Heathrow ATC 1984 - Hewson szimuláció |
Forrás: Enterprise |
Az ENTERPRISE programokkal kapcsolatban az egyik leggyakrabban
emlegetett panasz a leírások hiányossága. Arcade játékok esetén ez nem lehet
probléma hiszen az teszi őket érdekessé, hogy nekünk kell kitalálni hogyan boldoguljunk
az ellenségekkel. Kaphatók azonban olyan játékok is, amelyeket egyszerűen lehetetlen
alapos leírás nélkül játszani. Ilyen például a Heathrow repülésirányító szimulátor
és a Cyrus Chess sakkprogram is.
Következzék a Hewson Consultants Ltd 1984-ben megjelent szimulátorának ismertetése.
A játékot úgy tervezték, hogy szimulálni tudja a Heathrow-i repülőtér irányító
tornyának összes funkcióit. A játék célja ti. repülőgépek leszállítása, minél
biztonságosabban és a legrövidebb idő alatt (max 3 perc). A feladat elég komplex
ezért a játék készítői több nehézségi szintre osztották a szimulációt, így a
játékosok könnyen elsajátíthatják fokról fokra a repülésirányítás mestertogásait.
Hogy könynyebben megértsük a repülésirányítás problematikáját, válasszuk ki
az ötös opciót a főmenünél, vagy várjunk kb. 15 másodpercet, ilyenkor a program
automatikusan demo módba megy át.
Ezután megjelenik a játéktér amely négy jól elkülöníthető részre osztható:
A repülőgépek a várakoztató stack-hez érkeznek, amelyek rádió jelekkel köröztetik a gépeket mindaddig amíg a repülésirányító nem utasítja őket a leszállás megkezdésére, illetve nem helyezi a gépet az ILS hatókörébe, amelynek segítségével a repülőgép leszállhat (ILS=Instrument Landing System). A radaron a stack-eket plusz jelek jelzik, a 4. ablakban hárombetűs rövidítésekkel vannak jelezve.
A radarképernyő közepén két párhuzamos vonal látható - ezek a fel- és leszálló
pályák amelyek 1 mérföld hosszúak és két mérföldenként osztottak. Ez azt jelenti,
hogy két fel és két leszálló pálya van. Mivel a repülőgépek széllel szemben
szeretnek leszállni, mindig a széliránynak megfelelő pályára kell leszállítani
őket. A leszálló pályáknak is van elnevezésük:
HEATHROW NYUGAT 28R
HEATHROW KELET 10L
A radaron a repülőgépek mellett egy betűt és egy számot láthatunk.
A betű az adott repülőgép hívójele, a szám pedig a repülőgép jelenlegi magassága
lekerekítve, pl. A6 azt jelenti, hogy az A repülőgép jelenlegi magassága 6.00
és 6.999 között van.
A radartól jobbra található a stack kijelző, ez ad bővebb információt minden
repülőgépről amely a radarképernyőn megjelenik, egészen addig, amíg le nem száll.
Ez a kijelző négy részre van osztva vízszintesen, minden ilyen rész egy-egy
stack-nek az adatait mutatja; a részek mellett a stack nevének hárombetűs rövidítése
látható. Függőlegesen is fel van osztva három oszlopra, az első oszlop egy nagybetűt
tartalmaz, ez a gép azonosítójele; egy kisbetűt, ez a repülőgép típusára utal;
és egy számot, amely a repülőgép magasságát jelöli. A repülőgép típusmegjelölés
az alábbiak szerint értelmezendő:
A második oszlop a - repülőgép jelenlegi irányáról ad tájékoztatót:
A repülőgép iránya fokokban mérve a következő:
360=ÉSZAK, 270=NYUGAT, 130=DÉLKELET, STB.
(A radarképernyőn az északi irány felfelé van).
A harmadik oszlop a repülőgépek sebességét mutatja mérföldekben.
A stack-kijelző tetején található még egy ablak, ahol az uralkodó szélről kapunk
információt; az első szám az irányt, a második a sebességet jelöli, pl. 240/2:
délnyugati irányú, 2 csomós sebességű szelet jelent. Ahhoz, hogy egy gépet le
tudjunk szállítani, rádiókapcsolatot kell létesíteni és a rádión keresztül kell
utasítani a repülőgépet. A rádióutasításoknak a következő a formátuma:
Az első betű a repülőgép azonosítója, a második betű maga a parancs, és ezt
követik a parancsra vonatkozó paraméterek.
A kiadható parancsok a következők:
repülőgép típus
|
Max. seb
|
Min. seb
|
ideális seb.
|
NAVAJO (l) |
180 |
120 |
160 |
FOKKER 27F (s) |
210 |
140 |
180 |
DOUGLAS DC9 (m) |
250 |
160 |
200 |
BOING 747 (h) |
250 |
160 |
200 |
CONCORDE (c) |
300 |
190 |
230 |
Röviden az a feladat, hogy a gépeket úgy vezessük rá a leszállópályára, hogy az ILS elkapja őket, ami aztán végrehajtja a leszállást. Ehhez a megfelelő szögben (+/- 40 fok) kell megközelíteni a pályát, és a magasság 3000 láb vagy azalatt legyen (leszállás helyétől számítva mérföldönként 300 láb emelkedés, tehát a 3000 láb az a 10 mérföldes távolságra vonatkozik). A sebesség pedig a repülőgép típusra megadott max. ILS sebesség vagy az alatt legyen.
A billentyűzetről elérhető funkciók:
CTRL + H | Részletes információ a programról angol nyelven. (Visszatérés a játékhoz: ENTER) |
CTRL + S | Az idő normál (alapértelmezett) sebességgel telik. |
CTRL + F | Gyorsított idő. |
CTRL + A | Eredménykijelző képernyő megtekintése. Ténykedésünk eddigi eredményéről kapunk információkat. (Hány gépet szállítottunk eddig le, illetve százalékos értékelést is kapunk munkánkról.) |
CTRL + F7 | A beépített hangszóró ki- / bekapcsolása. |
CTRL + R | A navigációt segítő RMA vonalak megjelenítése a radarképernyőn 12 másodpercig. |
ERASE | A parancssor törlése. |
STOP | Játék szüneteltetése (folytatás: ENTER) |
CTRL + X | Játék megszakítása, visszalépés a menühöz. |
Jó irányítást kívánunk!