




|
Bár a sakkrajongó Enterprise-tulajdonosok szerencséseknek mondhatók, hisz a Cyrus Chess amellett, hogy kényelmesen kezelhető, igen jól játszik: a "kortárs" sakkprogramokat rendre megveri. Mégis érdemes összemérni egy újabb (fejlettebb kiértékelő algoritmust?) használó sakkprogrammal. A Chessmaster-sorozat az egyik legismertebb sakkjáték sorozat. 1986-ban jelent meg az első, Chessmaster 2000 című rész, amely még 8-bites gépekre is elkészült, igaz csak jelentős csúszással: a CPC verzió 1990-ben jelent meg.
A program kezelése már nem a "hagyományos módon" történik (amikor is az egyes funkciókat billentyűlenyomással érhetjük el, a lépéseket a koordináták begépelésével tehetjük meg), hanem az újabb PC-s programokhoz hasonló módon: a lépéseket botkormánnyal vagy EnterMice egérrel mozgatható pointert vezérelve tehetjük meg, a program funkcióit pedig a felső menüsorra "kattintva" érhetjük el:
- FILE:
- PLAY:
- TAKE BACK MOVE: Visszalépés. Max. 5 lépés mélységig működik!
- AUTOPLAY: A számítógép "magában játszik". Bármely billentyű nyomva tartásával megszakíthatjuk a demót.
-
PLAY LEVEL: A gép játékerejét állíthatjuk 8 fokozatban. Sajnos az alaposabb analízishez több idő szükséges, így alacsonyabb fokozatokban nem végez valami mély analízist a program. Ebből következik, hogy az 1., 2. szint szóra sem érdemes, a 3. szint kezdő sakkozónak már megfelelő lehet. A Cyrus 4. 5. fokozatban általában még megveri, 6, 7. 8. fokozatban már erőssebben játszik a Chessmaster. A gondolkodási idő viszont ebben az esetben már szinte elviselhetetlenül hosszú, 7. 8. fokozatban "órák kérdése", hogy lépjen a program...
-
SWAP SIDES: A játszmát az ellenkező színnel folytatjuk. Ha sötéttel szeretnénk játszani, a játszma kezdetekor ezt az opciót kell használnunk, de parti közben bármikor válthatunk színt.
-
COMPUTER HELP: Ha bekapcsoljuk, a jobb alsó sarokban a gép elvileg lépést javasol nekünk. Gyakorlatilag vagy működik, vagy nem.
- OPTIONS:
-
SETUP BOARD: Játékállás beállítása. Megerősítést vár (Y vagy N billentyűkkel válaszolhatunk). Az állás beállítása kicsit körülményes de egyszerű: A figurákat egyenként tudjuk levenni a tábláról, ha megfogjuk és a sakktáblától jobbra lerakjuk. Ha a táblára fel szeretnénk rakni egy bábut, a jobb oldalon lévő bábuk közül kell "megfogni" a kívánt világos vagy sötét figurát.
Az opció kikapcsolásával fejezhetjük be az állás beállítását, ilyenkor ismét megerősítést vár a program. Sajnos a program nem ellenőrzi, hogy a felállított állás szabályos-e, így pl. király nélkül is megpróbálhatunk játszani, ami viszont nem fog sikerülni...
-
BOARD IS 2D / 3D: 2D-s és 3D-s térbeli táblamegjelenítést választhatunk. Ez utóbbi nagyon látványos, praktikussága ezzel szemben megkérdőjelezhető.
- PRINT MOVES: Talán a lépések kijelzését kapcsolja ki, de nem működik. Értelme amúgy sem lenne sok...
- SHOW COORDS: A mezők koordinátájának megjelenítését kapcsolja be/ki. A kijelzés csak a következő lépés után frissül.
- PROMOTE QN / BISH / KI / ROOK: Ez az opció határozza meg, hogy az ellenfél alapvonalára bevitt gyalog milyen tiszté változzon át. A program tehát a gyalog bevitelkor nem kérdezi meg milyen tisztet kérünk. Automatikusan az itt beállított tisztet rakja fel a táblára, remek alkalmat teremtve, hogy figyelmetlenségből véletlenül pattot adjunk biztosan nyert állásban.
Az Enterprise verziót Geco készítette, és szokás szerint több módosítás is történt a programon:
-
A program EXOS kompatibilis, fut EP64-en is, igaz ott nem működik a töltés / mentés funkció és a soft reset, felismeri a turbós gépeket, a 0bfh port értékét annak megfelelően állítja be.
- A programot nem csak külső- és belső botkormánnyal vezérelhetjük, hanem egérrel.
-
Némileg szokatlan módon - amúgy igen kellemes - zenei aláfestéssel gazdagodott a program. F1 - zene kikapcsolása, F2 - zene bekapcsolása.
- Betöltéskor választhatunk a CPC és a PC verzió grafikája között.
-
A palettaválaszték bővült, és természetesen a színek le lettek cserélve. Főleg a CPC verzióban voltak igen vadító színösszeállítások.
-
A visszaléptetés funkció eredetileg hibás volt, nem egy lépéspárt, hanem csak egyetlen lépést vett vissza. Ezzel csalni lehetett: akár többször egymás után is léphettünk.
-
CPC-n a szabálytalan lépések is megjelentek a lépéslistában, és ha egy bábut "megfogtunk" majd a helyén hagyva "elengedtünk", az is.
- A lépéslistában a sakkadást egy 'x' jelzi. Sajnos '+' karakter már nem volt szabadon (eredetileg nem volt jelezve).
-
Eredetileg semmi nem jelezte, hogy a gép gondolkozik (ami esetleg sokáig tart). Mivel a pointer sem mozgatható eközben, sőt a program ilyenkor néha szemetelt a képernyőre a felhasználó azt hihette, hogy a program lefagyott. Az Ep verzióban a szemetelés meg lett szüntetve, és egy homokóra jelzi, hogy a gép gondolkodik.
Sajnos úgy tűnik, hogy a CPC verzió készítésekor ragaszkodtak ahhoz, hogy a program fusson 64K-s gépen is, vélhetően ezért kimaradt a programból néhány alapfunkció. Pl. a program összes lépésének megjegyzése, visszajátszás funkció. A gép megnyitási repertoárja sem túl választékos. Ezeken persze könnyen túltehetjük magunkat, a program azonban két súlyos hiba is van:
- Nem ismeri a lépésismétléses döntetlent.
-
És ami már nem is "súlyos", inkább "fatális" és érthetetlen hiba: a program nem engedi, hogy egynél több (azonos színű) vezér, kettőnél több bástya, futó vagy huszár legyen a táblán! Ha egy gyalogot akarunk bevinni és vezért kérnénk, a gép egyszerűen nem hajtja végre a lépést, ha még van vezérünk. Játékállás beállításnál sem állíthatunk be ilyen helyzetet. Vagyis a program nem pontosan ismeri a sakk szabályait, nem lehet vele minden partit lejátszani!
|