Turbo Amoeba

1993 - Miklán Attila

Logikai

Enterprise

Enterprise gépre az első amőba program még a gép forgalmazásának kezdetén "robbant be" a köztudatba: a Five in a Row egy egyszerű, funkcionális BASIC nyelven írt program volt. Összességében elmondható, hogy lehetett vele amőbázni...
A lényegesen később megjelent Turbo Amoeba más oldalról közelíti meg a dolgot: amellett, hogy a gép nagyon erősen játszik, a - nevét szerényen elhallgató - készítő (a programot Miklán Attila készítette, a grafika Bakai András keze munkáját dícséri) nagy hangsúlyt fektett, a program kinézetére. Ez sikerült is, a design osztályon felüli, a program méltó az Enterprise képességeihez! (Telhetetlenek esetleg a zene hiányát kifogásolhatnák, de hát végül is ez egy amőba játék...).

A szerző elárult némi "műhelytitkot" is:
"Érdekességképpen megemlíthető, hogy a program két hét alatt készült el és eredetileg karakteres képernyőn működött. Az akkori "Ötödölő" TV-műsor ihlette, le akartam győzni vele a Palikot (végül sosem telefonáltam be). Amikor meglátta a szomszéd, egyébként Amigán dolgozó grafikus srác hogy mit csinálok, AGSYS-al 1 hétvége alatt megrajzolta hozzá a háttérképet. A zene persze nekem is hiányzott, a program ezért sem lett befejezve."

A program kezelése szintén nagyon jól lett megoldva: a képernyőn látható pointert tetszőleges botkormánnyal mozgatva, a játék maradéktalanul irányítható, egyszer sem kell a billentyűzethez nyúlnunk. A játékmezőn a kívánt mezőbe "kattintva" tehetjük meg a lépésünket, amire a program hamar válaszol is. A játékmenetet digi hangok kísérik. Az irányítással kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy a pointer gyorsabban mozog a képernyőn, ha nyomva tartjuk a tűz gombot.
A játékképernyő alatt látható (kék) ikonok funkciójáról, a bal szélső kérdőjelre kattintva szerezhetünk bővebb információt. Ezek balról-jobbra haladva a következő funkciókat hivatottak ellátni:

A képernyő jobb oldalán a STANDINGS feliratú panelen látható a két fél eddigi eredménye. A kijelző a RESET gombra kattintva törlődik. (Ez a RESET nem AZ a RESET, ez a képernyőn látható..., ha még nem nyomtuk meg AZT a RESET-et...) A LEVEL kijelző a nehézségi szintet mutatja, ami minden győzelmünkkor emelkedik (emelkedne). A STEPS az aktuális játékban megtett lépéseket számolja.
A program talán egyetlen hibája, hogy a gép botrányosan erősen játszik, aki győzelmi babérokra kíván törni, annak igencsak képben kell lenni amőba ügyileg...