Xenophobe

1989 - Micro Style

akció, lövöldözős

Spectrum (128k)

Enterprise

 

 

A Xenophobe eredetileg a Bally Midway által fejlesztett, 1987-es játéktermi arcade játék. Igazából egy átlagos lövöldözős őrület egyszerű játékmenettel, de ha másban nem is, abban vitathatatlanul kuriózum, hogy egyszerre három játékos játszhatja! Sajnos a 8-bites verziókban a három játékos lehetősége elveszett, csak ketten játszhatjuk, és az amúgy humoros látvány is csorbát szenvedett, ettől függetlenül hangulatos játék. Történet nincs sok: Az emberiség túl van egy atomháborún. A háború előtt létesített űrállomások, holdbázisok javarészt lakatlanok, elhanyagoltak. Ebben a poszt-apokaliptikus helyzetben jelennek meg a Naprendszer határán az - Alien filmeket - időző idegenek. Most már a Földhöz közeli csillagbázisokat, holdakat, űrhajókat és űrvárosokat fertőzik meg azt idegenek, a játékosoknak kell odamenni és leölni a szörnyeket. Az egyes szintek (komplexumok) célja az összes ellenség elpusztítása, mielőtt az automatikus önmegsemmisítő rendszer felrobbantja a bázist, vagyis lejár az idő.

A képernyő két vízszintesen gördülő ablakra van felosztva, így az egyes szobák nem túl összetettek: alapvetően jobbra-balra mehetünk. A nagyobb nehézségi szintek egynél több emeletet is tartalmazhatnak, a játékosok liftek (és néha lyukak a padlón) segítségével mozognak az emeletek között. A szörnyvadászat miatt igazából nagyon nem is kellene bejárni a bázist: ha átmegyünk a szomszédos képernyőre, ott biztos, hogy ránk támad egy csapat szörny, függetlenül attól, hogy korábban jártunk-e már az adott teremben! Ami miatt mégis érdemes bejárni a termeket: a felvehető tárgyak. Ezek felvételével pótolhatjuk az elvesztett energiánkat (ételek / italok), vagy erősebb fegyvert szerezhetünk be. Egy rakat tárgy viszont csak a pontszámunkat gyarapítja, sőt a szint végén bónusz is jár ezekért az "értékes" tárgyakért. A floppylemez-t (DISK) a megfelelő meghajtóba helyezve pedig teleportálhatunk a bázis egy másik pontjára.
A menüben kétféle játékmódot választhatunk: AMMUNITION UNLIMITED / LIMITED. Végtelen lőszere esetén lövöldözhetünk, mint atom, egyébként jobb célozni. LIMITED - módban a fegyvergyűjtés létszükséglet (a fegyver kifogyását semmi nem jelzi előre). Ebben a módban a bázis területén robotok mászkálnak, amik plusz fegyvereket is eldobálnak (a térképen alapértelmezés szerint is meglévő fegyvereken felül).
A falakon itt-ott kijelzőket láthatunk, amik azt mutatják, mennyi időnk van még, vagy, hogy a szörnyek hány százaléka rodeózik még a komplexumban. A floppy-meghajtót már említettem, a kijelzők melletti kapcsolók használatával rövid időre felfüggeszthetjük a visszaszámlálást. A CELL feliratú kapcsoló a mellette lévő elektromos falat kapcsolja ki, amit persze csak akkor tudunk megközelíteni, ha jó oldalról érkezünk a terembe. A lift melletti kapcsolók pedig értelemszerűen a lift kezelésére szolgálnak. A tárgyhasználatban biztos nem fogunk összezavarodni: ha az adott pozícióban fel tudunk venni valamit (mert rajta állunk), a lefele mutató nyíl alatt megjelenik a TAKE <tárgy> üzenet, ha pedig valahol fel tudunk használni valamit, azt a felfele mutató nyíl alatt jelzi a program.

Az ellenséges idegen életforma igen változatos. Tojással szaporodik, ha ezek kikelnek, Critter lesz belőle. Ez olyan, mint a kicsi Alien: ráakaszkodik az emberre és szívja az energiáját. Ahogy a Critter növekszik, Rollerbaby lesz belőle, aminek rossz szokása, hogy időnként összegömbölyödik, és erős páncéljukon gurulnak. Ha pont nekünk gurul, még a fegyver is kiesik a kezünkből! Felnőtt korukra pedig Warrior lesz belőle, ami nem csak ronda, de erős is (sok lövés kell belé) Néha ugranak egy nagyot, így fürgén a hátunk mögé tud kerülni. Ráadásul savat is köpköd, pár szobában ez a mennyezetről is csöpög... A szörnyektől elszenvedett minden sérülés energiánkat (HEALTH) fogyasztja. Egy életünk van, ha elfogy az energiánk, vége a játéknak. Megjegyzendő: a két játékos is halomra tudja egymást lőni, tehát javasolt a szörnypusztítást külön utakon végezni. Az idő letelte és a bázis felrobbanása viszont nem vet véget a játéknak. Robbanás előtt elteleportálunk, mehetünk a következő bázisra. Persze ilyenkor egy nagy rakat jutalompontot elbukunk.

A játék indításakor kilenc főhős közül választhatunk (egyszerre hármat látunk, karakterválasztás: ENTER, lapozás a jelöltek között: SPACE). Különbség inkább csak a szereplők fizimiskájában van (a cowboy kalapos arc vitathatatlanul menő...), és +/-100 pont különbség a kezdeti életerőben. Főhősünk elég sokféle mutatványra képes: nyilvánvalóan tud sétálni jobbra-balra, ugorni (fel), akár átlósan is (jobbra-fel, balra-fel). Tud guggolva (le) mászni, majd újra felegyenesedni (fel). Mászás közben tudunk mozogni, lőni, így célszerű így "közlekedni". Tipp: ha sietni kell, ugrálva gyorsabban haladunk, mint gyalogolva. Ha tárgyra állunk felvehetjük (le), ha kacsoló előtt állunk, használhatjuk (fel). Célozni állva és guggolva is tudunk: tűz + balra-jobbra / fel/le. A 'Q' (1. játékos), és a 'P' (2. játékos) a megszerzett kézigránátokat tudjuk hajigálni.
Összesen 8 bázison kell rendet teremtenünk. Ezek egyre nagyobb alapterületűek, és a szörnysűrűség is fokozódik.

Irányítás:
A két játékost SINCLAIR Interface-be dugott botkormányokkal irányíthatjuk.
Billentyűzetet is használhatunk, de azt nem lehet definiálni:

  • 1. játékos: S - balra, F - jobbra, E - fel, D - le, A - tűz, Q - kézigránát,
  • 2. játékos: J - balra, L - jobbra, K - le, I - fel, ENTER - tűz, P - kézigránát.