Universal Hero

1986 - Mastertronic

akció, mászkálós

Forrás:
Spectrum Világ 12. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

Az utóbbi időben több Mastertronic játék ismertetését vállaltuk, mert úgy érezzük, hogy ezeknek a játékoknak a színvonala megérdemli, bonyolultsága pedig megköveteli, hogy foglalkozzunk velük. Szívesebben vállalkozunk az ilyen stílusú játékok megoldásainak leközlésére, mint az egyértelmű akció-játékok ismertetésére (pl. URIDIUM).
Egy XXl.sz.-i űrkomp békésen száguldott tova az űrben, de véletlenül belesodródott egy előre kiszámíthatatlanul közeledő aszteroida-mezőbe, és meghibásodott. Sajnos az üzemanyag-tartály is kilyukadt. A vészhelyzetben még annyi módosítást tudunk végrehajtani, hogy az űrkompot a fedélzeti számítógép segítségével bolygó-körüli pályára állítsuk. Ennek a feladatnak a végrehajtására mindössze 60 perc áll rendelkezésünkre, mert különben az űrkomp egyenesen nekiütközik a bolygónak.
A feladat megoldása több fázisból tevődik össze. Először is a komphoz tartozó űrsiklónkkal le kell szállnunk egy kisebb holdon, ahol plutóniumot kell gyűjtenünk Ezután egy másik bolygóra repülve ásványokat kell összeszednünk az űrhajó meghajtásához. Ezen a bolygón barlang is található, melyben egy öreg varázsló él. Űrsiklónkra csak az ő segítségével juthatunk vissza.
A játék színvonalas, ám van egy nagy hátránya, sajnos KEMPSTON típusú joystick Interface-szel nem játszható, a menüben csak a billentyűzet átdefiniálására van lehetőségűnk. Ilyenkor be kell állítani a jobbra / balra / kurzor jobbra / kurzor balra / repülés / felvenni / használni / leírni funkciókat. Szerintünk a legcélszerűbb, ha az O,P,0,9,Q,A.M,Z billentyűkre állítjuk be az irányítást. A kurzor jobbra / balra funkció segítségével a nálunk lévő tárgyak között válogathatunk. Egyidőben összesen 9 tárgyat tarthatunk magunknál. A leírás funkció a felvett tárgy nevét közli velünk, valamint ahhoz hozzárendeli annak legjellemzőbb tulajdonságát is: pl. gügyögő hal.

 

 

 

 

 

 

A rövidre sikerült bevezetőt követően induljunk el akciónkra. A mellékelt térkép START helyéről kezdődik a játék. Először is ballagjunk el jobbra, és vegyük fel a csapot, majd ezt követően a megmunkálatlan üveget. Amikor elérünk a pálya szélére, egy nem lakhatás céljára szolgáló csövet látunk kilógni a falból. Ha most használjuk a csapot, megszüntetünk egy nagy nyomású csőtörést az alsóbb szinteke., Űrruhánk sajnos már megjárta a hadak útját, ezért sérülékeny. Jól tesszük, ha kerüljük a találkozást minden gyanús egyénnel (az egyén fogalmába itt beletartoznak a robotok is). Ereszkedjünk a fal mellett, majd vegyük fel a három villás dugót és az űrsikló mellől a tekercs drótot. Visszafelé haladva, a messzelátó mellett ismét ereszkedjünk le, ahol a távkapcsoló hever. Ha ezt használjuk, kikapcsoljuk a floppy-disk-et őrző áramfalat. Balra megtaláljuk a személyazonossági lapot, ezt is vegyük fel, nagy szükségünk lesz rá. Most két szobával arrébb kóricálunk és a szimpatikusnak tűnő búvár-dugattyút és a floppy-t is megkaparintjuk. Olyanok vagyunk mint a sárkányrepülők, a következő szobában ismét leereszkedünk, és elmegyünk balra, majd felfelé és lám csodák csodája a plutónium előállt. Van viszont egy kis gond, ha felvesszük a plutóniumot, elhalálozunk, mivel az űrruhánk nem véd a radioaktív sugárzás ellen. Ezért ezt ott hagyjuk, és inkább lefelé, majd jobbra megyünk a rúd dinamitért, ezt követően vissza a leereszkedési helyre (azaz balra, fel, jobbra). Ha tovább megyünk jobbra a tüzépnél találjuk magunkat, ugyanis utunkban egy halom kő tornyosul. Most használjuk a dinamitot, a drótot, s végül a búvár-dugattyút, melyek együttesen szétlobbantják az utunkban álló kőhalmot 2 szobával tovább egy számítástechnikai kisszövetkezet leledzik, melyben a legfontosabb eszköz egy számítógép. A számítógépet nemes célokra használják, csak akkor hajlandó előttünk megnyitni a falat, ha igazoljuk magunkat. Ehhez viszont először is be kell kapcsolnunk a számítógépet, amely a 3 villás dugó használatával lehetséges. A gép viszont azonnal ki fog kapcsolni, mindaddig, amíg a floppy lemezt nem használjuk. Ezután már kéri, hogy azonosítsuk magunkat. Gépeljük be: 'SLARTIBARDFASTS'. Felvetődik a kérdés, vajon miért ezt gépeljük be, a válasz egyszerű: mert ez áll a személyazonossági lapunkon. Ki fog nyílni az áramfal, sőt mi több még a szomszédos szobában is kinyílik egy titokzatos ajtó. Ez az ajtó nagy kincset, finomítatlan olajat rejt maga mögött. Ezt az olajat ősi arab szokás szerint kaparintsuk meg. Most keressük meg az olajfinomítót, amelyhez először menjünk le, és balra... Az olajfinomítóban kézenfekvő, hogy az olajat kell használnunk. Mivel a XXI. században vagyunk, a berendezés az olajból egyenesen az űrsiklóba alkalmas üzemanyagot állit elő, sőt most figyeljenek: még kannát is ad hozzá. Úgy gondoljuk a legcélszerűbb elmenni az űrsiklóhoz. Ha mindent pontosan végigkövettünk, nálunk kell, hogy legyen a megmunkálatlan üveg, az azonossági lap és az űrhajó üzemanyaga. Azt a tárgyat amit már egyszer használtunk, nyugodtan letehetjük, csak a helyet foglalja a kezünkben. Az üzemanyagot használjuk az űrsiklónál. Fontos, hogy ha nem tudjuk igazolni magunkat, akkor nem repülhetünk, ez biztosítja, hogy illetéktelen személyek ez űrsiklót ne használhassák (2053-ban megjelent 'Vagyonvédelmi Törvény' XIII. paragrafusa - egyébként még az antikváriumokban kapható). Az űrsikló most már elszállít minket az űrkomphoz. Ahogy megérkeztünk, rakjuk le a személyazonossági lapot és az üzemanyagot. A továbbiakban már nem hivatkozunk az útvonalra (Id. térkép), csak a tárgyak szerepét ismertetjük.
Felvehetjük az oxigén-palackot, majd ezt használva oxigén-tartályunk feltöltődik. Ha még van elég oxigénünk, célszerű ezt a palackot tovább vinnünk, későbbi feltöltés céljából. Vegyük fel a robotvisszahívót, majd repüljünk le / jobbra / le - és a robot-visszahívó egységet használva visszahívunk egy droid-ot amely a radioaktivitás ellen védő dobozt őrzi. Szedjük fel a légycsapót, és a javító robotot. A megmunkálatlan üveget - amit a holdról hoztunk el -, a robotvisszahívó állomástól balra lévő szobában használjuk, s ennek következtében a csiszológép érzékeny lencsét csiszol belőle. Ezt is gyűjtsük be, majd menjünk fel, vegyük fel az útlevelet és a tojást. Ezt a tojást 2 szobával arrébb használhatjuk fel, és oxigén-palackunk feltöltődik. Itt a légycsapóval csapjuk fejbe a kukaradzsát, aminek eredményeképpen zsebünk gyűjteménye pozitívan alakul.
Az útlevelet vigyük az űrsiklóhoz. Az üzemanyaggal és a személyazonosságival visszajuthatunk a holdra (ha használjuk az útlevelet). Mindenesetre az indulás előtt győződjünk meg arról, hogy van-e legalább két üres hely a kezünkben. A holdon vegyük fel a radioaktivitástól védő dobozt, és most már felvehetjük a plutóniumot is. Visszamenve az űrhajóhoz, tegyük le a plutóniumot a 'minerals' felirathoz (egyébként ide az űrsiklótól a jobbra / le / jobbra / jobbra / jobbra / le / jobbra / le útvonalon juthatunk el). A radioaktivitás ellen védő dobozt ne tegyük le, nehogy a végén előbb vegyük magunkhoz a plutóniumot.
Vegyük fel a tükröt, a 10 pennys-t, a fogantyú kezdetét, majd a barakk kulcsát is. Most pont kilenc tárgynak kell nálunk lennie: oxigén palack, javító robot, lencse, halott kukaradzsa, radioaktivitástól védő doboz, tükör, 10 penny-s, fogantyú kezdete, valamint a barakk kulcsa. Most menjünk balra és használjuk a 10 pennys-t, ezáltal bepillantást nyerhetünk az űr rejtelmeibe, de mivel semmi érdekeset nem látunk, menjünk jobbra / jobbra / fel és ismét jobbra. A húsevő növényeknél találjuk magunkat - érdemes elkerülni a velük való találkozást, mert a szép 'SLARTIBARDFASTS' név mellé megkaphatjuk a 'félkarú' jeltőt is. Szegény növények úgy látszik etetés előtt állnak, jól megéhezhettek a hosszú úton. Tálaljuk fel nekik az első-, és egyben utolsó fogást, a halott kukaradzsát. Furcsa dolog történik, a növények feldobják gyökereiket, ugyanis ilyen hosszú éhezés után a nehéz étel megárt a gyomornak. A következő szobában vegyük fel az öntözőkannát, és nyissuk ki a bezárt ajtót a kulccsal. Az ajtó mögötti szobában gyomirtót találunk, két szobával arrébb pedig gumicsizmát, amit elburjánzott növények sora vesz körül. Nem kultúrált csak úgy a növények közé 'beslattyogni', mert haragszanak, hogy régen öntözték meg őket. Megbékítésükre öntsünk rájuk egy kis gyomírtót.
Ezután a csizmát már megszerezhetjük, hozzuk is el, majd menjünk egy szobát balra, és az előző kárt helyrehozva használjuk az öntözőkannát. Most menjünk vissza a csiszológéphez, majd a bal oldali szobában vegyük fel a csavarhúzót. A következő szobába bejuthatunk alulról és felülről is, kinek melyik a szimpatikusabb (a 'következő' szoba a csavarhúzó feletti). Innen menjünk balra, majd ismét balra. A cikázó energianyalábot vezessük a falba, majd a lencsével ill. a tükör segítségével fókuszáljuk a nyalókat az energiagyűjtő helyre. Ez fogja majd szolgáltatni a gépnek az energiát. Jobbra kijutva használjuk a csavarhúzót, majd a robotot, és a gép újra működésbe lép. Menjünk le, majd balra. Itt találjuk az űrkomp 'tele-transzportáló' készülékét, - ezt a gépet a személyzet csak vészhelyzetben szokta használni (akkor, ha a katasztrófa már elkerülhetetlen), ugyanis ez a bolygóra való lejutás utolsó lehetősége. A gépet használva viszont hatalmas energia, áram keletkezik, ezért kell magunkkal vinni a szigetelt gumicsizmát Teleportálásunk csak akkor sikerül, ha a gép kabinjába állunk, egyébként sem sikerül használni a tárgyakat a szoba többi pontján. A gép úgy működik, hogy a tárgyat, vagy embert atomjaira bontja szét, és a megfelelő helyen egyesíti azokat.
A teleportálás után a bolygón találjuk magunkat, ahol is először ürítsük ki zsebeinket. Szedjünk fel egy csövet, egy kevés kötelet, egy kést és egy nagy követ Sajnos a barlang bejáratát egy újabb növényfajta őrzi, amitől úgy tudunk megszabadulni, ha használjuk a kést a bejárattól jobbra lévő fánál. Hősünk a kötéllel lehúzza a fát, ráköti a követ, és a késsel elvágja a kötelet. Eme ősi fegyverrel hatástalanítva lesz a növény, ami rövid találkozásunk után hamar kilehelte lelkét. Természetesen a kő is darabokra tört, most már könnyen bejuthatunk a barlangba.
Itt először vegyük fel a hajlott kulcsot, majd a pörölykalapácsot; aminek segítségével az üllőnél kiegyenesíthetjük a kulcsot. Ebben a pillanatban nálunk kell hogy legyen a kiegyenesített kulcs, a radioaktivitástól védő doboz és a cső. Gyűjtsük be a tengely-zsírt, vegyük fel a vízi-pumpát és ettől két szobával jobbra használjuk is, aminek következtében a barlangot elöntő vizet átszivattyúztuk a szomszéd szobába. Rakjuk le a pumpát és a csövet is a szegény hal mellé, majd menjünk jobbra. A varázsló odújába jutottunk, ahol azonnal kaparintsuk meg a fékkapcsolót. Hamar rá kell jönnünk, hogy a varázsló számunkra érthetetlen szavakat motyog - az látszik, hogy nem a fékkapcsoló eltulajdonításáért mérges, mert akkor az biztos, hogy néhány perce piros fülű bülbül madárrá változtatott volna bennünket. Kellene keresni valami bennszülöttet, aki betöltené a tolmács szerepét. Ha kilépünk a barlangból, a gügyögő halon akad meg a szemünk. Hősünk kapcsol: 'Ez jó lesz'.
A gügyögő halat hónunk alá csapva caflatunk vissza a varázslóhoz. Most csak egy mondatot közöl velünk: 'Hozd vissza a gömböt!' Menjünk vissza arra a helyre, ahol a vízi-pumpát találtuk.
Most kell végrehajtanunk a játék legveszélyesebb manőverét, a szoba legvégén használnunk kell kiegyenesített kulcsot, viszont a szobát egy furcsa, elvarázsolt kő őrzi. Ez úgy néz ki, hogy ha a kő saját magával egy szintben mozgást észlel, elindul, hogy elzárja a kijáratot. Ha a kő hozzánk ér, kellemetlen meglepetésben lesz részünk, ugyanis a 3 dimenziós testünk 2 dimenzióssá változik. Természetesen belátható, így könnyebb a közlekedés (pl. a padló és az ajtó közötti résen), de sajnos az oxigénpalackunk is összelapult, így a játék folytatására nincs lehetőségünk. Már az indulás előtt állítsuk a kurzort az egyenes kulcsra, és ereszkedjünk le a földre. Most gyorsan meg kell indulnunk az 'EXIT' (Kijárat) felirat felé. Ha eddig nem kapott el a kő, akkor már phhhűűű, megúsztuk A szoba végén használjuk a kulcsot, így átjutunk a következő szobába. Ebben a szobában egy rozoga régi csille látható, használjuk a tengely-zsírt, majd a fékkapcsolót s a csille két pályával arrébb szállít minket. Most össze kell gyűjtenünk az összes tárgyat, ami a barlangrendszerben található, így mielőtt a térkép által jelzett szögletes teleporthoz (t) mennénk, ellenőrizzük, hogy nálunk van-e minden.
Ha minden jól ment, nálunk van a radioaktivitás ellen védő doboz, a rubint, a kristály, a hatágú csillag, a gyűrű és a talizmán. A hatágú csillagot használva, egy zárt szobába, egy másik szögletes teleporthoz jutunk. Itt vegyük fel a kristálygömböt, majd a gyűrűt használva újra teleportáljunk, de most a varázslóhoz. A varázslónál használjuk a gömböt és 'Abrakad-abrak', az űrkompunknál találjuk magunkat, a t jelzésnél. Innen menjünk a 'minerals' (ásványok) felirathoz, oda, ahova a plutóniumot tettük le. Vegyük fel a plutóniumot (ugye milyen jó, hogy nálunk van a radioaktivitástól védő doboz.), és használjuk. Az űrhajó gépei a nyersanyagokat üzemanyaggá alakítják át, a feladatot teljesítettük: "Ügyes vagy, megakadályoztál egy nagy katasztrófát. X perced maradt..."
Sok sikert kívánunk a nagy küldetéshez!

Universal Hero szótár

A Babbling Fish Egy gyügyögő hal Passport Útlevél
A Bent Key Egy hajlított kulcs Pentacle Hatágú csillag
A Crystal Egy kristály Pink Flower Rózsaszín virág
A Diamond Egy gyémánt Plutonium Plutónium
A Knife Egy kés The Potting Shed Key A barakk kulcsa
A Large Rock Egy nagy kő Remote Switch Távkapcsoló
An Air Tank Egy légtároló Repair Droid Javító robot
A Pipe Egy cső Rough Glass Durva üveg
A Ring Egy gyűrű Rubber Boot Gumicsizma
A Ruby Egy rubintkő Slartibardfasts ID Card Slartibardfasts igazolványa
A Talisman Egy talizmán Sledgehammer Pörölykalapács
A Tap Egy csapda Some Axle Grease Tengely-zsír
A Stick of Dynamite Egy rúd dinamit Somecrude Oil Finomítattlan olaj
Brake Lever Fékkapcsoló Some Rope Kevés kötél
Curiosity Kiváncsiság Spaceship Fuel Űrhajó üzemanyag
Dead Cocoroath Döglött csótány Spanner Csavarhúzó
Droid Recall Robot visszahívó Starting Handle Fogantyú kezdete
Egg Tojás Straight Key Kiegyenesített kulcs
Floppy Disk Floppy lemez 10 Penny 10 penny-s érme
Fly Swatter Légycsapó Three Pin Plug 3 villás dugó
Led Radiation Box Radioaktivitás ellen védő doboz Two Core Wire Kéteres kábel
Lens Lencse Watering Can Öntözőkanna
Mirror Tükör Water Pump Vízpumpa
Orb Gömb Weedkiller Gyomírtó

A térkép 1. része, A térkép 2. része, még egy térkép