Trapdoor 1986 - Piranha akció |
Forrás: Spectrum (48k) |
Angliában a Muppet Show méltó vetélytársának tekintik a Trapdoor
című bábfilm sorozatot, amelyben Berk, a meghatározhatatlan biológiai csoportba
tartozó élőlény a leghihetetlenebb marhaságokat műveli egy őrült báró kastélyában.
A PIRANHA cég által forgalmazott hasoncímű játékban az az epizód elevenedik
meg, amelyben Berk a szakácsművészetben próbál sikereket elérni.
Betöltés után avantgarde muzsikát hallunk csattogásokkal meg minden egyébbel
egybekötve, egy gomb megnyomása után beállíthatjuk az indítási paramétereket:
'K' megnyomására a beállított billentyűket válasszuk; 'J' billentyűvel kérhetünk
joysticket; 'R' hatására átdefiniálhatjuk a vezérlő billentyűket (jobbra / balra
/ le / fel /eldobás/ felfordítás / szünet); 'C' megnyomása után pedig beállíthatjuk,
hogy könnyű ('L'earner Berk) illetve nehéz ('S'uper Berk) játékot akarunk játszani.
A játék a kastély konyhájában zajlik, ahol a különböző segédeszközök felhasználásával
kell eleget tennünk a báró úr különös gasztronómiai kívánságainak. Egy-egy feladathoz
meghatározott idő áll rendelkezésünkre. A hátralévő időt a képernyő alsó részén
egy növekvő sáv mutatja, ami ha teljesen végigér, a báró megváltoztatja a kívánságát
(T00 LATE, I'VE CHANGE MY MIND) és új rendelést ad fel. Ha könnyű játékban három
kívánságot nem teljesítünk, a játék véget ér (itt nem zavar bennünket a szellem
se), nehézben ehhez elég egy kívánságot elszalasztani. Az időmérő sáv melletti
négyzetben két számot láthatunk: a felső az időre kapható bonus-pontszámot,
az alsó pedig a bonus-ból és a felküldött állatkák után kapott pontokból összeálló
eredményünket láthatjuk. Kulcsfontosságú a csapóajtó, ahonnan legkülönfélébb
- egyben legrondább - teremtményeket engedhetjük ki a napvilágra: a zöld egykerekűt,
aki tüzet fúj; a csúnya madarat, akitől tojásokat lehet begyűjteni; az ugráló
bácsit, aki összelapít mindent és mindenkit, akire ráugrik; a szellemet, aki
mindig nekünk jön (ez csak nehéz játékban van) és a kukacokat. A kukacokon és
madáron kívül ezek az élőlények veszélyesek ránk nézve: ha a szellem hozzánk
ér, az ugráló ránk ugrik vagy a zöld egykerekű leköp a tűzzel, Berk átkerül
egy másik szobába. Akik egyedül akarják végigjátszani a játékot, itt hagyják
abba a leírás olvasását, és próbálkozzanak. Annyit még segíthetünk nekik, hogy
a csapóajtónál lévő koponyát újra és újra kézbe véve hasznos tanácsokat kaphatnak
a soron következő kívánság teljesítéséhez.
Már
az előétel is meglehetősen ínyenc lelkivilágra utal: a báró egy doboz kukacot
(CAN OF WORMS) kíván fogyasztani. Ehhez először is egy dobozra van szükségünk,
ami a kamrában található (4). Hozzuk át a csapóajtóhoz és tegyük le a földre.
Ezután nyissuk ki a csapóajtót a bal oldali falon lévő kar használatával (9).
A csapóajtó felcsapódik, és néhány ijedt féreg mászik elő a föld mélyéről. Ijedtségük
nem nélkülözi a reális alapokat, mivel Berk az előétel elkészítéséhez belőlük
fog 3 darabot fel használni. Célszerű a csapóajtót lecsukni, mert a kukacok
után folyó vad hajsza közben esetleg belepottyanhatunk ("Hülye öngyilkos
Berk"-nek neveznek bennünket és a játék véget ér). A vadászat nem zavartalan,
mert nem csak mi hajkurásszuk a férgeket: a konkurencia egy csúnya béka képében
jelentkezik, aki pofátlanul felzabálja a legszebb példányokat (később már a
rondábbakat is...). Ez meglehetősen elítélendő eljárás, mivel egyszerre csak
4-5 kukac keveredik elő és ha a béka elfogyasztott egy párat, a csapóajtót ismét
ki kell nyitnunk, hogy újabbak érkezzenek. Célszerű tehát a kukacvadászat idejére
béka urat a következő módon semlegesíteni: várjuk meg, amíg rálép a csapóajtóra,
és a kar segítségével nyissuk fel. A felcsapódó ajtó a magasba repíti kiváló
barátunkat, aki a gravitáció ide vonatkozó passzusainak értelmében később vissza
is fog esni, pontosan bele a tátongó lyukba. Miután eltűnt a veremben, szépen
lecsukjuk a csapóajtót és zavartalanul begyűjthetjük a kukacokat (persze, nem
árt figyelembe vennünk azt, hogy közben felzabálja a veremben lévőket is és
a következő ajtónyitásnál kiugrik a veremből). A kukacodat elég egyszerű elkapni:
odaszaladunk hozzájuk és ha Berk észreveszi őket akkor lehajol értük. Ha már
van kukac a kezünkben, vigyük a földre letett dobozhoz és ejtsük bele. Ha beletaláltunk
a dobozba, cuppanó hangot hallunk, ha nem, akkor láthatjuk, hogy szegény kukac
vadul menekülni próbál. Miután ily módon összegyűjtöttünk három kapálózó férget,
fogjuk meg a dobozt és vigyük át a szomszéd szobába. Itt helyezzük el az étellift
(13) platóján, majd felmenve a galériára, hozzuk működésbe az ételliftet a falon
lévő karral (12). A lift felviszi a báróhoz, aki azonnal meg is dicsér bennünket
(LOVELY WORMS, WELL DONE BERK), és már adja is a következő rendelést. Ha a dobozban
nincs elég kukac, a báró elfogadja, de elégedetlenkedik: OK BUT I WANT MORE
WORMS (Oké, de több kukacot akartam).
Az étkezés következő fogása a tükörtojás (FRIED EGGS). Ehhez először is a kamra
egyik polcán lévő serpenyőre (5) van szükség: hozzuk át a csapóajtóhoz és tegyük
le a földre. Mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? - hangzik a klasszikus találós
kérdés, de egyelőre se tyúk, se tojás. Próbáljuk meg előkeríteni először a tyúkot:
nyissuk ki a csapóajtót és várjunk, amíg ki nem "repül" belőle a világ
leglepusztultabb madara, majd csukjuk le az ajtót. Bár ez nincs ráírva, mi bizton
állíthatjuk, hogy ez a tollas szörnyűség nőstény. A tojáshoz vezető legcélszerűbb
út egy kakas lenne, de ezt sajnos kifelejtették a játékból. Kénytelenek vagyunk
tehát mesterséges megtermékenyítéshez folyamodni. Az erre a célra szolgáló műszer
a kamrában található a vödörben (1). Vegyük le a polcról és borítsuk ki: a vödörből
egy olyan dolog kerül e1ő, amit a tyúkok akkor használnak, amikor krónikus kakashiányban
szenvednek. Vegyük fel ezt a szerszámot, vigyük át a szomszéd szobába és tegyük
rá a csapóajtóra. Most várakoznunk kell egy kicsit, amíg erre repül a csúnya
madár. Amikor megjelenik a tűzvonalban (a csapóajtó fölött), nyissuk fel a csapóajtót
és azonnal csukjuk is le. A műszer felrepül és - ha sikerült pontosan a madár
tarporába találnunk - megtörténik a megtermékenyítés, amit a madár kiguvadó
szemei is hűen jeleznek. Nagyon gyorsan csukjuk vissza a csapóajtót, mert a
műszer beesik a verembe, pedig még szükség lenne rá. Ha beesett, az sem baj,
ez a műsor kukacokkal (a koponyával, a békával) is eljátszható: várjuk meg,
amíg egy ilyen rondaság rámászik az ajtóra és addig dobáljuk a magasba a csapóajtó
le/fel nyitogatásával (ha nem dobáljuk, akkor a kukac elmászik), amíg el nem
találjuk a madarat. Ha megtermékenyítettük a madarat, vegyük fel a serpenyőt
és szaladjunk át az étellifthez, ahol körülbelül a szoba közepén kell várakoznunk.
Hamarosan megjelenik a légtérben a madár és elfogják a tojási görcsök. Álljunk
alá úgy, hogy amikor kipottyantja a tojást, a serpenyővel el tudjuk kapni (ha
nem érünk oda idejében, a madár a földre tojja a tojást, ami összetörik és újra
meg kell termékenyítenünk a madarat. Ily módon három tojást kell összegyűjtenünk
(újra és újra megtermékenyítve a madarat), majd tegyük fel a serpenyőt a tűzhelyre
(11).Mondjuk, meglehetősen furcsa ízt fognak kölcsönözni a benne található tojáshéj
darabok, de hát semmi sem lehet tökéletes (a szerzőkön kívül...). Egy idő múlva
a serpenyő villogni kezd. A tükörtojás elkészült, le lehet venni. Kissé meleg.
Berk mihelyt hozzányúl, el is dobja. Amikor már nem villog, meg lehet fogni:
tegyük vissza egy kicsit melegedni, mert a dobálózásból kifolyólag kihűlt. Miután
ismét villogni kezd, levehetjük és felküldhetjük az ételliften. Ha kevesebb
tojást küldünk fel, akkor a báró - elégedetlenkedve bár, de - elfogadja (A FAIR
TRY, BUT NOT ENOUGH EGGS), de ha nem elég meleg, akkor visszaküldi, hogy csináljunk
vele valamit (HOT COOKED, DO SOMETHING ABOUT.
Mit
ér magéban a tükörtojás, ha nincs hozzá semmi husi? Valószínűleg ez a kérdés
járhat a báró fejében is, mert a következő rendelése holmi főtt csigákra vonatkozik
(BOILED SLIMIES). A csigafőzéshez szolgáló egyik kellék a kamrában lévő cserépkorsó
(6). Ez elég nehéz, nem tudjuk felvenni, csak tologatni. Toljuk hátra egészen
a falhoz, a galéria alá, mert csak onnan tudjuk beledobni a csigákat a korsóba.
A csigák a pincében élnek, amit meglehetősen érdekes módon nagy részben víz
borít. A vízben néha szemek tűnnek fel, amelyekhez egy-egy csiga is tartozik.
Itt kell koslatnunk derékig a trutyiban Berk-kel, és ha felbukkan a közelben
egy szempár, le kell gugolnunk, és a víz alatt kotorászva megfogni a csigát.
Amikor sikerül egy ilyen rondaságot megkaparintanunk, el kell mennünk a kamrába,
és a galériáról bele kell pottyantanunk a korsóba. Ha nem sikerül beletalálnunk,
még a földön is hajkurászhatjuk egy kicsit a csigát. Összesen négy csigát kell
bedobálnunk a korsóba, majd a korsót át kell tolnunk az étellifthez (a legjobb
a szoba közepén hagyni). Következd teendőnk kiengedni a csapóajtó mögül a zöld
egykerekűt. Ez is egy elég ronda jószág: keréken gurul és minket hajkurászik.
Ha kocsányon lógó szemével megpillant bennünket, csúnya ormányából tüzet fúj
ránk és ha eltalál minket, Berk átkerül egy másik szobába. Miután kiengedtük
a csapóajtó alól, meneküljünk a súly (14) felé, amit húzzunk fel a karral (15)
a tetőig. A zöld egykerekű az ételliftnél áthaladva útközben felmelegíti a korsónkat
(gőzölögni fog), majd utánunk jön a súlyhoz. Ez a rondaság mindig abban a sávban
akar jönni, ahol mi is közlekedünk, mert csak így tud eltalálni minket. Ezt
a tulajdonságát kihasználva próbáljuk meg becsalni a súly alá, ami a tetőről
lezuhanva szétlapítja (vigyázat; ha mi állunk be alá, akkor minket is). Az étellifthez
visszamenve látjuk, hogy a korsó gőzölög, lehet betolni a liftbe és felküldeni.
Ha nem sikerült az egykerekűt agyonlapítanunk, akkor az állandó fújkálásával
akadályozni fog minket és előfordulhat, hogy a korsó kihűl. Ilyenkor megint
addig kell mesterkednünk, amíg megint meg nem melegíti. Kevesebb csigát felküldhetünk
(elfogadja), de melegen kell, mert különben visszaküldi.
A következő fogás kifacsart szemgolyókból készített itóka lesz (A BOTTLE OF
EYEBALL CRUSH). Ehhez először a szemgolyókat kell némi kertészkedéssel előteremtenünk:
a kamrából hozzuk el a virágosvázát (2), vigyük át a konyhakertbe és a lépcső
tetején borítsuk ki. A vázából egy virágmagos doboz kerül elő, aminek a tartalmát
(három kis szemgolyó) ürítsük az egyik cserépbe, majd dobjuk el. A két szétszóródott
szemgolyót vegyük fel és dobjuk bele a másik két cserépbe. Az ültetvény nemsokára
növekedni kezd és szép nagy szemgolyókat termel, amelyek megérvén lepottyannak
a földre. Amíg növekszenek, néhány előkészületet kell tennünk a kifacsaráshoz:
toljuk el a dézsát (6) a kamrából az étellifthez és ott állítsuk a fal mellé,
a galéria alá. Amíg ezt megcsináljuk, valószínűleg megérnek a szemgolyók is,
mehetünk őket összeszedegetni. Elvihetjük őket egyenként is a dézsához, de ez
elég sok időbe telik, célszerűbb magunkkal vinnünk a vödröt, amiben a madarat
megtermékenyítő műszer volt. A vödör pont olyan széles, mint egy szem, gyűjtsük
bele őket és a vödörrel sétáljunk el a dézsához. A galériáról borítsuk bele
a vödör tartalmát a dézsába, majd toljuk ki a dézsát körülbelül a szoba közepére.
Ezután menjünk vissza a kamrába és hozzuk el a befőttesüveget, amit a dézsa
kifolyójáhot kell pontosan elhelyeznünk. Most mehetünk a csapóajtóhoz, és kiengedhetjük
az ugráló bácsit, aki elkezd végigugrálni a szobákon. Lehetőleg ne álljunk alá,
mert egy kissé letapos bennünket. A dézsát (és a csapjánál levegő üveget is!)
úgy kell beállítanunk, hogy az ugráló pontosan beleugorjon. Ha ez sikerül, az
ugráló hármat ugrik a dézsában, miközben a befőttesüveg fokozatosan megtelik
a kipréselt folyadékkal. A létyó elkészült, lehet felküldeni a jól megérdemelt
dicséretért (CHEERS).
Ha könnyű fokozatban játszunk, akkor a játék idáig tart, itt megkapjuk a dicséretet: "Olyanok vagyunk, mint egy kis kincs!" (AS A LEARNER BERK YOU ARE
A LITTLE TREASURE). Ha nem sikerül idáig elérnünk, mert a báró három kívánságát
nem teljesítettük, akkor - a teljesített kívánságoktól függően - "tehetetlen"
(INCOMPETENT), "éppenséggel alkalmazható" (JUST EMPLOYABLE) vagy "itt
maradhat" (GETTING THERE) minősítést érhetünk el.
Ha Super Berk-kel játszunk, a dolog egy kissé nehezebbé válik. Itt már elegendő egy kívánságot nem teljesítenünk és a játék véget ér. Ez persze nem elég baj, a következő nehezítésekkel is találkozunk:
Néhány jó tanács:
Térkép 1, Térkép 2 |