor
ihlette, le akartam győzni vele a Palikot (végül sosem telefonáltam be). Amikor
meglátta a szomszéd, egyébként Amigán dolgozó grafikus srác hogy mit csinálok,
AGSYS-al 1 hétvége alatt megrajzolta hozzá a háttérképet. A zene persze nekem
is hiányzott, a program ezért sem lett befejezve."
A program kezelése szintén nagyon jól lett megoldva: a képernyőn
látható pointert tetszőleges botkormánnyal mozgatva, a játék maradéktalanul
irányítható, egyszer sem kell a billentyűzethez nyúlnunk. A játékmezőn a kívánt
mezőbe "kattintva" tehetjük meg a lépésünket, amire a program hamar
válaszol is. A játékmenetet digi hangok kísérik. Az irányítással kapcsolatban
érdemes megemlíteni, hogy a pointer gyorsabban mozog a képernyőn, ha nyomva
tartjuk a tűz gombot.
A játékképernyő alatt látható (kék) ikonok funkciójáról, a bal szélső kérdőjelre
kattintva szerezhetünk bővebb információt. Ezek balról-jobbra haladva a következő
funkciókat hivatottak ellátni:
A képernyő jobb oldalán a STANDINGS feliratú panelen látható
a két fél eddigi eredménye. A kijelző a RESET gombra kattintva törlődik. (Ez
a RESET nem AZ a RESET, ez a képernyőn látható..., ha még nem nyomtuk meg AZT
a RESET-et...) A LEVEL kijelző a nehézségi szintet mutatja, ami minden győzelmünkkor
emelkedik (emelkedne). A STEPS az aktuális játékban megtett lépéseket számolja.
A program talán egyetlen hibája, hogy a gép botrányosan erősen játszik, aki
győzelmi babérokra kíván törni, annak igencsak képben kell lenni amőba ügyileg...