![]() |
Rescue from Zylon 1985 - Gremlin Graphics akció |
Enterprise |
1984 végén a Commodore Business Machines sajtófőnöke kettős születést jelenthetett be. Szeptembertől a cég új gyárában, Corby-ban készülnek azok a gépek, amelyektől a piac fellendülését várják. A karácsonyi vásárlás idején egyszerre dobhatták piacra két új terméküket, a Commodore-16-ot és a Plus/4-et. Howard Stanwort, a CBM általános igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a jó öreg Commodore 64-gyel együtt ez a három gép lesz a legjobb kínálat a karácsonyi számítógép-piacon. A C-16-ot a VIC-20 utódjának tekintették, a Plus/4-ről pedig Mr. Stanworth így nyilatkozott: "sok örömet nyújtó gép a komoly felhasználóknak".
A Commodore-16-ot 139.99 fontért, a "nagyobb testvért" 299.99 fontért dobták piacra. A teljesítményükhöz képest ez hihetetlenül olcsó árnak számított. Sokan arra gondoltak, hogy a két gép tarolni fog, s talán még felül is múlják a VIC-20 és a Commodore 64 sikerét. Ez nem kis meglepetés lett volna, hiszen mindkét korábbi típus az eddig legnagyobb példányszámban eladott négy(!) személyi számítógép között volt akkor ( Commodore-64: 2 750 000 darab, VIC-20: 1 310 000 darab).
Nos, a jóslatok nem jöttek be. A C-64 nem vonult be a technika-történeti múzeumba - sőt továbbra is listavezető maradt a személyi számítógépek top-listáján. Az "ikrek" korántsem arattak olyan sikert, mint az várható volt. A C-16 angliai gyártását hamarosan leállították, és a távol-keleti kitelepítéstől várták, hogy úgy-ahogy megússzák a nagyobb kudarcot... A Plus/4-nek is erőteljesen leszállították az árát. 1985 novemberében már száz font alá zuhant annak a csomagnak a kiskereskedelmi ára, amely a Plus/4-en, a Data recorderen és a gépkönyveken kívül a botkormányt, sőt tíz sikeres szoftvert is tartalmazott. C-16, Plus/4 és kicsit később a C128 üzleti sikertelensége mellett a Comodore céget bizonyosan nem vigasztalta, hogy amikor a Plus/4 nagykereskedelmi ára 62 dollárra esett, kezdetét vette egy - az Enterprise-éhoz hasonló - kis magyar "sikertörténet", melynek kicsúcsosodásaként a Plus/4 hazánkban iskolaszámítógép lett (a 62 dollár kevesebb volt, mint bármely hazai gyártású számítógép import alkatrészeinek ára!).
Az egymással nem kompatibilis számítógépek korában a két gép sikertelenségének okát illetően a hasonló bőrben járó Enterprise rajongóknak is bizonyára vannak tippjeik. Itt és most csak egyet említenék meg: maga a C16. A software-kiadóknak nyilván nem volt érdekük egy játékból kétféle verziót készíteni. Egyszerűbb (és olcsóbb) csak C16-on is futó verziót kiadni, hisz az fut Plus/4-en is. Ez azt jelenti, hogy a C16/Plus4 játékok döntő többsége 16K RAM-ot feltételezett, amiből a futtatni kívánt program számára kb. 12K szabad. Ez értelemszerűen nagymértékben korlátozza a futtatható játékok komplexitását, kivitelezését (mert bármennyire is "komoly felhasználóknak" szánták a gépeket, otthoni felhasználásban ez elsősorban játékokat jelent...). A CPC-k esetében nagyjából ugyanez volt a helyzet, de ott a kisebb, 64K-s gép kevésbé korlátozta a játékok színvonalát. Ott a hosszabb életút miatt születtek 128K-s játékok nagyobb számban.
Példaként elég, ha megnézzük a Beach Head, Commando vagy a Ghost 'n Goblins C16/Plus4 változatát: a "botrány" és "gyalázat" a legesélyesebb jelzők amik eszünkbe jutthatnak, még 1985-ös szemmel is...
Mégis, a csak C16-ra tervezett játékok között van néhány igazán szórakoztató játék, melyek parádésan zsonglőrkődnek a kevéske memóriával! Ilyen az itt - a szokásosnál hosszabb bevezető után - bemutatott Rescue From Zylon is. A Gremlin Graphics 1985-ös játéka a korabeli (kevéske C16-os) szaksajtóban sok elismerést nem váltott ki. A 33%-os értékelés a "sivár" grafikát húzta le, részben igazságtalanul, hisz a grafikát inkább "funkcionálisnak" nevezhetnénk egy viszonylag összetettebb játékmenet mellet. A nem túl lelkes sajtóvisszhang ellenére a számtalan újrakiadást megért játék (hívták már Airship, Zeppelin néven is) mégis belevésődött a C16/Plus4-esek tudatába, 1990-ben legalábbis sokat játszottuk a gimnáziumban... Úgy tűnik Geco passziója (a CPC-ről, Spectrum-ról és más Z80-as rendszerből konvertálás mellett), hogy az Enterprise-zal köszönő viszonyban sem lévő, tök más platformok játékait írja újra EP-re. Ennek hála, feleveníthetem gimnáziumi emlékeimet...
|
Zylon bányájában 28 geológus csapdába esett. Valamilyen okból a talajvíz rövidesen elárasztja a barlang üregeit. Az egyetlen, kellő gyorsaságot ígérő mentőeszköz egy léghajó. A szűkös járatokban precízen irányítva a léghajót kell egyenként megközelíteni és a fedélzetre venni az integető geológusokat. A barlang falával történő legapróbb ütközés, vagy egyetlen, a léghajóra lehulló savas csepp is egy hibapontot eredményez. Minden felvett geológus után viszont egy hibapont levonódik "eredményünkből". Lényeg a lényeg: ha begyűjtjük a tízedik hibapontot, léghajónk látványosan megsemmisül (GAME OVER). Ugyanez az esemény történik meg, ha vízbe csobbanunk. A barlang járataiban különböző értékes ásványok is itt maradtak, ezeket pontszámunk gyarapítása érdekében felvehetjük, de begyűjtésük nem szükséges a feladat teljesítése szempontjából. Irányítás: Enterprise-on már nem szempont a 16K-s méret, így a programba bekerült 3 zene is, de 64K-s gépeken csak egy szól.
|