Driller

1987 - Incentive

akció, freescape

Enterprise

Amstrad CPC

 

 

Az Incentive-et az angliai Readingben élő Ian Andrew alapította a nyolcvanas évek közepén. Andrew 1981 körül kezdte a játékfejlesztést, akkor még ZX81-re. Igazán nagy hírnevet 1985-ben szereztek maguknak, a Spectrumra, Amstrad CPC-re, C64-re és BBC Micro-ra is megjelent Graphic Adventure Creator-ral amivel képes-szöveges kalandjátékokat lehet szerkeszteni. Következő évben egy még nagyobb horderejű fejlesztésbe kezdtek: a Freescape névre keresztelt grafikus motor 3D-s világok megjelenítésére volt hivatott. A fejlesztés egy évig folyt Amstrad CPC-n, ami akkoriban szokatlanul hoszú időnek számított. A kész változatot portolták Spectrumra és C64-re.
A Freescape technológiával készült játék első darabja a Driller volt, amely inkább techdemo volt, maga a játékmenet még a későbbi Freescape-játékokkal összevetve is igen egyszerű volt. Technikailag hasonló a sorozat későbbi darabjaihoz, de a Dark Side-ban sokat optimalizáltak a kódon. Vélhetően ennek köszönhető, hogy mozgás közben enyhén elmosódnak a kontúrok, a többi játékban már nem. (Ez a Spectrum verzióban is megfigyelhető, de ott a monokróm grafika miatt kevésbé látható.). A játék megfejtése azonos a Spectrum verzióval, mindössze a látványban van lényeges különbség. Az irányítás is csaknem azonos:
P - nézőpont fel ; - kurzor ki/be
L - nézőpont le A - forgásszög növelés
Q - fordulás balra Z - forgásszög csökkentés
W - fordulás jobbra S - lépésméret növelés
O - mozgás előre X - lépésméret csökkentés
K - mozgás hátra I - input / output menü
U - megfordulás N - látótér döntése balra
R - emelkedés M - látótér döntése jobbra
F - süllyedés D - fúrótorony le
SPACE - kurzor átkapcsolás C - fúrótorony fel

Emellett használhatunk tetszőleges botkormányt is.

  • Emulátoron, az órajel növelése esetén érdemes használni az F1, F2, és F5 funkcióbillentyűket:
    • F1 - eredeti lépésméret, 5.56 fps maximális sebesség,
    • F2 - 2/3 lépésméret, 8.33 fps maximális sebesség,
    • F3 - 1/3 lépésméret, 16.67 fps maximális sebesség.
  • A célkereszt eredetileg nagyon gyorsan mozog, ezen állíthatunk az F7 és F8 billentyűkkel: F7 - eredeti gyors mód, F8 - lassabb és pontosabb;
  • Kisebb újdonság az előző átiratokhoz képest az AY emulációban, hogy a négyszögjel & zaj módot az egyes csatornákra külön is be lehet állítani, igaz, így valamivel nagyobb lett a betöltő mérete.
  • A program betöltése után többféle csalást választhatunk:
    • F1 - végtelen idő,
    • F2 - az energia nem fogy az idővel (más okokból viszont fogyhat),
    • F3 - nem fogy a pajzs az ellenséges lézerektől (de más sérülések ellen ez sem véd),
    • F4 - a fúrótornyokat energiahasználat nélkül lehet letenni (D),
    • F5 - a fúrótornyokat energiahasználat nélkül lehet felvenni (C),
    • F6 - tetszőleges magasságból le lehet esni (az esetleges gödörből viszont ettől még nem feltétlenül lehet kimászni)
    • F7 - a játék nem ér véget az elvesztésekor - tovább lehet mászkálni nulla energiával, lejárt idővel, stb. Azonban a játék befejezése így is lehetetlenné válhat például gödörbe esve vagy "Mitral" képernyőre jutva. Nyerni és az 'I' menüben Esc billentyűvel kilépni továbbra is lehet, ezeket a "játék vége" lehetőségeket a csalás külön figyeli.

A játék kiindulópontjánál a legelső képkocka időtartama ezredmásodpercben:

CPC
Ep (4 Mhz)
Ep (6 Mhz)
Ep (7.12MHZ)
771
514
337
285