Top Cat
in Beverly Hills Cats

1991 - Hi-Tec Software Ltd.

kaland, mászkálós

Spectrum (48k)

Enterprise

A Top Cat, (Angliában Boss Cat) egy Hanna-Barbera amerikai rajzfilm sorozat volt, ami 1961. szeptember 27. és 1962. szeptember 26. között futott az ABC csatornán. Annak ellenére, hogy csak 30 epizód készült belőle, nagy sikert aratott az Egyesült Államokban, Mexikóban és az Egyesült Királyságban is. A sorozat karakterei számos más rajzfilmben tűntek még föl. A főszereplő, Top Cat (magyar fordításban Turpi úrfi) neve, aki egy szimpatikus, piti manhattani városi macska-(bűn)banda vezére. Turpi úrfi egy manhattani szemeteskukában él, bandájának tagjaihoz hasonlóan, melyet Fancy-Fancy (Szeszély), Spook (Kísértet), Benny the Ball (Bendő Benő), Brain (Agy) és Choo-Choo (Csucsu) alkot.
1987-ben mozifilm is készült Top Cat in Beverly Hills Cats (Turpi úrfi és a Beverly Hills-i macskák) címmel, amelyben a banda egy fiatal lánynak segített megszerezni a rá hagyott örökséget. Ezen film alapján készült a Hi-Tec játéka: ebben Amy-t kell kiszabadítanunk, akit Madam Van Der Gelt rabolt el, és tart fogva házában, Beverly Hills-ben. Hogy kiszabadítsuk Amy-t, először is össze kell verbuválnunk csapatunk négy tagját, majd különböző tárgyak használatával eljutni Amy-hoz, aki az említett házban tartanak fogva, jól elrejtett helyen.

A játékszabályok nagyon egyszerűek: egy életünk van, energiánkat az alsó sorban látható tejesüvegen mérhetjük le. Más élőlényekkel, és mozgó ketyerékkel való találkozás energiánkat fogyasztja, amit szerencsére pótolni is tudunk. Egyszerre négy tárgy lehet nálunk, melyeket szintén az alsó sorban láthatunk. Tárgyat felvenni a tűz-gomb megnyomásával tudnunk. Felvett tárgyainkat a tűz gomb hosszabb nyomvatartása után tudjuk (megpróbálni) használni. Ilyenkor a tárgylistában a jobbra-balra irányokkal tudunk válogatni, a tűz megnyomásával megpróbálhatjuk használni a kijelölt tárgyat. (Ha mégsem akarunk semmit használni / lerakni az ENTER megnyomásával folytathatjuk a játékot). Ha ez nem sikerül, lerakjuk a tárgyat, amit, ha akarunk újra felvehetünk. A tárgyakhoz hasonlóan kell "felvenni" bandatagjainkat is (tűz gomb), akiknek képe az alsó sorban jobb oldalon jelenik meg (GANG). A feladatra korlátozott idő áll rendelkezésünkre (különben Madam Van Der Gelt "gondoskodik róla", hogy Amy ne legyen többet örökös...)
A játéktér három jól elkülönített részből áll (felfoghatjuk nehézségi szinteknek is) Kezdetben egy szeméttelep kellős közepén találjuk magunkat, itt találhatjuk meg barátainkat is. A kapun kijuthatunk az utcára (itt már nagyobb a forgalom), majd a házba bejutva tapasztalhatjuk a legbarátságtalanabb fogadtatást. A nehézségi szintek közötti átjárókat csak valami "trükkel tudjuk megnyitni", amikhez tárgyakat kell gyűjtenünk, felhasználnuk.
A játék megoldásához használatos tárgyak:

Szeméttelep:

  • Össze kell gyűjtenünk a bandatagokat.
  • Tejesüveg: energiánkat a kezdeti értékre állítja vissza.
  • Gyümölcsök: a macskák nem vegetáriánusok, ennek ellenére pontot kapunk elfogyasztásukért. Esetleg megfekszi a gyomrunkat, és rövid időre lelassulunk, felcserélődnek az irányok. A feladat teljesítése szempontjából lényegtelenek.
  • Kulcsok (2 db): a zárt ajtókat nyithatjuk ki vele. A kulcs egyszer használatos darab.
  • Ásó: a 2. képen látható virág alól (csak ez az egy van) kiáshatjuk a csontot. (Felvételéhez egy kulcsot el kell használnunk.)
  • Csont: a szeméttelep kijáratát egy kutya őrzi (3. kép), akik tradicionálisan rossz kapcsolatban vannak a macskákkal. Hogy elcsaljuk a blökit a kijárattól, használjuk az etetőtálkájánál a csontot. Erre perzse ráveti magát, és máris szabad az út az utcára!

Utca:

  • Tejesüveg, gyümölcsök, kulcs (2 db) , rendeltetésük azonos a már ismerttel.
  • Telefonkártya: a telefonfülkénél használva (4. kép) elcsalhatjuk a "főgonosz" házának bejárata elöl Dibble-t, a biztonsági őrt. Így ki tudjuk majd kerülni.
  • Pénzérme: az autómosónál használva (a sorompó jobb oldalán) kinyithatjuk az utunkat elzáró sorompót. (5. kép)
  • Számjegyek (1, 2, 3, 4): Az egyes és hármas felvételéhez kulcsra van szükségünk, a négyest pedig az autómosó mögött találjuk. Madam Van Der Gelt házának kapuját nyithatjuk ki velük, ha kirakjuk tárgylistánkban a megfelelő kódot: 3 4 1 2. Ekkor az ajtó kinyílik, és amennyiben a biztonsági őrt felhívtuk a telefonkártyával, ő még mindig a telefonnal pepecsel, szabad az út a házba (6. kép)

Ház:

  • Tejesüveg: mindössze 2 darabot találhatunk, ráadásul mindkettőt zárt ajtó mögött!
  • Kulcs: 4 darabot találhatunk, kettőre mindenképpen szükségünklesz.
  • Vödör: a 7. képen látható, piros zárt ajtó (kulcs kell hozzá) mögött találjuk meg. A vödör üres, de a 8. képen látható mosogatónál (egy kulcs felhasználásával juthatunk oda) megtölthetjük vízzel. A vízzel töltött vödörrel keressük meg a kandallót, amely egy titkos átjárót rejt. Miután eloltottuk a tűzet, bejuthatunk a rejtekhelyre, ahol megtaláljuk Amy-t.

Az ellenfelek közül az alábbiakat érdemes megemlíteni:

  • Bomba: közeledtünkre működésbe kép, pár másodperc múlva felrobban. Kerüljük ki a robbanást!
  • Gördeszkás: a szeméttelepen, de különösképpen az utcán száguldozik sok. Vigyázzunk, ha megérint, elvesz egy tárgyunkat! A tárgy nem vész el, újra felvehetjük.
  • Kísértet: a többi ellenféllel szemben ő nem meghatározott pályán sétafikál, hanem célirányosan minket üldöz!

Mindent összevetve nem rossz program, a grafika is egész kellemesre sikerült, a hangok viszont a pittyegésre korlátozódnak. Legfőbb előnye éppen egyszerűsége: nincs túl sok tárgy, és nem is nehéz, így akár segítség nélkül is meg lehet oldani a feladatot (egy térkép használata azért ajánlott)! Az időlimit sem vészes, egész komoly kóválygás is belefér.

Irányítás: a menüben billentyűzetet (Q, A, O, P, SPACE), vagy KEMPSTON, SINCLAIR illesztőt választhatunk. Az 'F' megnyomásával szüneteltethetjük a játékot (folytatás: tűz).

Végtelen energia: POKE 62566,0
Nem fogy az idő: POKE 64796,0

Térkép