Winter Games

1985 - Epyx

sport

Spectrum (128k)

Enterprise

Szépen kivitelezett sportszimuláció, mely a téli sportok világába visz minket. A 128K-s változat egy részben tartalmazza az összes sportágat, a 48K-s változat két külön betölthető programból áll. Mindkét rész azonos menüvel jelentkezik be:

  1. Verseny az összes sportágban
  2. Verseny néhány (általunk kiválasztott) sportágban
  3. Verseny egy általunk kiválasztott sportágban
  4. Gyakorlás egy sportágban
  5. Versenyzők számának beállítása (max. 4)
  6. Irányítás beállítása (Kempston, Cursor, Interface II, billentyűzet)
  7. Világrekordok megtekintése

A menüben a SPACE-el tudunk lépkedni, a választás ENTER-el lehetséges. Ha valamelyik sportágban jó eredményt (világrekordot) érünk el a gép feljegyzi eredményünket, így a 7. pontban mindig az aktuális világrekordokat láthatjuk.

A Winter Games I. sportágai

SKI JUMP (Síugrás)
Irányítás:

  • TŰZ: indulás és elugrás
  • FEL: hátradőlés
  • LE: előredőlés
  • BALRA: felegyenesedés
  • JOBBRA: rádőlés a lécre
  • LE+BALRA: lábvetés

Elindulni a tűz gombbal tudunk. Amikor a sánc végére érünk, a tűz gomb megnyomásával tudunk elrugaszkodni. Elrugaszkodás után vált a kép, a leérkezés helyét látjuk. A jobb felső sarokban magunkat láthatjuk, pontosabban a testtartásunkat, alatta pedig a megtett távolságot.
Igyekezzünk a lehető kevesebb korrigálással, lécre dőlve repülni. Korrigálni mindenképpen szükséges lesz repülés közben, ezt a jobbra-ballra, le-fel irányokkal tehetjük meg. (pl. ha keresztben állnak a lécek, a le iránnyal kell korrigálni). A földre érkezéshez szükséges testhelyzetet a LE+BALRA iránnyal vehetjük fel (elég nehéz megtanulni az időzítést: ha túl korán akarjuk felvenni a megfelelő testhelyzetet, rövid lesz az ugrás, ha túl későn akarjuk felvenni, esés lesz a dologból...) Leérkezés után megkapjuk a pontszámunkat, ami két részből tevődik össze: a megtett távolságért kapunk pontot, valamint az ugrás kivitelezésének stílusáért.

HOT DOG (Síakrobatika)
Irányítás:

  • TŰZ: indulás
  • JOBBRA: előre bukfenc
  • BALRA: hátra bukfenc
  • BALRA+FEL: terpesz a levegőben
  • BALRA+LE: láb hátrahúzása
  • JOBBRA+FEL hátsó terpesz a levegőben
  • JOBBRA+LE: láb hátrahúzása

Itt a pontszámba csak a bemutatott ugrás minősége számít bele, de szerencsére lényegesen egyszerűbb, mint a síugrás. Elindulni a tűz gombbal tudunk, az elrugaszkodás automatikus, mindenkinek a fantáziájára van bízva, mit mutat be a levegőben. A leérkezés nagyon egyszerű: ha úgy érezzük több manővert nem tesz lehetővé magasságunk, engedjük el az irány billentyűket, és automatikusan felvesszük a leérkezéshez szükséges testtartást. Leérkezésünk után a nyolc pontozóbíró értékeli teljesítményünket.

SPEED SKATING (Gyorskorcsolyázás)
Irányítás:

  • TŰZ: indulás
  • JOBBRA: lökés jobb lábbal
  • BALRA: lökés bal lábbal

Célunk a lehető legrövidebb idő alatt teljesíteni a versenytávot. Az izgalom fokozása érdekében egy gépi ellenféllel kell megmérkőznünk. Ha átolvassuk az irányítást, láthatjuk, nincs túl bonyolult dolgunk. Nem kell azonban megijedni, nem őrült botkormányrángatás lesz a dologból, hanem a megfelelő ritmust kell elkapni a jobbra-balra irány nyomkodásával (kb. 1 másodpercenként kell az irányokat nyomkodni) Aki túl gyorsan nyomkodja a gombokat, leginkább csak egyhelyben fog állni...
A mi képernyőnk alul helyezkedik el (mi a piros versenyző vagyunk). A játékképernyő alatt nevünk mellett az időnk (TIME), a megtett távolság (DISTANCE), és a sebességünk (SPEED) látszik. A versenytáv 250 méter.

A Winter Games II. sportágai

FIGURE SKATING (Jégtánc)
Irányítás:

  • TŰZ: indítás / talajfogás
  • TŰZ+FEL: forgás nyújtott lábbal állva
  • TŰZ+LE: forgás nyújtott lábbal guggolva
  • TŰZ+JOBBRA: előre fordulás
  • TŰZ+BALRA: hátra fordulás
  • TŰZ+BALRA-FEL: dupla lutz
  • TŰZ+BALRA-LE: tripla lutz
  • TŰZ+JOBBRA-FEL: dupla axel ugrás
  • TŰZ+JOBBRA-LE: tripla axel ugrás

Célunk az egy perces gyakorlat során, minél több értékelhető elemet bemutatni, így szerezni magasabb pontszámoz. A jobb eredmény elérése érdekében a lehető legtöbb elemet kell bemutatni -értelemszerűen- a lehető legkevesebb eséssel. A problémák már ott kezdődnek, hogy az egyes elemeket vagy csak előrefelé korcsolyázva, vagy csak hátrafelé korcsolyázva tudjuk indítani. Általános szabályként elmondhatjuk, hogy azokat a gyakorlatokat, amelyek az indításához a jobbra irányt is kell nyomni, előrefelé kell indítani, azokat a gyakorlatokat, amelyek indításához a bal irányt is kell nyomni, hátrafele korcsolyázás közben tudjuk indítani. Leérkezéskor a tűz gombot kell nyomni, ha meg akarjuk úszni a mutatványunkat esés nélkül. A legmagasabb 6-os pontszámot akkor kaphatjuk a versenybíróktól, ha az összes elemet sikeresen bemutattuk, esés nélkül.

BIATHLON (Sílövészet)
Irányítás:

  • Lesiklásnál: LE: lökés bottal
  • Vízszintes terepen, emelkedőn: JOBB: jobb lépés, BAL: bal lépés
  • Lövészetnél:
    • LE: závárzat nyitása
    • FEL: töltés
    • TŰZ: lövés

Célunk a lehető legrövidebb idő alatt teljesíteni a pályát, valamint a alatt a lehető legtöbb találatot elérni. A versenyt a tűz megnyomásával indíthatjuk. Amennyiben lejtőn haladunk, a LE billentyű nyomkodásával tudjuk magunkat ellökni a bot segítségével, ha vízszintes terepre, vagy emelkedőre érünk, a jobb-bal irány nyomkodásával tudunk lépkedni. A gyorskorcsolyázáshoz hasonlóan itt is a megfelelő ritmus eltalálása a legfontosabb, de itt ez a ritmus sokkal gyorsabb, ennek inkább botkormány rángatás-jellege van... A játékképernyő alatt a SPEED mutatja a sebességünket, a TIME a részidőnket jelzi, megtudhatjuk hogyan teljesítettünk a lövészeteken (HITS: hányat lőttünk eddig, MISS: hibák száma), jobb oldalon a pulzusunkat láthatjuk. Ha nagyon felgyorsult a pulzusunk, lassabban tudunk haladni.
Ha a lövészet helyszínére érkezünk, változik a kép. Velünk szemben egymás mellett az öt fehér célt láthatjuk a táblán. A képernyő alatt megjelenik egy új kijelző, ami a fegyver állapotát mutatja. Ez kezdetben azt jelzi, hogy EMPTY, vagyis a fegyver üres. Ha lőni is szeretnénk, először is be kell töltenünk a fegyvert. Ehhez először a Lei-irány megnyomásával ki kell nyitni a závárt (BOLT OPEN), majd a FEL-irány megnyomásával megtölthetjük fegyverünket (LOADED). Nincs más dolgunk, mint célozni és lőni. Ez rendkívül egyszerűen van megoldva: a célkereszt folyamatosan mozog felülről-lefelé, nekünk csak a megfelelő időben kell a TŰZ gomb megnyomásával elsütni a fegyvert. A célkereszt mozgásának sebessége egyébként a pulzusunktól függ!
Ha eltaláltuk a célt, elfeketedik, ha nem sikerült eltalálni fehér marad, de a célkereszt mindenképpen a következő célpontra ugrik. Minden elhibázott lövésért 5 másodperc büntetést kapunk. Ne felejtsük el, hogy nem géppisztollyal lövöldözünk, így fegyverünket minden lövés után meg kell tölteni!
A 128K-s változatban nnyi eltérés van a 48K-s változathoz képest, hogy a síelés közben nem két képernyő váltogatja egymást, hanem három.

BOBSLEIGHT (Bob)
Irányítás:

  • TŰZ: indítás
  • JOBBRA: kormányzás jobbra
  • BALRA: kormányzás balra

Célunk a lehető leggyorsabban teljesíteni a kitűzött pályát. A futam a tűz megnyomásával indul. Az irányítás nagyon egyszerű: kanyarban kormányoznunk kell. Ahogy nő a bob sebessége, kanyarban egyre gyorsabban megindul a bob a pálya külső széle felé. Vigyázat, ha nem kormányozzuk a bobot felborulunk, és kiesünk a versenyből!
A képernyő bal oldalán a versenypályát láthatjuk madártávlatból a teljesített táv pirosra színeződik, így le tudjuk mérni, hol tartózkodunk a pályán, és milyen kanyar következik. Jobb oldalon felül láthatjuk a pályát és bobunkat, alatta az időnket láthatjuk, az alsó sárga csík a sebességünket jelzi.

FREE SKATING (Jégtánc -szabad program)
Az irányítás teljes egészében megegyezik a Jégtáncnál ismertetekkel. Itt két percünk van táncakrobatikánk kiélésére. A bírók most is maximum 6-os pontszámmal értékelik teljesítményünket.