The Train 1988 - Electronic Arts akció |
Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
Érdekes megfigyelni, hogy a játék gyártók milyen ötleteket
"vetnek be", azért hogy újat alkossanak. A "csak" ügyességi
játékok egyre inkább kihalófélben vannak, de a "kombinált"-és szerintünk
leglebilincselőbb ügyességi-kaland story-k mind inkább tért hódítanak.
Ide sorolható be az 1988-ban készült THE TRAIN (A VONAT) - ESCAPE FROM NORMANDY
(SZÖKÉS NORMANDIÁBÓL) c. játék is. A program az azonos című 1964-ben készült film alapján készült. A megtörtént eseményeken alapuló film 1944-ben játszódik Franciaországban. A szövetségesek partraszállása után a németek Párizs evakuálására készülnek. A művészetrajongó Von Waldheim ezredes Németországba akarja szállítani a francia impresszionisták remekműveit is. A Jeu de Pomme múzeum kurátora kétségbeesésében a francia antifasiszta ellenállók segítségét kéri a felbecsülhetetlen értékű műkincsek megmentéséhez. Könyörög, hogy a szövetségesek megérkezéséig próbálják késleltetni a rakomány útnak indítását. De a "franciák büszkeségeit" szállító vonat, ha némi késedelemmel is, elindul Németország felé. Az ellenállók a vonatot kerülőúton visszafordulnak a szövetségesek felé.
A programban tehát Franciaország a szintér,
a Riviéra - a partraszálló szövetségesek - a biztos menedék, és
műkincs a szállítmány.
Ennyi bevezetés után igazán itt az ideje, hogy megismerkedjünk a játékkal! A
játék bejelentkezése után választhatunk az:
1 - Keys (billentyűzet: O, A, O, P, ENTER)
2 - Kempston
3 - Sinclair
irányítást módok között. Sajnos a billentyűzetkiosztás nem definiálható, úgyhogy - ha nincs JOYSTICK illesztőnk - kénytelenek vagyunk ezt az eléggé béna kiosztást használni. Válasszunk!
|
Ha ez megtörtént, akkor a kiinduló állomás képét láthatjuk. Itt a feladatunk egyik katonánkat fedezni, aki a váltó felé araszol, miközben az állomásépületből, és a bakterházból lődöznek rá és persze ránk is. Emberünk csak akkor halad, ha tüzelünk, különben elbújik. A mi feladatunk az ablakokból a lesi-géppuskásokat leszedegetni! Ha valamelyik ablak kivilágosodik, és egy fej körvonalai jelennek meg, célszerű rögvest odapörkölni, még mielőtt minket lőnek le. Ha az emberkénk odaér a váltóhoz, akkor választanunk kell, hogy:
módjára hajtjuk végre a feladatot. Miután ezt megtettük, emberkénket a visszaútján is fedeznünk kell! Ilyen fedezési manővereknél - majd még később is nyílik rá alkalom - ajánlott a folyamatos tüzelés, hiszen így gyorsabban halad védencünk. A lőszerünk nem korlátozott. Ha emberkénk visszatért, mi a mozdonyon találjuk magunkat, ahol is elénk tárul a vonat vezetéséhez szükséges hóbelevancok képe. A képernyő alján láthatjuk az időt, esetlegesen a gép üzenetét, ha a vezetőfülkében vagyunk az aktuális kezelőszerv nevét, ha pedig vonatunkkal közeledünk valamihez: a tárgy megnevezését és távolságát. Ezen kijelzések az összes üzemmódban láthatóak.
Láthatunk még három műszert, melyeknek a rendeltetése a következő:
Már említettük, hogy nem csak ezen üzemmódban működik a program, tehát tekintsük át ezeket is: Az '1' billentyűt lenyomva a vonat eleje felé irányuló géppuskaállást láthatjuk. A '2-est' lenyomva a hátrafelé nézőt láthatjuk. Ide akkor kell kapcsolnunk, ha repülőgép támadja a vonatot. Az ilyen támadásokra a gép egy: "ENEMY PLANE ATTACKING FRONT / REAR" felirattal hívja fel a figyelmünket. Ha a mondat végén "FRONT' olvasható, akkor előröl, ha "REAR", akkor hátulról kell támadást visszavernünk. Sajnos a lelőtt repülő nem robban fel, csak eltűnik, ezért nem lehetünk biztosak abban, hogy eltaláltuk, vagy csak átrepült a fejünk felett. Ezért célszerű az ellenkező irányba is kinéznünk egy támadás után. Sajnos, ha más felirat foglalja el a figyelmeztetés helyét, akkor csak onnan tudhatjuk meg, hogy támadnak, hogy a BORDER vörös színben villog. A '3' billentyű lenyomására a vezetőfülke, a '4'-re a térkép jelenik meg. Ez utóbbin (Id. feljebb) a pillanatnyi tartózkodási helyünket egy kis ' +' jelzi. Az '5' billentyűvel egy infó táblát kapunk. Itt egy igen fontos információhoz jutunk, mégpedig ahhoz, hogy még mennyi szén van a szerkocsiban (COAL IN HOPPER)!
Ha a program futása közben lenyomjuk a SPACE-t, akkor az újbóli lenyomásig a futás szünetel.
Nos a játék lejátszásához - úgy véljük - az összes információt megadtuk, a többi már csak a játékoson múlik! |