Catacomb
(Tombs of Doom)

1985 - Entersoft

Akció, mászkálós

Enterprise

 

 

Bizonyára sokan hallottak a Catacomb című játékról (közismertebb nevén Tombs of Doom), a Commodore tulajdonosok Cuthbert in the Tombs címmel ismerhetik. Az Enterprise forgalmazásának idején meg lehetett venni a Centrum Áruházakban. A legtöbb ember élménye, hogy betöltik a programot, majd gyorsan ki is RESET-elték. Ennek oka, hogy a játék szinte játszhatatlanul gyors! Nyílván a játék készítői ekkorát nem hibázhattak, így valószínűleg más a probléma... Nos ez igaz is, a titok nyitja, hogy a játékot Enterprise 64-re írták! A 128K-s gépek alsó 64K memóriáját - illetve a 64K-s gépek alapkiépítésű memóriáját a NICK (videó) chip, és gépünk Z80 processzora közösen használja, ráadásul a NICK chip-nek van a memória hozzáférésben elsőbbsége! A program írói az Ep64 lassabb memória hozzáféréséhez időzítették a játékot, EP128-unk azonban a felső 64K-ba tölti be a programot, ahol nincs ilyen időzítési probléma! Mindezek ellenére idehaza - teljesen abszurd - 498 forintos áron (akárcsak a játékok többségét) kínálták a128K-s gépekhez a programot, bármiféle leírás, ismertető nélkül (a kazettaborító hófehér volt belül...) Az EXOS 2.3-al meg lehet oldani, hogy gépünk csak 64K-t lásson, így betöltve normális sebességgel fut a program.

Maga a játék egy egyszerű de szórakoztató mászkálós játék, bár a Sabre Wulf szinvonalát nem éri el: Egy hatalmas labirintusból kell kimenekülnünk, amiben különböző ellenségek próbálnak megakadályozni. Mi a labirintus legaljáról indulunk (hogy hogyan kerültünk oda, mindenki találjon ki magának egy sztorit...), és fel kell evickélnünk a felszínre. Megjegyzem, a programot elég jól "belezsúfolták" alig 20K-ba, annak ellenére, hogy a labirintus 200 képernyőből áll, ráadásul a programozók még arra is "ráértek", hogy minden képernyőnek nevet adjanak!
Főhősünket a beépített botkormánnyal irányíthatjuk, a SPACE billentyűvel tudunk lőni, de csak ha vízszintesen mozgunk! Szerencsére végtelen számú lőszerünk van. Ellenfeleink a képernyőn villogó pontokkal jelzett helyekről jönnek elő, és véletlenszerűen mozognak a pályán (bár én úgy vettem észre, hogy azért próbálnak a közelünkbe kerülni).
Természetesen különféle tárgyakat is felvehetünk barangolásunk közben. A legfontosabb tárgy, a kulcsok, amiből egyszerre csak egy lehet nálunk. Ha felvettünk egy kulcsot, a játéktér fölött látható kijelző jobb oldalán megjelenik egy zöld kulcs. A kulcsok felvétele elengedhetetlenül fontos a játék teljesítése érdekében, mivel helyenként kulccsal nyitható ajtók zárják el a továbbhaladásunk útját! A játék egyedi újítása (nem tudom, hogy örüljünk-e neki vagy sem...), hogy a kijelzőn egy számláló 80-tól csökken (kb. másodpercenként, ha normális sebességgel játszunk). Ez egy időkijelző, ennyi időnk van, hogy kinyissuk a következő zárt ajtót! Ha sokat kóválygunk, nem jutunk el a következő ajtóig, és lejár az időnk, elvész egy életünk! Az óra minden ajtó kinyitásánál újraindul.
Hamar észre fogjuk venni, hogy az egyes képernyők, háromféle színben pompáznak: kék, sárga, piros. A kijelző panelon, középen pedig három ugyanilyen színű olajlámpást láthatunk, amelyek a játék kezdetén tele vannak. Ezek a lámpák igen hasznosak! Ha hozzá érünk egy ellenséghez, nem halunk meg, a képernyőn megállnak a szörnyek, cserébe viszont az adott pályához tartozó olajlámpás kiürül. A szörnyek egy rövid időre dermednek csak meg, vagy addig, amíg el nem hagyjuk az adott képernyőt. Ha üres az adott képernyőhöz tartozó lámpa, nincs ami megvédjen az ellenségtől, ilyenkor a szörnyekhez érve azonnal elvész egy életünk. A szörnyek között van egy démonhoz hasonló fajta, amit nem tudunk lelőni. Ezek nem ölnek meg, de kiürítik az összes lámpásunkat! Ezek a lámpásokat szerencsére újra tudjuk tölteni: a pályán található rengeteg tárgyat felvéve nemcsak pontszámunkat gyarapíthatjuk, hanem lámpásainkat is feltölthetjük.
Némely pályán villogó mezőket is láthatunk (egész pontosan kettőt). Ezek teleportként funkcionálnak, vagyis az egyik mezőre lépve, a másik mezőn jelenünk meg. Ezek segítségével kicselezhetjük a minket üldöző szörnyeket, de valahol csak ezek használatával tudunk továbbhaladni!
A kijelzőn jobb oldalon életeink számát láthatjuk (LIVES), középen a lámpások felett a pontszámunkat. Bal oldalon felül az adott képernyő számát, valamint a nevét láthatjuk (van egy-két ötletes név...)
A kulcsok nagyon "ki vannak számolva" csak azokat az ajtókat nyissuk ki, ami a továbbhaladáshoz szükséges. Valamelyik ajtót ki lehet kerülni egy másik útvonalon! Talán mondanom sem kell, hogy az utolsó képernyőn is szükségünk lesz egy kulcsra, amit elég messziről kell majd beszereznünk. A labirintus amúgy nem túl bonyolult, a legtöbb helyen lineáris, de azért vannak benne elágazások is.

Az említett sebességproblémára nyújt gyógyírt az IstvánV által módosított verzió: Amellett, hogy 128K-s gépen lassabban fut, EXOS kompatibilis, és beépített csalási lehetőséget is tartalmaz.

Térkép