Transmuter

1987 - Code Masters Ltd.

akció, lövöldözős

Spectrum (48k)

 

 

 

Amikor a haldokló Napnak már nem volt elég energiája, hogy fűtse a Földet, az emberiség, föld alatti városokba menekült, ahol felhasználhatták a föld belső (geotermikus) energiáját. Az egymást követő nemzedékek egyre mélyebben építettek egyre nagyobb városokat, míg végül lehetőség nyílt a fagyos, sötét világgá változott Föld elhagyására, és egy új, a földi élet számára alkalmas planéta birtokba vételére. Az idő múlásával az emberiség bölcsőjének számító Föld bolygó nemhogy feledésbe merült volna, sőt, egyre több legenda, övezte. Sok év elteltével, Overlord Tenz az első ember, aki visszalátogat a Földre. Örömébe nem kevés üröm is vegyül: az utolsó földlakók által hátrahagyott önműködő fegyverrendszerek még mindig működnek és Tenz űrhajóját ellenségnek tekintik...
Némi rosszindulattal azt is mondhatnánk, ha a játék nem tartogat semmi különlegességet, legalább a háttértörténet legyen rendkívüli. Nos, ebben az esetben ez igaz, bár a sztori elfeledkezik arról a kiábrándító tényről, hogy az élete végén vörös óriássá váló Nap elnyeli a Merkúrt, Vénuszt és a Földet is. (Azért még nyugodtan vehetünk tartós tejet, napunk ereje delén van, mindez kb. ötmilliárd év múlva várható.). Maga a játék teljesen átlagos shot-em-up, egy évvel később, 1988-ban az R-Type megjelenése után már-már komolytalannak tűnik majd.
Ami mégis szokatlan az a játék sebessége! A scroll meglepően lassú, inkább már vontatott! Azonban ne gondoljuk, hogy ettől könnyebb a játék! Utunk során háromféle feladat váltogatja egymást:

  • Hagyományos lövöldözés, melyben a mennyezeten, földön álló ágyúkat, repülő egységeket kell megsemmisítenünk. Plusz pontért a repülő egységek bázisait is szétlőhetjük egy pár találattal.
  • Szűkebb járatokban pontosan navigálva kell elkerülni hogy a falnak ütközzünk. Ezután még ágyúk sűrűjében kell lövésekkel elbontható faldarabok között utat vágnunk magunknak egy rövidebb szakaszon.
  • Minden "jelenet" végén egy nagydarab űrhajót kell több pontos lövéssel megsemmisíteni: az űrhajó orrán látható fehér részre kell célozni. Az ellenfél visszalő, de ez könnyen kikerülhető. Ez a rész egyébként meglepően könnyű!

Az első és minden további negyedik szint után kapunk egy jutalom feladatot is, melyben némi pluszpontért kell lövöldöznünk izgő-mozgó ketyerékre. Sajnálatos tény, hogy ha elveszítjük egy életünket, minden fejlesztés is elvész.
Természetesen nem ütközhetünk semminek! Különösen a kerülgetős szintek lehetetlenül nehezek, elképzelhetetlen, hogy botkormánnyal ennyire pontosan lehetne navigálni. Különösen frusztráló, hogy egy életünk elvesztése esetén a szint legelejéről indulunk újra! (A kerülgetős szintek vannak csak két szakaszra osztva.)
Az ellenfelek megsemmisítésével különböző extrákat kapunk sorban, melyet a megfelelő billentyű megnyomásával választhatunk ki:

  • SPEED - űrhajónk gyorsabban mozog a képernyőn (a scroll sebessége nem változik). Több fokozatban növelhetjük sebességünket, de ezzel inkább kiszúrunk magunkkal. Egyszer érdemes fejleszteni a sebességünket, ami jól jön a kerülgetős szintekre.
  • DOUBLE - űrhajónk alap fegyverének tűzgyorsaságát duplájára fokozhatjuk.
  • BOMB - A tűz nyomva tartásával bombát is szórhatunk.
  • LASER - Nagy tűzerejű lézerfegyver, de a tűzgyorsasága lassabb. A lézer erejét nem lehet fokozni és szonda aktiválásakor is az alapfegyverünkre kapcsolunk vissza.
  • ADON - Egy szonda csatlakozik hozzánk, aki követve mozgásunkat alattunk, vagy felettünk repül. A szondán is van fegyver!
  • SHIELD - pár másodpercig sérthetetlenek vagyunk, amíg a SHIELD ACTIATED üzenet látható a játékképernyő alatt. Amíg a pajzs működik, remekül le tudjuk gázolni az ellenséget. Ez igaz a nagy űrhajóra is!

A legjobb párosítás a lézerfegyver és a bomba. Ezen kívül egyszer célszerű fejleszteni a sebességünket is. Sajnos azonban a lézer a falbontásos résznél némi hátrányt.
A játék egyébként csak négy szintet tartalmaz, ezután újra az első következik, az ágyúk viszont "szorgalmasabban lövöldöznek". A játék annyira nehéz, hogy a programozók nem strapálták magukat a befejezéssel...

Irányítás:

  • Billentyűzet: Z - balra, X - jobbra, I - fel, J - le, M - tűz, N - kiválasztás.
    A billentyűzet szabadon definiáható.
  • KEMPSTON vagy SINCLAIR illesztőt választva a kiválasztás: SPACE

H - játék szüneteltetése (folytatás: tetszőleges billentyű)

Örökélet: POKE 28878,0
Sérthetetlenség: POKE 28469, 201