Orient Express

1985 - Entersoft

puzzle

Forrás:Enterprise játék

Enterprise

Igen kellemes időtöltést szerez magának az, aki megvásárolja az ENTERSOFT software-ház ORIENT EXPRESS nevű játékát. Leginkább azoknak ajánljuk, akiknek már elege van a sok akció és kalandjátékból. A gyerekek által kedvelt kirakósjáték számítógépes megfelelője ez a program. Gyors gondolkodásra és még gyorsabb cselekvésre késztet.
Az Express-t, útja során, banditák támadják meg; ezért a véletlenszerűen kirakott síneket úgy kell egymáshoz mozgatnunk, hogy elkerüljük a banditák támadását és a vonat a jelzett állomásra beérjen. Onnan újabb városba indulhatunk tovább. A program sikeres betöltése után a következő feliratot látjuk:

Az ENTERSOFT bematatja az ORIENT EXPRESS-t
Készítette: P. BATES / ED HICKMANN
F1-gyel hang ki/be Kérem a játékosok számat 1-4-ig.

A feliratból láthatjuk, hogy az egyszerű, de kellemes zenét és a mozdony hangját ki tudjuk kapcsolni, továbbá, a játékban max. 4 játékos vehet részt. Amennyiben 10-15 másodpercen belül nem ütjük be a játékosok számát, a demonstrációs játék következik, melyben a program bemutatja önmagát. Igen hasznos dolog ezt megnézni, hiszen ismereteket szerezhetünk a majdani játékunkról. Tehát megjelenik a játék:

PLAYER ONE DEMONSTRATION GAME SPACE/FIRE QUITS

A felirat utolsó sora jelzi számunkra, hogy a space, illetve a tűz billentyű leütésével lehet kiszállni a bemutató-játékból. Amennyiben már megfelelő ismeretekre tettünk szert vágjunk neki a nagy útnak a demóból való kilépés után beütjük a játékosok számat. A képernyőn kb. 2-3 másodperc múlva megjelenik:

PLAYER ONE

vagyis az első játékos következik. A vonatunk Londonból indul és a joy mozgatásával kell a pályát a vonat előtt elrendezni. A sínek zöld kockában vannak elhelyezve, egyetlen egy üres hely van, amely a háttér színével megegyezik. A sínpálya részeket az üres hely mozgatásával tudjuk állítani a belső, illetve külső joystick-el az alábbiak szerint:
joy balra : pályarész balra
joy jobbra: pályarész jobbra
joy felfelé: pályarész felfelé
joy lefelé: pályarész lefelé
A pályán felbukkanó esetleges akadályt (piros négyzetben emberke áll feltartott kézzel - biztosan a banda embere -, vagy ugyanolyan piros négyzetben egy hatalmas fa) természetesen ki kell kerülni, különben vonatunk felrobban. Amennyiben nem vagyunk elég gyorsak, s a sínpálya a mozdony előtt nem a megfelelő, akkor akadályba ütközünk és felrobbanunk. Egy játékosnak egy játékban 3 vonat áll a rendelkezésére. Pontszámunkat (SCORE) akkor növeljük, amikor a vonatot egy zöld négyzetre irányítjuk (tehát a sínpálya folyamatos), ekkor a négyzet világos színű lesz, a pontszámot 2-vel növeltük. Amikor sikerült az állomásra beérni jutalom pontot kapunk. Az általunk felépített pályán egy piros négyzet mozog, mely visszafesti zöldre a sárga pályát, de minden sínre ezért plusz pontot kapunk. Ezután a következő város (PÁRIZS) az uticél, és a pályánk valamivel bonyolultabbá válik. Minden egyes uticél esetén a pálya nehézségi foka tovább növekszik. Ha egy játékon belül elveszítettük mindhárom vonatunkat, akkor a GAME OVER PLAYER X felírat jelenik meg, ami annyit jelent, hogy az X játékos (one, two, three, four) számára a játék véget ért, ezután már csak újabb játékban vehet részt. Amennyiben a játék során elért pontszám alapján a csúcslistára felkerülhet, erről a következő üzenet tájékoztatja:

PLAYER X
Yoo have obtained a high score
(magas pontszámot értél el)
Please enter initials (kérem a monogramodat (max. 3 kar.))

A név beírása után - ha van további, listára felkerülendő játékos - az ő nevük beírása következik. A végén megjelenik kék négyzetben a TOP TEN csúcslista. Lemérhetjük, hogy gyorsaságban, gondolkodásban hol tartunk, barátainkkal élvezetes versenyt vívhatunk a listán való jobb helyezés elérése érdekében. Ha kissé figyelmetlenek voltunk, és elért pontszámaink alapján nem kerülhettünk be a legjobb 10 közé, abban az esetben nevet nem kér a program, csupán a csúcslistát matatja be. A TOP lista megtekintése után a kezdő felirat jelenik meg, s a játékosok számának beírása után újra kezdhetjük a. játékot. A játék folyamán az alábbi akadályokkal illetve segédeszközökkel találkozhatsz:
Akadályok: terrorista, kidőlt fatörzs, sziklaomlás, távirányítású bomba és a postakocsiban időzített bomba.
WATER: víz 10 pont COAL: szén 20 pont
BONUS: jutalom 30 pont FOOD: étel 40 pont
OIL: olaj 50 pont TOOLS: szerszámok 60 pont

Külön felhívjuk a figyelmeteket az óra szerepére a játék során, mivel ez az időmérő szerkezet érdekes módon működik: ciklusszámlálója 22 másodperces. Amikor a sínek szerkesztése során olyan nehézséged támad, melyet csak úgy tudsz elhárítani, hogy meg kell állítanod , az Orient express-t, egy határozott mozdulattal nyomd le a Space billentyűt. A futamon belül minden egyes alkalommal ahányszor a space lenyomásra került az óra tovább ketyeg. Ha lejárt az időd a vonat ismét tovább robog következő célja felé. Minden elveszett életeddel (mozdony) az óra kinullázódik. A program külső joystick-kel is mind a két típusú gépen futtatható. Kellemes időtöltést kívánunk ehhez az egyszerű grafikájú és zenéjű, de mégis ötletes, kedves kis játékhoz!

Ez a program is azok közé tartozik, amelyet már az Enterprise forgalmazásának kezdetekor meg lehetett vásárolni (352 Ft-ért). A program egyébként egy kicsit (nagyon) hasonlít egy Spectrum programra, a Locomotion-ra...

Zene (MP3)

Blues remake (MP3) - Dobrosi Szabolcs