Tornado Low Level
(T.L.L.)

1984 - Vortex Software

ügyességi

Spectrum (48K)

Nehéz eldönteni, hogy a Tornado Low Level szimuláció, vagy inkább repülős ügyességi játék (talán a leírás végére sikerül eldönteni...) A programot rendkívül ötletesen kivitelezett 3 dimenziós grafika jellemzi. A grafika talán sokak számára ismerős lesz, a szerző Costa Panayi ezt a grafikus "motort" használta az egy évvel később megjelent Cyclone című programjában is.

Betöltés után az 1-2 billentyűkkel választhatunk, hogy billentyűzettel, vagy Interface 2 botkormánnyal kívánunk játszani. Amennyiben billentyűzetet választunk, az irányítás a következő: 1 - fel, Q - le, G - balra, H - jobbra, X - szárny állás változtatása. A további két billentyű-funkció Interface 2 irányítás esetén is él: , M - térkép megtekintése, a Z és P együttes megnyomásával visszaléphetünk a menübe. Ha botkormánnyal választhatunk a szárnyállást a tűz megnyomásával tudjuk változtatni.
A '4' megnyomása után angol nyelvű instrukciókat olvashatunk. A játékot a '3' megnyomásával indíthatjuk.

Feladatunk, hogy megkeressük, és megsemmisítsünk 6 darab "idegen tárgyat", melyet korong alak reprezentál. A tárgy megsemmisítése nem fegyverrel történik, hanem alacsonyan repülve "fel kell szednünk". Ehhez viszont a lehető legalacsonyabban kell repülnünk, hogy gépünk szinte súrolja a földet. Ez igen kockázatos, mivel a céltárgyak egyéb tereptárgyak közelében találhatóak. A játék szépen kidolgozott, három dimenziós perspektívában játszódik. A képernyő minden irányban szabadon görgethető a repülőgép irányában.
A repülőgép irányítása igen egyszerű, nem nevezhető realisztikusnak. A navigálásban - és főleg a magasságunk meghatározásában segít- , hogy gépünk árnyéka a talajra vetül. A játékot nagy mértékben nehezíti, hogy nem tudunk gyorsítani-lassítani, gépünk sebessége állandó.
A játék indítása után először a térkép jelenik meg egy pár másodpercre, amin villogó pontok jelölik az idegen tárgyak pozícióját. A térképet játék közben előhívhatjuk a M megnyomásával, de csak akkor, ha a földön vagyunk! (Ilyenkor is magától eltűnik a térkép egy pár másodperc múlva.)
A felszálláskor várjuk meg, amíg az üzemanyagtartályt feltöltik, majd a tűz gomb ('X') megnyomásával kezdhetjük meg a felszállást. Ilyenkor nyomjuk a 'fel' irányt, gépünk rövid nekifutás után elszakad a földtől. Fontos megemlíteni a kétféle szárny-állás jelentőségét: előre nyilazott szárnyakkal tudunk leszállni, hátra nyilazott szárnyakkal tudjuk a céltárgyakat megsemmisíteni!
Üzemanyagunk általában csak két tárgy megsemmisítésére elegendő, ha fogytán van, vissza kell térni a bázisra, és vételezni. A leszálláshoz előre nyilazott szárnyakkal közelítsük meg a repülőteret annak vonalában, majd a reptér betonjára óvatosan letéve a gépet hamarosan megállunk (automatikusan). Üzemanyag vételezés után a betonon megfordulva, és a tűz gomb újbóli megnyomása után folytathatjuk a küldetést.

A képernyő jobb oldalán látható műszerfalon, a jobb felső sarokban egy kicsinyített térkép látható, amelyen a középen kiemelt világosabb négyzetben láthatjuk a játékképernyőnek megfelelő területet. A térkép alatt balról jobbra haladva egy magasságmérő műszer, az üzemanyag jelző műszer látható, egy kijelző, amiről leolvashatjuk, hogy eddig hány idegen tárgyat semmisítettünk meg, valamint a feladat teljesítéséhez rendelkezésre álló időnket. A hasábok alatt láthatunk továbbá három repülőt szimbolizáló jel, amelyik megsemmisül, pirossá válik (3 életünk van). Alul az aktuális pontszámunk, és az eddigi rekord pontszám látható. Egy tárgy megsemmisítése 250 pontot eredményez, a levegőben eltöltött idővel is folyamatosan kapunk pontot.

Örökélet: POKE 35006,0
Nem fogy az idő: POKE 33807,0
Nem fogy az üzemanyag: POKE 33828,0
Gyors emelkedés: POKE 33131,0
Lassabb süllyedés: POKE 33182,1

Térkép