Beach Head

1984 - US Gold

akció

Forrás:
Enterprise játék

Spectrum (48k)

Enterprise

Biztosan sokat halottatok már erről a játékról, ha van C64-es géppel rendelkező ismerősötök. A "US GOLD" software-ház adta ki '84-ben. Feladatunk, hogy eligazítást tartsunk egy önjelölt diktátornak, Kuhn-Lin-nek arról, hogy nem szép dolog a világot terrorizálni hatalmasra duzzadt magánhadseregével. Sajnos ez a Kuhn-Lin elég keményfejű legény, nem nagyon ért a szép szóból...
A kitűnő hanghatású és grafikájú játék minden bizonnyal nagy örömet szerez azoknak, akik megismerik ezt a programot. Az Enterprise változatban kicserélték a hangokat, így még élvezetesebb ez a remek játék. Célod az ellenséges sziget megtámadása a tenger felöl. Ehhez le kell győznöd a diktátor flottáját és légierejét, partraszállni, és elfoglalni a főhadiszállást. A programot a szokásos módon töltsd be, a betöltés Ideje alatt egy színvonalasan elkészített csatajelenetet láthatsz. A sikeres betöltés után bejelentkezik a címkép, amin látható a program készítőinek neve, a játék címe, valamint az alsó sorban egy angol felirat: "Press key to menu" vagyis "Nyomj le egy billentyűt a menühöz". Ha ezt elmulasztod, pár másodperc eltelte után egy demonstrációs-játék kezdődik. Tetszőleges billentyű leütése után ismét a főmenüben vagy:

S - Start - Játék elkezdése
J - Select joystick - Joystick kiválasztás
I - Instructions - Játék szabályok lemertetése
P - No of Players - Játékosok száma
K - Deflne keys - Billentyű definiálás (Left - Balra, Right - jobbra, Up - Fel Down - Le Fire - tűz, Halt - állj)
Amennyiben a bill. definiálások közben valamit elrontottál, nincs semmi baj, mert a program megkérdezi: "OK Y/N" "Rendben Igen / Nem".
L - Skill level - Játék erőssége: Skill easy - Könnyű, Skill fair - Közepes, Skill hard - Nehéz

Ha minden tényezőt beállítottál, üsd le az "S" billentyűt, ekkor a program megkérdezi a nevedet és utána kezdődhet a csata! Először a partrészlet sematikus rajzát láthatod. A villogó célkereszt jelzi hajórajodat, amit vagy a képernyő felső részén fényesen villogó. tengerszoroshoz, vagy az öbölbe irányíthatsz. Amennyiben a tengerszoros felé veszed utadat, bejutsz egy aknákkal telitűzdelt átjáróba. Célod, hogy 10 hajódból minél többet sikeresen átvezess a szemközti kijáraton. Áthaladás közben ügyesen kell lavíroznod sziklák, aknák és torpedók sörűjében, amelyeket a program rendszres időközönként véletlenszerű mintában indít el! Ha sikerült hajóidat átjuttatni a szoroson, újra a partrészlet sematikus rajzát láthatod. Választhatod azt is, hogy nem a tengerszoros felé mész, hanem rögtön megütközöl az öbölben található ellenséges flottával, de ilyenkor sokkal keményebb ellenállásra számíts.

Ezután a tengeröböl a felé vedd utadat. Eljutottál a játék legjobban megrajzolt és a legtökéletesebb hanghatásokkal megalkotott részéhez. Itt egy repülőgép- anyahajáról felszálló bombázó és vadászgépek kilövése a cél. Te egy csatahajó légvédelmi ágyúját kezeled. Igyekezzél minél hamarabb minél több ellenséges gépet leszedni, mert ők is megsemmisíthetnek téged. Figyelj az időnként keresztben elhaladó bombázóra, ugyanis ennek a kilövéséért nem kevesebb mint 2000 pontot kapsz.
Ha sikerült eléggé megritkítanod az ellenséges légierő gépeit-, az ellenséges hadiflottát kell szétverni, mely eddig csak a repülőgéphordozó anyahajót kísérte. Itt az a célod, hogy az előtted látható hajókat minél előbb el kell süllyesztened. Sietni kell mert rád is lőnek, és igen hamar becéloznak. Tájékozódni arról, hogy kiljebb vagy beljebb vidd az ágyúcsövet a jobb alsó sarokban tudsz. Ha a lövésed túl hosszú, akkor TOO LONG x üzenetet kapsz, ha rövid akkor pedig TOO SHORT x (az x mindkét esetben a méterek számát jelzi). Nem feltétlenül azt a hajót érdemes lőni, ami éppen tüzel... Az ágyúcsövet fél fokonként tudjuk le-fel mozgatni, az ágyúcső fél fokos elmozdítása 100 méter eltérést jelent a lőtávolságban (Vagyis, ha 1200 méterrel rövidebb a lövésünk, 1200/100/2= 6 fokot kell emelnünk az ágyúcsövön.). Javasolt a hajókat sorban célbavenni, mivel az első hajó mindenképpen eltalál, így pedig a következőnek már kevesebb esélye lesz (mivel addigra elsüllyed).

Ha minden hajót kilőttél, akkor ezt a feladatodat is sikeresen teljesítetted, flottádat a tengerpart felé irányíthatod. Minden hajód két tankot tud szállítani, a megmaradt hajóid által szállított harcjárművekkel indulsz a szárazföldi támadásra. A szárazföldön az első feladatod az, hogy tankodat a harcmezőn átirányítsd, de vigyáznod kell mert rengeteg ellenség leselkedik rád. Nemcsak az ellenséges tankok jelentenek veszélyt, hanem a rengetek tankakadály, árok, fal. Ha bámulatos ügyességgel átlavíroztál e pályán, akkor következik az utolsó akadály. Méghozzá az, hogy a dombon álló lassan feléd forduló hatalmas ágyút kilődd. Ez úgy lehetséges, hogy az éppen fehér lőrésen át belősz (összesen tíz lőrés van). Nem szabad megvárnod amíg teljesen feléd fordul, mert akkor lő... és sajnos mindig talál. Ha nem vagyunk elég gyorsak, és az ágyú kilövi a tankunkat, a tengerpartról újabb tankkal indulhatunk a bunker megsemmisítésére. (Szerencsére az egyszer eltalált lőrések nem fognak újra világítani.) Az ágyú kilövése után nincs már több feladatod. A partraszállás sikerült, az ellenség főhadiszállását elfoglaltad.

Életek száma: POKE 32963,x
x helyére 1 és 255 között bármit írhatunk, de ha nagyon sokat írunk be a képernyő egy "kicsit" érdekesen fog kinézni. Javasolt max. 30-at beírni.