1986 - Mirrorsoft Ltd

ügyességi

Spectrum (48k)

Enterprise

A "gyakorlott" játékosok jól tudják, hogy a számítógépes játkokban általában valamilyen nemes cél érdekében kell elképesztőbbnél elképesztőbb dologokat véghezvinnünk. Általában minimum az emberiséget, de inkább egy galaxist kell megmenteni a biztos pusztulástól. Nos, e játékban egészen gyarló célok vezérlik a főhőst: egy életre elegendő Zythum! Neeeem..., a Zythum nem egy fejlesztett Deus Ex Machina. Mi az a Zythum???
Zythum (Cerevisia): Az aegyptusiak által föltalált, buzából vagy árpából készített részegítő ital. Celta, búzából, de leginkább árpából főzött ital, sör. A germánok is itták és Tacitus umor ex hordeo frumento in quandum similitudinem vini corruptus-nak nevezi. A görögök és rómaiak nem szerették.
Az rendben van, hogy valaki szereti a sört, na de talán kicsit túlzás áthágni a Jég-Hegységen, A Fekete Erdőn, a Földalatti Járatokon, bejutni egy erődbe, néhány hordó sörért. Természetesen ezen hangzatos nevű helyszíneken -a hely hangulatához híven- elég barátságtalan körülmények fogadnak minket, így főhősünknek mindem ügyességére szüksége lesz, hogy legyőzze valamennyi akadályt az előtte álló 4 nehézségi szinten. (Főhősünk bizonyára a Curse of Sherwood c. játékból megismert szerzetes, aki mostanában rendkívül unatkozik.) Feladatunk tehát nem tűnik túl bonyolultnak: 4 nehézségi szinten keresztül folyamatosan jobbra haladva elérni a pálya végét, megadott idő alatt. (A rendelkezésre álló időnk a játékképernyő alatt, középen látható.) Az idővel érdemes vigyázni, mert ha letelik az idő, életeink számától függetlenül vége a játéknak!
Szerzetesünk az útra néhány speckó felszerelést is visz magával, amire igencsak szüksége is lesz:

  • Varázsbot: egyetlen lövéssel képes az ellenséges lényeket elteleportálni melegebb éghajlatra. Végtelen számú lövésre elegendő energiával rendelkezik.
  • Bombák: igen praktikus szerkezet, ha aktiváljuk, a detonáció erejétől a képernyőn lévő összes szörny elrepül Szibériába. Tisztára utazási iroda... Pályát tévesztettünk! Bombát a 'le' billentyű megnyomásával tudunk robbantani, akár ugrás közben is! Bombakészletünk véges, a játékképernyő alatt, jobb oldalon követhetjük figyelemmel készleteinket. Az elhasznált bombákat pótolhatjuk a pályán itt-ott felvehető darabokkal. Maximum 5 bombát bírunk el.
  • Lebegés (LEVITATE) - Különleges képesség, melyet csak akkor kapunk meg rövid időre, ha megszerzünk egy serleget. Amíg tart a hatása, a szakadékok felett át tudunk sétálni.
  • Láthatatlanság (INVISIBLE) - Különleges "képesség", ami inkább kiszúrás a programtól. Ha hozzáérünk a pályákon itt-ott található kiszáradt bokrokhoz (a harmadik kép jobb szélén láthatunk ilyet), rövid ideig láthatatlanok leszünk. Tekintve, hogy sebezhetőek maradunk, csak akadályoz minket a pontos ugrásokban.
  • Sebezhetetlenség (IMMUNITY) - Különleges képesség, melyet azzal érdemelhetünk ki, ha felvesszük a pályán néhány helyen található keresztet. A ránk támadó szörnyek nem tudnak bántani. Hatása -sajnos- szintén csak rövid ideig tart.

A három különleges képességről el kell még mondani, hogy a játékképernyő alatt mind a háromhoz tartozik egy-egy "kijelző". Ha az adott felirat inverz, éppen rendelkezünk az adott képességgel, ha már villog, hatása egy pár másodperc múlva megszűnik. (Tehát ha már villog a LEVITATE felirat, fejezzük be a szakadékok feletti sétálgatást!)
Bár az előbbi képességek igen "hatásosak", ezekkel kb. 5 méter távolságra jutnánk az első pályán... Legalább ugyanilyen fontos képességünk az ugrás! Persze ugrani mindenki tud, de nem olyan hatalmasat, amilyet főhősünk tud! (Még a Holdon sétáló asztronauták is megirigyelték volna ezeket a hatalmas ugrásokat!).  Azt befolyásolhatjuk, hogy mekkorát ugrunk! A fel (ugrás) billentyű nyomvatartásával szabályozhatjuk, mekkorát akarunk ugrani. Rövid gyakorlás után pontosan oda fogunk tudni ugorni, ahova szeretnénk. Erre egyébként szükségünk is lesz, mert a pályatervezők leginkább a pontosan kiszámított ugrásokra helyezték a hangsúlyt. Szerencsére a játék nehézségével nem "szálltak el nagyon" a készítők, a játék ad sikerélményt a játékosnak, persze az a veszély nem fenyeget, hogy sokan végigjátszhatják a programot... Nézzük is át az egyes szinteket!

  • THE ICE MOUNTAINS - a játékban a legtöbb nehézséget a szakadékok átugrálása fogja okozni, így ezt már az első szinten is bőven gyakorolhatjuk. Kétféle speciális talajtípussal is fogunk találkozni: a sötétebb sárnak tűnő folt egyfajta ugródeszka, melyről akarva-akaratlanul is elugrunk. (Általában bele egy szakadék közelébe.) Érdemesebb átugorni. A gazos, köves területről viszont nem tudunk elugorni.
    Az első szinten valamilyen szárnyas élőlények fognak boldogítani, melyek elölről-hátulról érkeznek. Bár általában véletlenszerűen jelennek meg, lesznek olyan pontok, melyeket elhagyva hátulról megjelenik egy szörny, aki rögvest üldözőbe vesz. Ez akkor kellemetlen, ha egy nagyobb szakadékot ugrunk át éppen, és nem tudunk feléje fordulni. Ilyen esetekre van kitalálva a bomba! A serlegen, és a kereszten kívül néha egy-egy pénzeszsák is az utunkba kerül, mellyel pontszámunkat gyarapíthatjuk. (Ezt már csak azért is érdemes megtenni, mert 10000 pontonként jutalom életet kapunk!
  • THE BLACK FORREST - itt nem csak a szakadékokat kell átugorni, hanem a sötét árkokat és mocsarakat is. Itt szellemek fognak ránk támadni. A 2 szint vége felé fogunk először találkozni a 3. képen pontosan a lábunk előtt álló csapdával (a 4. képen is két ilyen csapda között állunk). Ezekre nem szabad rálépnünk (még akkor sem, ha rendelkezünk a lebegés képességével)! Szintén a második szinten kerül az utunkba először elszáradt bokor (láthatatlanság).
  • SUBTERRANIAN PASSAGE - itt annyi újdonsággal fogunk találkozni, hogy a föld alatti járatokban kisebbeket tudunk ugorni a plafon miatt. Támadóink kinézete azonosíthatatlan...
  • THE FORTRESS - egy erődben, katonák hadán kell magunknak utat törnünk. Az 5. képen is láthatjuk, hogy itt már minden ugrásunkat alaposan meg kell fontolni... A szint végén egy hatalmas verembe beleesve (úgysem tudjuk átugorni), találhatjuk meg a hordókat, melynek tartalmáért strapáltuk ennyit magunkat. Jellemző módon, ha magunkénak tudhatjuk a hordókat, újabb kalandokra indulunk (már akinek van még kedve), hogy még többet beharácsoljunk. Ilyen hamar elfogyott volna???

Igen komoly nehezítésnek számít, hogy ha elveszítjük egy életünket (szakadékba, árokba, mocsárba esünk), nem a "baleset" helyéről folytatjuk gyalogtúránkat, hanem egy előre meghatározott kiindulópontból. A képernyő alján egy mini térképet láthatunk (mely két nehézségi szintet ábrázol egyszerre). A térkép felett egy kék nyíl mutatja, éppen merre járunk.

Az irányítás történhet billentyűzetről (Z - balra, X - jobbra, P - fel, L - le, SPACE - tűz definiálható), vagy Kemspton, Cursor botkormánnyal. Az ENTERPRISE változatban a billentyűzet alapértelmezése: Q, A, O, P, SPACE. Vagy tetszőleges botkormányt választva működik a beépített, és EXT1 botkormány.
Egyéb billentyűk:
H - játék szüneteltetése, (ENTERPRISE-on: HOLD / PAUSE)
Q - kilépés a játékból (ENTERPRISE-on: STOP)

Bár a játék koncepciója elég egyszerű, jókat vele lehet ökörködni (a maga műfajában a legjobbak közé tartozik!), így érdemes azoknak is kipróbálni, akik nem lelkesednek az ilyen játékokért.