War in Middle Earth

1989 - Melbourne House

stratégia

Forrás:
Commodore Világ 3. rész

Spectrum (48k)

Tolkien mester minden bizonnyal a játékprogramozók egyik legjobb alapanyagszállítója. Nemcsak a Melbourne House által forgalmazott játékokra gondolunk (nekik van szerződésük a Tolkien-témák feldolgozására), mert az író fantáziájában létező és egymással csatázó élőlények (hobbitok, elfek, varázslók és egyéb képződmények) már számos adventure-játék főszereplői voltak. A Melbourne House már több ízben nagy sikert könyvelhetett el egy-egy ilyen téma feldolgozásával (THE HOBBIT és a LORDS OF THE RINGS) - talán úgy gondolták, hogy mostanában is ideje volna valamilyen üzleti sikert hozó dologgal előállniuk. A WAR IN MIDDLE EARTH Tolkien már-már klasszikusnak számító regénytrilógiájának, A Gyűrűk Urának a történetén alapul. A kivitelező cég neve - Maelstrom - valószínűleg már sokaknak ismerősen csenghet: ez a név ugyanis egy Mike Singleton nevű urat takar, aki a THE LORDS OF MIDNIGHT, DOOMDARK'S REVENGE és DARK SCEPTRE című programjaival már örökre beírta magát a játékprogramok történelmébe. A WAR IN THE MIDDLE EARTH is meglehetősen szokatlan kivitelezésű, leginkább a stratégiai programok kategóriájába sorolhatnánk be.
Az alaptörténet természetesen ismét a Gyűrű körül bonyolódik. Sok-sok évvel ezelőtt Sauron, a hatalmas gonosz hadúr Middle Earth elfjeivel 19 mágikus gyűrűt csináltatott, a Hatalom Gyűrűit, azonban a leghatalmasabbat, az Egyetlen Gyűrűt megtartotta magának. Ez a gyűrű azonban egy csata zűrzavarában elveszett... Évekkel később két hobbit a közeli folyó mellett játszadozva megtalálta : az egyiket megölték, a másikat megmérgezték. A Gyűrű ezután Gollum-hoz került, aki zálogba adta egy másik hobbitnak, bizonyos Bilbo Baggins-nek, amíg megszerzi a sárkánykirály kincsét a barlangjából. Gandalf, a hatalmas varázsló felismerte, hogy ez a gyűrű az a bizonyos Egyetlen Gyűrű, és közölte, hogy azonnal el kell pusztítani. Ez csak úgy lehetséges, ha valaki elviszi és bedobja a Végzet Hegyének szakadékába. A feladat végrehajtására Frodo Bagginst, a Völgy egyik leghíresebb kalandorát, Bilbo unokaöccsét szemelték ki. A küldetésére - többek között - elkísérte még három hobbit (Sam, Merry és Pippin), Aragorn, a ranger, a Gondor városából származó Boromir, Legolas, Gimli, a dwarf és Gandalf, a Nagy Fehér Varázsló - meg természetesen azok a csapatok, amelyeknek a fent nevezett urak a parancsnokai. A küldetésről viszont hírt kapott Sauron is, aki azonnal elindította trollokból és orkokból álló seregeit, hogy mindenáron megakadályozza a terv végrehajtását - végső soron pedig megpróbálja visszaszerezni a hatalmának zálogául szolgáló Gyűrűt. Itt kapcsolódunk be a játékba.

A címképernyő után néhány indítási paramétert állíthatunk be:

A játék Middle Earth földjén játszódik, a játék ennek a nagy méretű térképével jelentkezik be. (A világosabb pozíciókban találhatóak egységeink.) A bal oldalon lévő elkülönített részen a program néhány funkciója kapott helyet:

  • A FILE választása után játékállást menthetünk (SAVE GAME) vagy tölthetünk vissza (LOAD GAME). Nevet nem kell megadnunk, mert a program mindig csak egy kimentett állást vesz érvényesnek. A BASIC választásával kilőhetjük a programot, a RETURN-nel visszatérhetünk a játékhoz.
  • MEMO választásával jelentés kérhetünk, ami az alsó sorban fog megjelenni. Ha éppen nem történik semmi, a NOTHING TO REPORT feliratot láthatunk. A MEMO ikonra kattintva indíthatjuk el az idő múlását, vagyis amíg nem "kattintunk" rá, csak a parancsokat adjuk ki a csapatainknak, nem telik az idő.
  • TIME segítségével az alsó sorban az időt vizsgálhatjuk - római számokkal...

Egy ujjat mozgathatunk a joystick-kel és egy adott helyen a 'tűz' gombot megnyomva, a program a képernyőn kinagyítva jeleníti meg a kiválasztott területet. A kurzor ilyenkor nagyító alakúra változik és segítségével tudjuk megvizsgálni a terepen levő egyes egységeket. A bal felső sarokban (LOCATION) láthatjuk szélességi és hosszúsági fokokkal meghatározva, hogy pillanatnyilag a főtérkép melyik része van kinagyítva a képernyőn. Természetesen a nagyított részt is ide-oda scrolloztathatjuk.
A térkép jelölései valószínűleg mindenki számára egyértelműek. Az egyes csapatokat pajzsok jelzik. Megjegyzendő, hogy egy pajzs a játék kezdetén nem csak egy csapatot, hanem négyet-ötöt is jelölhet, amely valamelyik társunk parancsnoksága alatt áll. Ha a nagyítót egy ilyen pajzsra mozgatjuk, a képernyő alján egy ablak nyílik, amelyben információkat kaphatunk a csapatról:
Ha az első sorban egy név látható, akkor a csapat valamelyik társunk parancsnoksága alatt lévő csapatok főserege. Ha "A COMPANY OF ..." felirat van itt, akkor ez egy, az egyik társunknak alárendelt csapat. A felirat tartalmazza, hogy hány személy van az alegységben, valamint azok milyen fajtához tartoznak (emberek, elfek, stb.)
A "GOING TO ..." felirat mutatja szélességi és hosszúsági fokok szerint, hogy az egységnek mi volt utolsó célpontnak megadva. Célnak lehet meghatározni pl. egy várost, de ez lehet csak egy bizonyos pont is.

A következő néhány sorba a csapatban lévő személyek harcértékéről kaphatunk jellemzést:

ENERGETIC: energikusság
DETERMINED: elszántság
STEADFAST: állóképesség
VIRTUOUS: virtuozitás
BRAVE: ügyesség
STRONG: erő

Az egyes tulajdonságokhoz tartozó jelzők a következőek lehetnek:

NOT VERY: nem nagyon
SOMEWHAT: valamennyire
FAIRLY: eléggé
VERY nagyon
Az energia állapotának a menetelésben és harcban van jelentősége. Az állóképesség függvénye, hogy a csapat mennyire gyorsan fárad el. Az ügyességnek és az erőnek szintén a harcban van jelentősége: mekkora eséllyel tudjuk megsebezni az ellenfelünket, és mekkora sebzést vagyunk képesek okozni. A virtuozitás határozza meg, hogy mennyi ideig lehet a csapatnál a gyűrű, meddig tudnak ellenállni a hatalmának.
A játék kezdetekor a segítőtársaink alá rendelt csapatok együtt vannak. Ha egy ilyen egységet jelző pajzsra mozgatjuk a nagyítót, a 'tűz' gomb egyszeri megnyomása után (a nagyító eltűnik) a joystick függőleges irányú mozgatásával végignézhetjük, hogy milyen csapatok vannak ide beosztva. Mivel parancsokat (ld. később) az egy parancsnokság alá összevont csapatoknak egyszerre illetve mindegyiknek külön-külön is adhatunk, az egyedi parancsnál a program azt a csapatot veszi aktuálisnak, amelynek információs kártyája éppen a képernyőn van.

A 'tűz' gomb újbóli megnyomása után adhatunk ki parancsokat. Mindenekelőtt a parancs formáját kell kiválasztanunk:

Mint már említettük, a játék célja a Gyűrű eljuttatása a Végzet Hegyére - ezenközben természetesen meg kell védenünk Sauron csapataitól is. A Gyűrűt tehát célszerű mindig olyan szereplőnél tartani, aki parancsnoksága alatt sok erős csapatot mozgat együtt. A Gyűrűt egyébként bármikor átadhatjuk egy másik szereplőnek is, ha a nevét kiválasztjuk az 'R' billentyű megnyomása után megjelenő listából (a Gyűrű mindig a fehérrel jelölt személynél van : kezdetben Frodo-nál).
Ha valamelyik csapatunk beleütközik Sauron egyik egységébe, akkor harc alakul ki. Ez némileg kaotikus dolog (különösen akkor, ha nagyobb csapatokról van szó), mert a csapatok minden tagja külön-külön harcol. Ez azt jelenti, hogy minden egyes személynek külön (!) meg kell adnunk, hogy pontosan kit támadjon - különben nem csinál semmit amíg egy arra járó ork meg nem támadja. Természetesen egy ellenfelet akár több katonánkkal is támadhatunk - így gyorsabban érünk el eredményt. Sauron emberei közül különösen kellemetlen figurák a varázslók, akik nem átallanak néha 80-100 emberünket is a másvilágra küldeni. Ezeket mindig támadjuk legalább 5-6 harcossal egyszerre - vagy meneküljünk.

Mivel a WAR IN MIDDLE EARTH alapvetően stratégiai játék, nem tudunk lépésről-lépésre receptet adni a teljesítéséhez - ez már a játékos ügyességén múlik. Mindenesetre elmondható, hogy a játék elég lassú és a csatajelenetek irányítása egy kissé körülményes - sőt néha igazságtalan. Aki mindezeken túl tudja tenni magát, egy ideig elég jól fog szórakozni rajta.