2008 - Cronosoft

űrhajós, lövöldözős

Enterprise

Amstrad CPC

 

 

 

A Star Sabre vérbeli shot'em up játék, eséllyel pályázhat a legjobb Enterprise-os shot'em up játék címére. Egyetlen komoly vetélytársa a kategóriában a Spectrum-os R-Type. A játék 2008-ba jelent meg CPC-re, majd 2009-ben egy újabb kibővített 128K-s változat is készült ezt konvertálta Geco Ep-re. A történet igazán minimalista: 2384-re az emberiség már több száz bolygót kolonizált, de érteles élőlényekre még nem bukkant viszont rég eltűnt civilizációk nyomait már fellelték. Egy felderítő űrhajó ekkor azonban furcsa és agresszív életformára bukkan.
A játék során 5 nehézségi szinten keresztül kell utat törnünk magunknak az ellenfelek végeláthatatlan garmadáján keresztül. A játékmenet újdonságot nem tartalmaz: Ha egy támadó kötelék összes tagját sikerül lelőni, egy kék lebegő pont marad az utolsónak lelőtt űrhajó helyén, melyet felvéve pontszámunkat gyarapíthatjuk. A világosabb pontok többet érnek. Az ellenséges űrhajók és járművek 1-3 találattól megsemmisülnek, mi persze mindig egetlen találattól felrobbanunk. Háttér sok nincs, de a tereptárgyak kikerülendők. Meglepő módon űrhajónk viszont jól bírja a vizet, nyugodtan belecsobbanhatunk mi is, ahogy ellenfeleink is teszik. Minden nehézségi szinten kétszer is meg kell küzdenünk valamilyen nagyobb ellenféllel, ezeknek a "gyenge pontját" kell lőni (ha jó helyen találtuk el, villog). Űrhajónk kezdetben egyetlen gyenge fegyverrel van felszerelve, de az utunkba kerülő zöld fegyveres konténerek szétlövése után felvehetjük azok tartalmát. Az elsődleges fegyvert két fokozatban fejleszthetük, és egy másodlagos fegyvert is aggathatunk űrhajónkra, de ha elvész egy életünk (sajnos) a megszerzett másodlagos fegyverünk elvész (ehhez képest a konténerek elég ritkák), és az elsődleges fegyver is egy fokozattal gyengébb lesz. Az egyes extra-fegyvereket betűk jelölik:

  • B - bomba (másodlagos fegyver).
  • S - lézer, mellyel egyszerre három irányba (előre, függőlegesen fel-le) lőhetünk.
  • T - előre dupla tűzerővel lövünk, és hátrafelé is tudunk lővöldözni.
  • D - arrafelé is lövünk, amerre nyomjuk a botkormányt (másodlagos fegyver).
  • 3 - V-alakban előrefelé 3 irányba lövöldözünk (igen szimpatikus cucc). Talán mondani sem kell, hogy ez a leghasznosabb fegyver!
  • A - autofire. Impozáns tűzgyorsasággal lövünk - sajnos - csak előrefele. Igazán lehetne szérafelszerelés...

A menüben kétféle játékmód közül választhatunk:

  • EXTEND ON: jutalom életet kapunk 15000 pontnál, és 25000 pontonként.
  • EXTEND OFF: nincs jutalomélet, de kétszeres pontszámot gyűjthetünk.

A játék talán egyetlen felróható hibája, hogy nagyon nehéz lett. Egyrészt a tempó az eredeti arcade játékok sebességét idézi, ez a Spectrum-os R-Type után kezdetben szokatlan lesz. Ráadásul a program készítője (Paul Kooistra) nem spórolt az ellenséggel... A betöltés közben válaszható örökéletnek nagy hasznát fogjuk venni, ha kíváncsiak vagyunk a játék végére. A program ugyanis nem csak egy CONGRATULATIONS felirattal szúrja ki a szemünket!

A program EXOS kompatibilis, igaz a melegreset nem működik 128Kb-os gépen, mert az összes szegmens használatban van. Változások a CPC verzióhoz képest:

  • Néha a képernyő tetején a 2. sor első fele törlődik, mert a pontszám kijelző fix 4000h címre lett helyezve, és nem frissül minden frame-ben, mint CPC-n, ez egy kis CPU időt spórolt, mivel a játék kihasználja a CPC hardver envelope-jainak előnyeit, ez 1KHz-es megszakításban lett emulálva.
  • A szint végén a "főgonosz" érkezésére figyelmeztető ALERT! feliratot CPC-n a 0-ás szín gyors váltásával rajzolta ki a program minden sorban, EP-n ez pixel kiírással lett megoldva. Ez igaz az 5. szint végén lévő szörny effektjeire is.
  • A raszter színezések szebbek lettek.
  • A betöltőképernyő Ep-s attribútum módúra lett cserélve.

Irányítás:
billentyűzet (Q,A,O,P,SPACE), beépített botkormány + ENTER, EEXT 1/2 botkormány.