Wonder Boy

1987 - Activision

Ügyességi

Spectrum (128k)

Enterprise

A Wonder Boy eredetileg a Sega 1986-os arcade játéka, de Sega SG-1000, Mark III/Master System és Game Gear videojáték-konzolokra is kiadtak. Az Activision pedig megkapta a jogokat a 8-bites változatok (ZX Spectrum, Commodore 64 és Amstrad CPC) elkészítésére. A játék később egy egész sorozattá nőtte ki magát, de 8-bites gépekre csak az első két rész készült el. A játék klasszikus platformjáték: Főhősünkkel kell folyamatosan jobbra haladni, miközben különböző akadályokat kell kerülgetni, és tárgyakat szerezhetünk plusz pontokért és gyümölcsöt kell gyűjtenie, hogy helyreállítsa a fokozatosan csökkenő időmérőt. Eredetileg a Wonder Boy-nak megállás nélkül kellett volna mozognia, de Ryuichi Nishizawa - a játék tervezője - így nem tudott vele igazán játszani, ezért - szerencsére - elvetette ezt az ötletet. A lehetőségekhez képest igazán jól sikerült változat a Wonder Boy, bár a grafikát (itt elsősorban a színekre, illetve azok hiányára gondolok) nem lehet az egekbe magasztalni.
Főhősünk célja, eljutni a célba, (ez egy igen informatív kijelentés volt...) amit folyamatos jobbra haladással érhetünk el. Természetesen nem lesz egyszerű eljutni oda. Az akadályok sorában a legkönnyebben leküzdhető, az ellenséges csiga, és egyéb vadállat, akik egy helyben állnak, esetleg lassan közelítenek felénk. A fel billentyűvel egyszerűen átugorhatjuk őket, vagy ha hozzávágunk egy kőbaltát, jobb belátásra térnek. Nagyobb problémát jelenthet a platókon való közlekedés, ezek között természetesen található le-fel, vagy oldalirányban mozgó is. Szerencsére a játék nem a kicentizett ugrásokról szól, de azért egy-két "centizgetős" mutatványt be kell mutatnunk. Fontos megjegyezni, hogy ha a tűzgomb megnyomása mellett nyomjuk meg a 'felfele" (ugrás) billentyűt, messzebbre ugorhatunk. Feladatunkat tovább nehezíti, hogy megadott idő alatt kell teljesítenünk a pályákat.
A játék közben találhatunk tárgyakat, amik valamilyen módon segítségünkre vannak. Ezek egy része az egyszínű kövek mögött található. Ezeket úgy szerezhetjük meg, ha ráugrunk a kőre, vagy hozzávágunk egy kőbaltát.
  • A felvehető tárgyak között a legfontosabb, a kőbalta, amit már megemlítettünk. E nélkül, csak ugrálással tudjuk kikerülni az akadályokat!
  • Az almák és egyéb gyümölcsök pontszámunkat növelik, illetve némelyik emeli az életerőket. Az életerő a játékban az idő szerepét tölti be, mivel folyamatosan fogy, más jelentősége nincs.
  • Ha rálépünk a gördeszkára, nem tudunk megállni, ugratni viszont igen. Hatása addig tart, amíg ellenséggel nem érintkezünk, ilyenkor életünk helyett a gördeszkát veszítjük el.
  • A fejünk felett megjelenő angyalka védelmet ad egy ideig, ilyenkor ellenséggel érintkezve nem halunk meg.
  • A kis babák a szint teljesítése után plusz pontokat jelent számunkra.

A gördeszkára, és az angyalra is igaz, hogy nem nyújt védelmet a vízbeesés káros hatásaitól. Az egyes szintek (ROUND) négy szakaszra (AREA) vannak osztva, amelyek kezdetét egy kis számozott tábla jelzi. Ha elvész egy életünk, a legutolsó táblától folytathatjuk a játékot. A játék csak négy pályát tartalmaz, de a készítők megtalálták a módját a játékmenet meghosszabbítására: a negyedik szint (ROUND) végén egy nagyobb ellenséget kell párszor fejbe találnunk pár kőbaltával, majd miután legyőztük, az első pályáról indulunk újra, de immár több (és többféle) ellenség kerül az utunkba... Összesen hátszer(!) kell teljesíteni a "távot" - egyre több ellenséget kerülgetve(!) - , mindig más ellenség vár ránk a pálya végén (igazából csak a fejük más).
A képernyő bal felső sarkában lévő almák az életeink számát jelképezik, alatta a nálunk lévő tárgyakat jelzi a gép. A képernyő jobb felső oldalán látható sáv az életerőnket (időnket) jelzi. Felette a pontszámunk, és az eddigi rekord látható.

Irányítás:
Betöltés után eldönthetjük, hogy egy vagy két játékos játszhatja. Az irányítást nem kell külön beállítani, történhet billentyűzetről (a szokásos Q, A, O, P, M kiosztással), Kempston, vagy Sinclair Interface-el.
A 'K' billentyűvel ki-be kapcsolhatjuk a zenét.

Örökélet: POKE 34362,0
Nem fogy az életerőnk: POKE 41250,195; POKE 41870,195; POKE 38176,0

Térkép