War in Middle Earth 1989 - Melbourne House stratégia | Forrás: Spectrum (48k) |
Tolkien mester minden bizonnyal a játékprogramozók egyik legjobb alapanyagszállítója. Nemcsak a Melbourne House által forgalmazott játékokra gondolunk (nekik van szerződésük a Tolkien-témák feldolgozására), mert az író fantáziájában létező és egymással csatázó élőlények (hobbitok, elfek, varázslók és egyéb képződmények) már számos adventure-játék főszereplői voltak. A Melbourne House már több ízben nagy sikert könyvelhetett el egy-egy ilyen téma feldolgozásával (THE HOBBIT és a LORDS OF THE RINGS) - talán úgy gondolták, hogy mostanában is ideje volna valamilyen üzleti sikert hozó dologgal előállniuk. A WAR IN MIDDLE EARTH Tolkien már-már klasszikusnak számító regénytrilógiájának, A Gyűrűk Urának a történetén alapul. A kivitelező cég neve - Maelstrom - valószínűleg már sokaknak ismerősen csenghet: ez a név ugyanis egy Mike Singleton nevű urat takar, aki a THE LORDS OF MIDNIGHT, DOOMDARK'S REVENGE és DARK SCEPTRE című programjaival már örökre beírta magát a játékprogramok történelmébe. A WAR IN THE MIDDLE EARTH is meglehetősen szokatlan kivitelezésű, leginkább a stratégiai programok kategóriájába sorolhatnánk be.
Az alaptörténet természetesen ismét a Gyűrű körül bonyolódik. Sok-sok évvel ezelőtt Sauron, a hatalmas gonosz hadúr Middle Earth elfjeivel 19 mágikus gyűrűt csináltatott, a Hatalom Gyűrűit, azonban a leghatalmasabbat, az Egyetlen Gyűrűt megtartotta magának. Ez a gyűrű azonban egy csata zűrzavarában elveszett... Évekkel később két hobbit a közeli folyó mellett játszadozva megtalálta : az egyiket megölték, a másikat megmérgezték. A Gyűrű ezután Gollum-hoz került, aki zálogba adta egy másik hobbitnak, bizonyos Bilbo Baggins-nek, amíg megszerzi a sárkánykirály kincsét a barlangjából. Gandalf, a hatalmas varázsló felismerte, hogy ez a gyűrű az a bizonyos Egyetlen Gyűrű, és közölte, hogy azonnal el kell pusztítani. Ez csak úgy lehetséges, ha valaki elviszi és bedobja a Végzet Hegyének szakadékába. A feladat végrehajtására Frodo Bagginst, a Völgy egyik leghíresebb kalandorát, Bilbo unokaöccsét szemelték ki. A küldetésére - többek között - elkísérte még három hobbit (Sam, Merry és Pippin), Aragorn, a ranger, a Gondor városából származó Boromir, Legolas, Gimli, a dwarf és Gandalf, a Nagy Fehér Varázsló - meg természetesen azok a csapatok, amelyeknek a fent nevezett urak a parancsnokai. A küldetésről viszont hírt kapott Sauron is, aki azonnal elindította trollokból és orkokból álló seregeit, hogy mindenáron megakadályozza a terv végrehajtását - végső soron pedig megpróbálja visszaszerezni a hatalmának zálogául szolgáló Gyűrűt. Itt kapcsolódunk be a játékba.
A címképernyő után néhány indítási paramétert állíthatunk be:
A játék Middle Earth földjén játszódik, a játék ennek a nagy méretű térképével jelentkezik be. (A világosabb pozíciókban találhatóak egységeink.) A bal oldalon lévő elkülönített részen a program néhány funkciója kapott helyet:
Egy ujjat mozgathatunk a joystick-kel és egy adott helyen a 'tűz' gombot megnyomva, a program a képernyőn kinagyítva jeleníti meg a kiválasztott területet. A kurzor ilyenkor nagyító alakúra változik és segítségével tudjuk megvizsgálni a terepen levő egyes egységeket. A bal felső sarokban (LOCATION) láthatjuk szélességi és hosszúsági fokokkal meghatározva, hogy pillanatnyilag a főtérkép melyik része van kinagyítva a képernyőn. Természetesen a nagyított részt is ide-oda scrolloztathatjuk. |
A következő néhány sorba a csapatban lévő személyek harcértékéről kaphatunk jellemzést:
ENERGETIC: | energikusság |
DETERMINED: | elszántság |
STEADFAST: | állóképesség |
VIRTUOUS: | virtuozitás |
BRAVE: | ügyesség |
STRONG: | erő |
Az egyes tulajdonságokhoz tartozó jelzők a következőek lehetnek:
NOT VERY: | nem nagyon |
SOMEWHAT: | valamennyire |
FAIRLY: | eléggé |
VERY | nagyon |
Az energia állapotának a menetelésben és harcban van jelentősége. Az állóképesség függvénye, hogy a csapat mennyire gyorsan fárad el. Az ügyességnek és az erőnek szintén a harcban van jelentősége: mekkora eséllyel tudjuk megsebezni az ellenfelünket, és mekkora sebzést vagyunk képesek okozni. A virtuozitás határozza meg, hogy mennyi ideig lehet a csapatnál a gyűrű, meddig tudnak ellenállni a hatalmának. A játék kezdetekor a segítőtársaink alá rendelt csapatok együtt vannak. Ha egy ilyen egységet jelző pajzsra mozgatjuk a nagyítót, a 'tűz' gomb egyszeri megnyomása után (a nagyító eltűnik) a joystick függőleges irányú mozgatásával végignézhetjük, hogy milyen csapatok vannak ide beosztva. Mivel parancsokat (ld. később) az egy parancsnokság alá összevont csapatoknak egyszerre illetve mindegyiknek külön-külön is adhatunk, az egyedi parancsnál a program azt a csapatot veszi aktuálisnak, amelynek információs kártyája éppen a képernyőn van. |
A 'tűz' gomb újbóli megnyomása után adhatunk ki parancsokat. Mindenekelőtt a parancs formáját kell kiválasztanunk:
Mint már említettük, a játék célja a Gyűrű eljuttatása a Végzet Hegyére - ezenközben természetesen meg kell védenünk Sauron csapataitól is. A Gyűrűt tehát célszerű mindig olyan szereplőnél tartani, aki parancsnoksága alatt sok erős csapatot mozgat együtt. A Gyűrűt egyébként bármikor átadhatjuk egy másik szereplőnek is, ha a nevét kiválasztjuk az 'R' billentyű megnyomása után megjelenő listából (a Gyűrű mindig a fehérrel jelölt személynél van : kezdetben Frodo-nál). Ha valamelyik csapatunk beleütközik Sauron egyik egységébe, akkor harc alakul ki. Ez némileg kaotikus dolog (különösen akkor, ha nagyobb csapatokról van szó), mert a csapatok minden tagja külön-külön harcol. Ez azt jelenti, hogy minden egyes személynek külön (!) meg kell adnunk, hogy pontosan kit támadjon - különben nem csinál semmit amíg egy arra járó ork meg nem támadja. Természetesen egy ellenfelet akár több katonánkkal is támadhatunk - így gyorsabban érünk el eredményt. Sauron emberei közül különösen kellemetlen figurák a varázslók, akik nem átallanak néha 80-100 emberünket is a másvilágra küldeni. Ezeket mindig támadjuk legalább 5-6 harcossal egyszerre - vagy meneküljünk. |
Mivel a WAR IN MIDDLE EARTH alapvetően stratégiai játék, nem tudunk lépésről-lépésre receptet adni a teljesítéséhez - ez már a játékos ügyességén múlik. Mindenesetre elmondható, hogy a játék elég lassú és a csatajelenetek irányítása egy kissé körülményes - sőt néha igazságtalan. Aki mindezeken túl tudja tenni magát, egy ideig elég jól fog szórakozni rajta.