Lands of Havoc

1985 - EnterSoft

akció, mászkálós

Enterprise

 

 

 

 

 

 

 

A Lands of Havoc az egyik első Enterprise játék (a Microdeal készítette és az Entersoft adta ki, még az angliai forgalmazás idején), így természetesen hazánkban is az első programok között volt a boltokban. A Microdeal-nek ez az egyetlen kiadott Ep-s játéka. Nem konverzió, hisz se CPC, se Spectrum változata nincs, van viszont C64 és Atari ST verzió, melyek gyakorlatilag ugyanígy néznek ki.
Sajnos hazánkban senki nem tudott játszani a játékkal, ami nem is meglepő a hazai kiadás szűkszavú "játékismertetőjének" elolvasása után:
"A Sötétség urai megszállták ezt a földet: a Te feladatod a gonoszok elűzése, a jók megmentése. Ehhez sok segítséget találsz utad során, de sok ellenséggel is meg kell küzdened. A Sötétség urainak titka egy ládában elrejtve található a lidérces kastélyok közül valamelyikben, de előbb meg kell találnod az eszközt, amivel ki lehet nyitni."
Nos, aki ezt írta bizonyosan nem játszott a játékkal. A C64-es verzióval se jobb a helyzet hazánkban, egy hazai C64-es portál humoros ismertetője ennyiből áll: "Dinoruhába bújt fickónkkal kell ártatlan macikat lődözni."
Az eredeti angol, nagydobozos kiadásából azonban részletes ismertető pottyan ki (meg még más is, amiről hamarosan szó lesz), melyből már kiderül, hogy - bár a játék egy "egyszerű labirintusos játék" - a játék lényegesen összetettebb és grandiózusabb, mint holmi "egyszerű" macilövöldözés...

A történet szerint az egykor boldog és virágzó birodalmat megszállták a Sötétség urai (a program Dark Lord-oknak hívja őket). A Sötétség urai és a varázslattal megidézett démonaik tartják most rettegésben a birodalmat. Természetresen mi vagyunk a hős, az emberek utolsó reménye, akinek el kell pusztítani a Sötétség lordjait... Ehhez természetesen egy mágikus tárgyra lesz szükségünk. Apró szépséghibája a tervnek, hogy ez a tárgy halandókra (azaz ránk is) végzetes hatással bír. Az egyetlen varázsló, aki ismeri a démonok legyőzésének mikéntjét már rég halott, de talán a feljegyzéseiből megtudjunk valami hasznosat.

Az első szinten 9 jól elkülöníthető részből áll a térkép (ez a birodalom területe). Ezen 3x3-képernyőnyi területeknek külön nevük is van, amiket a játék elején is kiír a gép. Ez a 9 rész azonban mindig véletlenszerűen kerül egymás mellé, a játék indulása előtt a gép kiírja, milyen felállásban kerülnek egymás mellé az adott pályarészek, és játék közben jobb oldalon lent a pályarészek kezdőbetűi is utalnak azok elhelyezkedésére. Ezek a pályarészek a következők:

Gardens
(kertek)
Jungle
(dzsungel)
Mystics
(titokzatos terület)
Wild Wood
(vadon)
Forest
(erdő)
Castles
(kastélyok)
Village
(falu)
Desert
(sivatag)
Graveyard
(temető)

Akinek még volt szerencséje a boltban az eredeti angol kiadású programot megvásárolni, egéralátéthez hasonló kártyákat is kapott hozzá a dobozban. Minden "alátét" egy-egy említett pályarészt ábrázol, annak a térképét, kissé sematikus módon. A játék indulásakor felkéri a játékost a számítógép, hogy a kiírt módon helyezze egymás mellé az "egéralátétekből" a pályarészeket, így összeállítva a birodalom térképét. A játékmenet igazából nem tűnik túl bonyolultnak: Emberkénkkel rohanunk képernyőről-képernyőre, a végeláthatatlan számban előidézett démonok között. Esetleg leállhatunk lövöldözni (végtelen muníciónk van), ennek szépséghibája, hogy csak jobbra-balra tudunk lőni, miközben felfelé, vagy lefelé haladunk nem!
Első dolgunk faluban (Village) lévő könyvtárban információt gyűjtenünk a démonok legyőzésének mikéntjéről illetve az ahhoz szükséges eszközről. Ha megtaláljuk a könyvet, annak felvételekor a következő információkkal leszünk gazdagabbak:

Ahh, megtaláltad a könyvem! A sötét lordok titka a ládában található, a kastélyokban elrejtve. De előbb meg kell szerezned, amivel kinyithatod. Kaparintsd meg a hamvaimat a temetőből! Annak varázsereje az egyedüli lehetőség.

Következő utunk tehát a temetőbe (Graveyard) vezet, ott a második tárgyunk az urna, amit ha felveszünk, mehetünk tovább a kastélyokba (Castles), ahol felvehetjük a harmadik tárgyat, a ládát. A ládát felvéve ismét üzenetet kapunk:

A sötét lordokat nem találhatod meg ezen a földön, csak jóval túl rajta. Csak a vadonban lévő koponyán keresztül lehet eljutni hozzájuk. De előbb be kell gyűjtened egy talizmánt a misztikus területről, egy kulcsot a kertekből és egy halálfejet a sivatagból. Gyűjtsd ezeket össze ebben a sorrendben és megvédenek a koponyától!

Ha nem hallgatnánk a tanácsra, és máris a koponyához sietnénk, annak képernyőjére belépvén máris tapasztalhatjuk a koponya végzetes bénító hatását. A negyedik tárgy tehát, amit fel kell vennünk, a talizmán Mystics-ből, az ötödik a kulcs a kertekből (Gardens), a hatodik a halálfej a sivatagból (Desert). Ha a hatodik tárgyat, a halálfejet is felvettük, további fontos információkat tudhatunk meg:

Készen állsz, hogy megérintsd a koponyát! Ha ezt megteszed, egy földalatti labirintusba kerülsz. Az egyetlen segítség, amit adhatok: Találd meg a kaput! Ez az út le a varázslókhoz, de csak akkor juthatsz be, ha legalább 5 token van nálad.

Most már mehetünk a koponyához, nem fog ártani, és átjuthatunk a következő szintre:

Minden tőled telhetőt megtettél ezen a pályán. Most le kell ereszkedned a trollok barlangjába. Ez az egyetlen út a sötét lordokhoz. Az (egéralátétes, a kazettához kapott) térképeidre már nincs szükséged, innentől magadra vagy utalva.

A második szinten belépünk a földalatti világba, itt a jobb oldali kijelzőpanelen is történnek változások (a pálya leosztása helyén egy lord és egy token számláló jelenik meg). A játék összesen 16 szintet tartalmaz, a második szinttől a feladatunk 9 sötét lovag felkutatása és elűzése (oda kell csak hozzájuk sétálni). A földalatti pályákat nem keveri a gép, viszont jóval nagyobbak. Mindegyiken van egy vagy több kijárat, amelyek másik pályára vezetnek. A lordok keresése mellett tokeneket is gyűjteni kell. Minden szinten 7 token találhatunk, ebből minimum 5 tokent kell gyűjteni, hogy valamely kijáratot használhassuk. A föld alatti pályákat csak a megfelelő sorrenden lehet bejárni (azaz megfelelő kijáratokon kell kimenni). Ha rossz kijáratot választunk, onnan esetleg nincs visszaút, nem tudsz minden lordot felkutatni. Néhány helyen vissza lehet jutni korábbi pályára, ilyenkor a már ott felvett tokenek visszakerülnek a helyükre, ebből újra meg kell ötöt szereznünk valamely kijárat használatához.
Akik esetleg a Sabre Wulf 256 képernyős labirintusában klausztofóbiás érzéstől szenvedtek, bizonyosan elégedettséggel tölti el, hogy itt bő 2000 képernyőn (!) bolyonghatunk. Ekkora játéktéren már nem bolyonghatunk össze-vissza, de egy labirintus elég jól bejárható ha pl. mindig csak jobbra tartunk. Néhány pályán hasznos segítséget olvashatunk, ezeket érdemes megjegyezni! A játék egyébként elég nehéz, még úgy is, hogy minden szint után jutalom életet kapunk, esetleg az örökéletes változat segíthet ezen a problémán...
A játék végeztével (akár életeink elvesztése után, akár az utolsó szinten lévő lord előzésével) százalékos értékelést kapunk eredményünkről. Ebbe beleszámít, hány lordot sikerült megtalálnunk és elűznünk, valamint a felvett tokenek is. Sok sikert a 100% eléréséhez!

A játék látványvilága szép, hangulatos, igaz a képernyők általában egyféle pályaelemből vannak összerakva és ezekből szintenként csak 1-2 van csak, de sok van belőlük és szintenként mások az ellenségek is. A színpalettát is minden szinten váltogatja a program. Ki kell emelni a zenét, ami Ep-n teljesen egyedi (C64-en teljesen más a zene, Atari ST-n hasonló a dallam), az egyszerű hangszerelés ellenére zseniális! Hosszú távon sem érez ingert az ember, hogy kikapcsolja, nem mintha lehetne... Sajnos a program nem mentes a hibától, ami a hatalmas játékterületből adódik: pályatervezési hibák miatt néhány helyen be tudunk ragadni a falba és ez a játék végét jelenti!
Mint a korai Ep-s játékokra, úgy erre a programra is igaz, hogy 64K-s gépen játszhatóbb! 128K memóriával kicsit gyorsabb a tempó, ezért érdemesebb 64K memóriával indítani, ha van javított EXOS-unk.

Irányítás:
a játék sajnos csak beépített botkormánnyal játszható.
F1 - játék szüneteltetése, F3 - folytatás.

Az 1. szint térképe (a területek minden játékban keverednek)

Az angol kiadáshoz adott térképek: