2024 - Geco ügyességi |
Enterprise |
|
Commodore 16 és Plus/4 rajongók körében ismert, népszerű ez a játék. Az első verziót a Mastertronic adta ki 1984-ben C64-re, mely Tony Kelly munkája. 1985-ben kiadtak egy C16-os verziót is, de az technikailag nem igazán sikerült. A C64-es változatot 2020-ban Csabo átírta C16-ra, ezt a verziót pedig Geco írta át Enterprise-ra 2024-ben. A játék a PacMan és a kígyós játék kreatív vegyítése: kígyók kóvályognak a labirintusban, az egyik kígyó folyamatosan tojásokat rak le maga után, és az általunk irányított (bár PacMan-re a legkevésbé emlékeztető) figurával ezeket a tojásokat kell felvennünk. A kígyókkal való találkozás természetesen halálos. Az Enterprise változatban kétféle mód közül választhatunk, játszhatunk az eredeti játékkal, és egy bővített változattal. Az eredeti csak annyiban módosult, hogy amíg nem nyúlunk a botkormányhoz, addig sérthetetlenek vagyunk. Erre azért volt szükség, mert a második szint elején a kígyó szinte azonnal átmegy a játékoson, s emiatt sorban az összes életét elvesztette. A bővített változatba az eredeti 3 pályán kívül Szipucsu még 13 pályát tervezett, és a játékmenet is módosult: 3 helyett 8 élettel indulunk, és 5000 pontonként plusz életet kapunk. Ezen kívül a kígyók száma csak a 16. szint teljesítése után nő eggyel, ekkor a pályák elölről kezdődnek, majd a következő 16 szint után a sebesség is növekszik. Így sok szint után már játszhatatlanul gyors lesz a játék. Az eredeti játékban jóval hamarabb érjük el a játszhatatlan sebességet, mivel 3 szintenként kapunk eggyel több ellenfelet (kígyót), és további 3 szintenként növekszik a sebesség is. Az eredeti változatban 255, a bővített változatban 200 kígyótojást kell összegyűjtenünk egy szint teljesítéséhez. Közben a pályán randalírozó kígyókat el kell kerülnünk. A tojásokat az egyik kígyó folyamatosan rakja le, olykor érdemes lehet követni. Oldalt ki tudunk menni a képernyőből a túlsó oldalra, és a kígyók is élnek ezzel a lehetőséggel, így külön figyelnünk kell a másik oldalt, amikor a képernyő szélén kóricálunk. A játék nem jelzi ki, hány tojást kell még felvennünk a szint teljesítéséhez, de minél kevesebb tojás van hátra, annál magasabb hangot hallhatunk a tojások felvételekor. Ha összeszedtük a 200 ill. 255 tojást, egy bónusz menet (BONUS RUN) következik, a kígyók nem mozognak, és keresztülmehetünk rajtuk. Ilyenkor pontot azért kapunk, ha megesszük a kígyókat. A második szinttől egy rugóláb figura is csatlakozik ellenfeleinkhez. Ő nem bánt minket, mégis felettébb bosszantó figura: a kígyótojásokat szedi fel előlünk! Az Enterprise változatba új zenék kerültek. Szipucsu a menüben hallható és a pálya teljesítésekor megszólaló zenét az eredeti programból átdolgozta az EP képességeinek megfelelően. A játék alatti zene forrása a Long Sound című BASIC programban található Squirm volt, a pontszámtábla alá pedig egy teljesen eredeti, Enterprise-ra írt zene került. A villogó barna négyzetek a kígyók startpozíciói. Ha zsákutcába kerülnek, onnan indulnak újra. Az eredeti játékban nem voltak villogó kockák, viszont bosszantó volt, hogy egyszer csak ott terem előttünk a kígyó, ezért kerültek bele az átiratba, ez eredeti és a bővített változatba is. A program érdekessége, hogy ha magnóról töltjük be a játékot, 128-as Enterprise esetén a töltés közben nem kell a sípolást hallgatnunk, hanem helyette más élményben részesülhetünk. |