Ace
(Air Combat Emulator)

1986 - Cascade Games

Repülőgép szimulátor

Forrás:
Sinclair Spectrum játék és program 2.

Spectrum (48k)

Enterprise

Az igen nagy példányszámú Sinclair szaksajtó szerit az egyik legjobb harci repülőgép szimulátor, érdekes grafikával és ötletes megoldásokkal.
Betöltés után megjelenik a kezdő oldal, ahol a szerzők neve alatt látható, mennyi pontot kaphatunk egy-egy katonai objektumért.
A billentyűk kiosztása a következő:
1 vagy E - balra 5 vagy X - tűz Y - szünet (PAUSE)
2 vagy R - jobbra ENTER - fegyver választás M - térkép
3 vagy W - fel Q - kilépés CS/Z - tolóerő fel / le
4 vagy S - le U - futómű ki / be    

Ha megnyomunk egy billentyűt, bejelentkezik a menü:

  1. Játék kezdete
  2. Nehézségi szint (1-9 fokozat, 1=gyakorlás)
  3. Egyszemélyes küldetés (a pilóta látja el a tüzelés feladatait is) Kétszemélyes küldetés (az egyik irányít, a másik tüzel, s ekkor az I-K-O-P vagy a 6-7-8-9 billentyűkkel mozgatható a célablak. Ha ebbe kerül valami, a "0" billentyű hegnyomásával lehet tüzelni. Ilyenkor párhuzamosan a pilóta a löveggel tüzelhet.) A kétszemélyes küldetés az INTERFACE-II segítségével két joystick-kal kényelmesen játszható.
  4. Repülés időszaka (nyár, tél, éjszaka)
  5. Az eddigi legmagasabb pontszámok betöltése magnetofonról.
  6. Az eddigi legmagasabb pontszámok megjelenítése a képernyőn
  7. KEMSTON joystick ki / be

Választás után nyomjuk meg az "1"-es billentyűt. Ekkor választhatunk, milyen összetételű legyen a fegyverzet.

  1. Általános összetétel
  2. Légi fegyverzet fölénye
  3. Földi fegyverzet fölénye
  4. Tengeri haderő elleni fegyverzet fölénye

A műszerfról a következő információkat olvashatjuk le:

  1. Jobb felső sarokban: fedélzeti számítógép. (itt jelennek meg a tájékoztató és veszélyt jelző feliratok, valamint az üzemanyag szállító gép koordinátái)
  2. Jobb alsó sarokban: fegyver típus jelző, ill. mód-jelző
  3. A fegyver-jelzőtől balra látható a hátsó kamera képe: ha valami van a hátunk mögött (repülőgép, rakéta) itt látjuk a képét
  4. Ettől balra látható a gépünk helyzete (műhorizont)
  5. A műhorizont felett láthatjuk a radar képet
  6. Bal oldalon felül: THRUST - tolóerő
  7. FUEL - üzemanyag jelző
  8. ALT - magasság
  9. VEL - sebesség
  10. S - pontszám
  11. U - futómű állapota
  12. A futómű kijelző alatt található az iránytű

Először szálljunk fel a bázisról:

A térkép "M"-mel hívható be. A műholdas felvételek alapján készített térképen (Satelite Intelligence Maps) jól látható az ellenséges csapatok, légi bázisaink, és az üzemanyag szállító repülőgépünk helyzete. A szövetséges területek zöldek, az ellenség által elfoglalt területek piros színűek. A játék folyamán meg kell akadályoznunk az ellenség gépesített hadseregének előrenyomulását. Fedezi őket a légierő is, ezekkel harcba keveredni igen veszélyes dolog, mert gépünk könnyen megsérülhet. A szárazföldi egységek ellen úgy vehetjük fel a harcot, ha háromezer láb alá süllyedünk, és a sebességünk nem haladja meg az 500 csomót. Alacsonyabb sebességnél gépünk sebezhetőbbé válik, ugyanakkor mi is könnyebben eltaláljuk a célpontot. Harc közben üzemanyagunk folyamatosan fogy, időnként pótolnánk kell. Erre két mód van. Vagy leszállunk vagy üzemanyag szállító repülőtől vételezünk. Ha találatok miatt tönkremenne a gép valamelyik része, feltétlenül le kell szállnunk, és a gépet kell javíttatnunk. Ha csak üzemanyagot szeretnénk vételezni, nem kell leszállnunk, tankolhatunk a levegőben is. Ehhez hátulról kell megközelítenünk a térképen is látható tanker-gépet. Az információs ablakban láthatjuk a tanker magasságát (ALT xx) és sebességét (VEL xx). Az információs ablakban egyéb okosságot is olvashatunk, pl.:
Stall Warrning: gépünk "átesik"
Enemy Territory: ellenségest terület fölé érkeztünk
Target Destroyed: a célpont megesemmisült
Low Altitude: túl alacsonyan repülünk

Leszálláskor a következőkre ügyeljünk:

Megállás után gépünk feltöltődik üzemanyaggal és lőszerrel, majd ismét fegyverzetet kell választanunk, és folytathatjuk a harcot.