Prince of Persia

1990 - Broderbund Software

Akció

Enterprise

Amstrad CPC

A New York-i Jordan Mechner 15 éves volt, amikor első számítógépét megkapta, ami egy Apple II volt. Mechner teljesen beleszeretett, rögtön elkezdett készíteni rá egy játékot, amihez mozgástanulmányokat is végzett. Még javában a Yale Egyetemre járt, amikor a Karateka 1984-ben megjelent. A játék a sikere és a kritikusok elismerése nem kevés részben a szereplők élethű mozgásának volt köszönhető. A Karateka azonban csak alapozás volt Mechner következő játékához, amit 1985-ben talált ki, de mivel egyetem mellett egyedül csinált mindent, apránként készült el, és a program csak 1989-ben jelenhetett meg. Apple II ekkor már több mint tízéves, kifutó modell volt, de a négyszínű eredeti programot átportolták szinte minden platformra, ami a kilencvenes évek elején számított, így a játék kétmillió példányban kelt el. A legkelendőbb akkor már a PC-s változat volt, és talán nem túlzás, hogy alaposan felbolygatta az addig csak szárnyait bontogató PC-s játékok piacát. A játék - mai szemmel is - szépnek mondható grafikája meggyőzött minden kételkedőt, hogy a PC is lehet nagyon jó játék-platform.
Az Enterprise és a Spectrum sokáig kimaradt a "jóból" de Geco-nak köszönhetően immár az Enterprise-on futtathatjuk a játék Amstrad CPC verzióját, ami - elfogultság nélkül mondhatjuk - a legjobb 8 bites konverzió! (A Spectrum verzió "nem hivatalos" változat, Oroszországban készült.)

PC, Amiga
Apple II
Atari ST
Genesis
Spectrum
Amstrad CPC, Enterprise

Mechner egy klasszikust teremtett, aminek története és figurái a Bagdadi Tolvaj c. 1940-es filmre épülnek. A történet szerint Jafar, a gonosz varázsló szemet vetett szívünk választottjára, aki történetesen egy hercegnő. Hogy félreállítson az útból, palotájának börtönébe vetett, a hercegnőt pedig elrabolta, és szintén a várában tartja fogva (egy pár emelettel feljebb mint minket, ahol a vendéglátás relatíve szívélyesebb, mint a pincében...) A varázsló mindössze 60 percet adott a hercegnőnek, hogy megfontolja házassági ajánlatát. Mindez természetesen némileg birizgálja igazságérzetünket, ezért elhatározzuk, hogy megszökünk és természetesen kiszabadítjuk a hercegnőt. Egy óvatlan pillanatban sikerül is kijátszanunk az őrök figyelmét...

A játék kezdetén ott állunk tehát a börtön egy félreeső sarkában fegyver nélkül. Talán mondani sem kell, hogy a palotában mindenki karddal közlekedik (minket leszámítva...), tehát először nekünk is szert kell tenni egy kardra. Sajnos a palota nincs igazán jó állapotban, ezért helyenként omlásveszélyre kell számolnunk: ha rossz helyre lépünk, nyomunkban beszakad a padló. Ez az első képernyőn rögtön jól is jön, hiszen csak így tudunk továbbjutni lefelé. Ha omlásveszélyes platformdarabok közelében ugrunk egyet, megremegnek. Vigyázzunk, ha túl magasról esünk le megsérülünk! Ezért mielőtt a leszakadó padló helyén keletkező lyukba beleugornánk, inkább álljunk a lyuk szélére, fordítsunk hátat neki, és a le billentyű megnyomásával szépen-biztonságosan lemászunk.
Hmmm. Talán ideje volna átnézni az irányítást:

  • Jobbra - balra: futás jobbra-balra,
  • bal SHIFT + jobbra-balra: lépés jobbra-balra,
  • le: gugolás, mászás le,
  • fel: ugrás: mászás fel,
  • bal SHIFT, tűz: tárgy felvétele, vívás,
  • jobb SHIFT: hátralévő idő kijelzése,
  • PAUSE / HOLD: játék szüneteltetése,
  • CTRL+ S: hangok ki/be,
  • CTRL +G, CTRL + E: szint újraindítása,
  • CTRL + R: kilépés a játékból, program újraindítása.

Ugorni természetesen nem csak felfelé, hanem jobbra-balra is tudunk fel+jobbra-balra. Ugorni tudunk helyből és nekifutásból is, fontos azonban tudni, hogy nekifutásból nagyobbat tudunk ugorni! Zuhanás közben a tűz (bal SHIFT) billentyűvel meg tudunk kapaszkodni. Erre a hetedik szint kezdetén mindenképpen szükségünk lesz!
A képernyő alatt a játék kezdetén három piros háromszöget láthatunk  ezek jelzik az "energiánkat". Minden sérülés hatására egy háromszögünk elvész. Játék közben módunk van gyógyítani a sérülésünket: ha találunk a földön egy üvegcsét, melyből piros füst kavarog, a tűz gomb (bal SHIFT) megnyomásával elfogyaszthatjuk. Ne legyünk azonban mohók: a lila füstöt eregető üvegcse mérget tartalmaz, amelyet elfogyasztva elvész egy háromszögünk (balra a 2. képen látható a kétféle üvegcse.). Gyógyító üvegcséből kétféle van: a kisebbik csak sérülésünket tudja gyógyítani, a nagyobbik üvegcse tartalma megnöveli erőnket, vagyis egy újabb háromszöget kapunk.
A játék összesen 14 nehézségi szintet tartalmaz. Minden szinten meg kell találnunk a bejáratot a következő szintre. Az utolsó, 14. szint végén a hercegnő vár ránk. A 3. képen látható ajtót kell keresnünk. Ha az eső szint kezdő képernyőjén leesünk, jobbra van a kijárat, utunkat azonban egy őr állja el. Kardunk nem lévén (elvileg) nem tudunk átjutni rajta, ezért kénytelenek vagyunk előbb fegyvert szerezni. (Az első szinten azonban lehet csalni egy kicsit: ha szaladunk az őr felé, és a közelébe érve "átugorjuk", kicselezzük és tovább mehetünk a második szintre. A kard is nálunk lesz!) Ha megtaláljuk a fegyvert, most már mehetünk a kijárathoz. Ha találkozunk egy őrrel, először is álljunk meg vele szemben, kellő távolban! Ekkor automatikusan elővesszük a kardot. Ha túl közel megyünk az őrhöz fegyver nélkül, nem lesz időnk elővenni a kardot, ilyenkor az őr az első szúrásra megöl! Ha elővettük a kardot, a képernyő alatt jobb oldalon, a mienkhez hasonló módon megjelenik az őr energiája. A játékban előrehaladva egyre "masszívabb" őrökbe fogunk botlani. A vívás nagyon egyszerű: a tűz megnyomásával szúrunk a fel megnyomásával védünk. (A le megnyomásával elrakjuk a kardot, ezt lehetőleg ne tegyük vívás közben...) Az egyszer megölt őrök nem élednek fel újra, ha elhagyjuk a szobát, azonban nem felejstsük el, hogy egy varázsló az ellenfelünk! Ne csodálkozzunk, ha a megölt őr helyén legközelebb esetleg egy csontváz fogad minket karddal a kezében! Mint tudjuk előhalottat élő nem tud megsebezni, ezért csak úgy győzhetjük le őket, ha szakadékba lökjük őket. (Ha eltaláljuk őket a karddal, hátrálnak.)
Az őrökön kívül egyéb akadályok is az utunkat állják:

  • Mély vermek: az alján ráadásnak általában karók is találhatóak...
  • Leomló padló: Át tudunk rajta futni, de mögöttünk leomlik. Ha megállunk rajta, mi is leesünk. A leomlott padló nem "épül fel újra", ha elhagyjuk a képernyőt!
  • Csapdák: közeledtünkre karók ugornak belőle elő: csak lépkedve tudunk átjutni rajta, vagy egyszerűen átugorhatjuk. (Egy csapdát az ötödik képernyőn láthatunk: a verem túlsó oldalán a padlóban apró lyukak látszódnak: ezekből ugornak elő a dárdák)
  • Szabályos időközönként lecsapódó pengék: megfelelő ritmusban átfuthatunk rajtuk.

A leomló padló néha a segítségünkre lehet: ha felugorva ütögetjük a mennyezetet, a leomló padló (mely jelen esetben mennyezet) mozog, ha egy párszor beleütünk a mennyezetbe, ahol mozog, leszakad, és mi fel tudunk kapaszkodni a keletkezett lyukon!
A legtöbb bonyodalmat az ajtók fogják jelenteni: az ajtók csak akkor nyílnak ki, ha megtaláljuk a hozzá tartozó kapcsolót és működésbe hozzuk. A kapcsolók a padlóba vannak építve, ha ráállunk, átfutunk rajta, akkor lép működésbe (ezt hangjelzés is kíséri). A kapcsoló, és a hozzátartozó ajtó nem mindig ugyanazon a képernyőn van, sőt, néha igen nagy távolságokban vannak egymástól! Ez azért kellemetlen, mert a kinyitott ajtók, csak egy ideig maradnak nyitva, utána lecsukódnak, ilyenkor csak a kapcsoló újbóli működtetésével nyithatjuk ki újra! Vigyázat! Vannak olyan kapcsolók, amelyek azonnal lezárnak egy nyitott ajtót! Ezeket át kell ugornunk. A játékot megadott idő alatt kell teljesíteni: összesen 60 perc áll rendelkezésünkre a hercegnő kiszabadítására. A program az életeket nem számolja, de ha meghalunk, a szint elejétől próbálkozhatunk újra. Ha lejár az időnk, a játék végetér, és az első szinttől kell újrakezdenünk a játékot.

Geco egy feltört változatot írt át, így a játék elején kérhetünk sérthetetlenséget, és örökidőt (a sérthetetlenség nem óv meg minket attól, hogy ha egy mély gödörbe esünk, amiből nem lehet kimászni.) Ezen kívül beállíthatjuk, hányadik szinttől szeretnénk indítani a játékot.
Az irányítás történhet külső, belső botkormányról, vagy háromféle billentyűzetkiosztás közül is választhatunk.

Térkép:
(A térkép a PC-s változatból készült, de ez ne zavarjon senkit, csak a grafika különbözik!)
1. szint
2. szint
3. szint
4. szint
5. szint
6. szint
7. szint
8. szint
9. szint
10. szint
11. szint
12. szint
13. szint
14. szint